• Anonym (Kommunikationsproblem)

Pratade med dagis och sen orosanmälan

Min sambo sen några år tillbaka och även pappa till de 2 minsta är det största problemet i familjen. Jag är inte oskyldig på något sätt men jag har lessnat på situationen.

Min sambo har dels problem med alkoholen men även psykiska problem och ser inte att han gör fel på många områden. Dels så slår han barnen och sen skyller han på mig. Alltid missnöjd. Kan inte prata utan möter med tjurig tystnad. Och skulle han prata så är det enbart anklagelser om mig mm.

Har nu iaf pratat med personalen eftersom saker skenat iväg med våldsamma händelser. De beslutade om orosanmälan till socialen. Han behöver definitivt hjälp och även vi. Om det ens kommer fortsätta vara vi.

Vad kan jag/vi förvänta oss av anmälan? Vilken hjälp finns?

Kommer svara på frågor så gott jag kan och när jag har tid

• Svar på tråden Pratade med dagis och sen orosanmälan
  • Påven Johanna II
    Anonym (Kommunikationsproblem) skrev 2017-08-09 15:28:06 följande:

Jag vill gärna veta vad soc kan erbjuda för hjälp. Vill de att vi ska lämna så kommer jag göra det men vill faktiskt vara lite mentalt redo samt kunna förbereda äldre barn med och få med saker som är viktiga för BARNEN!

Hur står det till med dig? Du borde väl vilja lämna alldeles oavsett, eller tycker du att det känns bra att ha en karl som slår barn?
  • Maria 434

Jag vill gärna veta vad soc kan erbjuda för hjälp. Vill de att vi ska lämna så kommer jag göra det men vill faktiskt vara lite mentalt redo samt kunna förbereda äldre barn med och få med saker som är viktiga för BARNEN!

Så pappan misshandlar barnen och du undrar om soc kommer hjälpa dig??? Skojar du?

Du ska lämna mannen som misshandlar era barn oavsett.. varför har du väntat så länge?

DU ska skydda era BARN, DET är ditt ansvar.
  • Kjell2

De kan erbjuda barnmisshandlaren vård för sin sjukdom och sina alkoholproblem
    De kan erbjuda avlastningfamilj till dig medans han sitter i fängelse eller på behandlingshem
    De kan ge dig alternativet att du sparkar ut misshandlaren eller LVU av barnen.

Ok tack för alla vettiga svar. Ska packa ihop barnens saker och bo i en trappuppgång för det är precis det enda alternativet som finns för oss nu!

Jag har sett till så han inte rör dom igen på 2 olika sätt så vi har fått tid till att hinna få hjälp isf av socialen. Men vad för hjälp har jag ingen aning om!

• Påven Johanna II
    Anonym (Kommunikationsproblem) skrev 2017-08-09 15:42:39 följande:

Ok tack för alla vettiga svar. Ska packa ihop barnens saker och bo i en trappuppgång för det är precis det enda alternativet som finns för oss nu!

Jag har sett till så han inte rör dom igen på 2 olika sätt så vi har fått tid till att hinna få hjälp isf av socialen. Men vad för hjälp har jag ingen aning om!

Så du kunde inte ringa polisen? Då hade han fått annan inkvartering.
  • Maria 434

Ta av dig offerkoftan..jösses..du har tillåtit pappan att misshandla era barn och istället för att AGERA så har du lämpat över ansvaret på förskolan först och nu soc..

Tror det är bra om barnen kommer bli LVUade då du inte verkar ha minsta omdöme och vilja själv.
  • Kjell2

Ring polisen, berätta vad som hänt och han får nytt boende rätt kvickt.

• Anonym (Anmäl)

Du ringer polisen IDAG, och upprättar en anmälan. De kommer hämta honom, och du och barnen kan bo kvar i ert hem. Skulle han mot förmodan släppas, återvända och hota er så ringer du polisen igen. Socialtjänsten och polisen har tillgång till skyddade boenden om det skulle behövas.

Du tror på fullaste allvar att ni går säkra så länge?
    Maria 434 skrev 2017-08-09 15:48:07 följande:

Ta av dig offerkoftan..jösses..du har tillåtit pappan att misshandla era barn och istället för att AGERA så har du lämpat över ansvaret på förskolan först och nu soc..

Tror det är bra om barnen kommer bli LVUade då du inte verkar ha minsta omdöme och vilja själv.

Har agerat. Att inte agera innebär att jag skulle gjort absolut ingenting!

Polisen lämpar nästan alltid över till socialen själva, skulle bara dra ut på tiden den vägen!
  • Kjell2
    Anonym (Kommunikationsproblem) skrev 2017-08-09 15:52:52 följande:
    Har agerat. Att inte agera innebär att jag skulle gjort absolut ingenting!

Polisen lämpar nästan alltid över till socialen själva, skulle bara dra ut på tiden den vägen!
    Nja, när det gäller barnmisshandel, speciellt av en hemmaboende förälder brukar det rätt snabbt bli en häktning.
Svar på tråden Pratade med dagis och sen orosanmälan