• Anonym (?)

Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?

Någon som vet om man får ett månadsbelopp från barnförsäkringen om man blir beviljad vårdbidrag från Försäkringskassan pga autism? Undrar alltså inte om en engångssumma utan om ett månadsbelopp, vårdbidrag eller jag vet inte hur man kallar det. 

• Svar på tråden Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?
  • Anonym (8000:-)

Vi får 6000:- i månaden efter skatt för vår autistiska son. Och 2000:- efter skatt för vår dotter med adhd/autism. Så 8000:- i månaden för 2 barn.

• Anonym (?)
    Anonym (8000 skrev 2017-08-09 18:04:20 följande:

Vi får 6000:- i månaden efter skatt för vår autistiska son. Och 2000:- efter skatt för vår dotter med adhd/autism. Så 8000:- i månaden för 2 barn.

Det är försäkringsbolaget som betalar ut detta belopp och inte FK? Vilket bolag har ni?
  • Kerubmamman

Det beror på vilken försäkring du har tecknat

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (?)
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 18:09:53 följande:

Jag har ingen men vill hjälpa en kompis som pratar dålig svenska och vet inte vad som gäller. 
  • AndreaBD

Det beror på hur mycket hjälp barnet behöver. Man kan få  25 %, 50 %, 75 % eller hel vårdbidrag. Det påverkar också hur mycket extra kostnader det blir. Det är ingen automatik att man får si eller så mycket för att man har en viss diagnos. Åldern spelar också in. Man brukar ju ändå behöva ta hand om små barn ganska mycket. Så äldre barn får oftast mer i vårdbidrag, eftersom man behöver hjälpa dem mer, jämfört med barn utan funktionshinder.

Men det är några år sedan vi fick det. Vad vårdbidraget ligger på aktuellt kan du ju bäst se på försäkringskassans hemsida.

• AndreaBD
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 18:09:53 följande:

Nej, det har inget med försäkringar att göra. Vårdbidrag får man av försäkringskassan.
  • Anonym (?)
    AndreaBD skrev 2017-08-09 18:12:52 följande:

Det beror på hur mycket hjälp barnet behöver. Man kan få  25 %, 50 %, 75 % eller hel vårdbidrag. Det påverkar också hur mycket extra kostnader det blir. Det är ingen automatik att man får si eller så mycket för att man har en viss diagnos. Åldern spelar också in. Man brukar ju ändå behöva ta hand om små barn ganska mycket. Så äldre barn får oftast mer i vårdbidrag, eftersom man behöver hjälpa dem mer, jämfört med barn utan funktionshinder.

Men det är några år sedan vi fick det. Vad vårdbidraget ligger på aktuellt kan du ju bäst se på försäkringskassans hemsida.

De har nyligen fått veta att de fått ett helt vårdbidrag från FK men jag undrade om ett ev.belopp man får från försäkringsbolaget. Vet inte om det kallas för vårdbidrag också eller nåt annat.
  • Anonym (?)

Såg att jag hade skrivit fel, alltså ersättning från försäkringsBOLAG menade jag, inte belopp. 

• Kerubmamman
    AndreaBD skrev 2017-08-09 18:13:38 följande:
    Nej, det har inget med försäkringar att göra. Vårdbidrag får man av försäkringskassan.
    Jag vet att man får vårdbidrag från FK. TS efterfrågar belopp från barnförsäkringen. 
  • Kerubmamman
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 18:12:47 följande:
    Jag har ingen men vill hjälpa en kompis som pratar dålig svenska och vet inte vad som gäller. 
    Det går inte att komma fram till vad som gäller utan att veta vilken försäkring det handlar om. Bolag och vilket år försäkringen tecknades är en bra början.  
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?