• Anonym (?)

Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?

Någon som vet om man får ett månadsbelopp från barnförsäkringen om man blir beviljad vårdbidrag från Försäkringskassan pga autism? Undrar alltså inte om en engångssumma utan om ett månadsbelopp, vårdbidrag eller jag vet inte hur man kallar det. 

• Svar på tråden Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?
  • Anonym (?)
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 18:21:02 följande:
    Det går inte att komma fram till vad som gäller utan att veta vilken försäkring det handlar om. Bolag och vilket år försäkringen tecknades är en bra början.  
    Oj vilket år vet jag inte men de kom till Sverige för 2 år sedan så det måste vara tidigast för 2 år sedan då,2015. De har Folksam. Är det olika på olika bolag när det gäller autism?? 
  • Kerubmamman
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 18:24:14 följande:
    Oj vilket år vet jag inte men de kom till Sverige för 2 år sedan så det måste vara tidigast för 2 år sedan då,2015. De har Folksam. Är det olika på olika bolag när det gäller autism?? 
    Ja, och det är lite olika beroende på när försäkringen tecknades. Bolagen kan även ha flera olika nivåer på barnförsäkringarna osv.  Vi har inte fått ut något alls för våra barns autism, men numer får man det. 
    När är barnet fött? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (?)
    Kerubmamman skrev 2017-08-09 18:28:28 följande:
    Ja, och det är lite olika beroende på när försäkringen tecknades. Bolagen kan även ha flera olika nivåer på barnförsäkringarna osv.  Vi har inte fått ut något alls för våra barns autism, men numer får man det. 
    När är barnet fött? 
    Han är född 2014. Då måste han varit nåt år gammal när de tecknat försäkringen. Skulle det påverka något? Vet du om jag som utomstående kan ringa dem och fråga. Hon kan inte svenska och bara lite engelska så hon vågar inte ringa. 
  • Kerubmamman
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 18:32:13 följande:
    Han är född 2014. Då måste han varit nåt år gammal när de tecknat försäkringen. Skulle det påverka något? Vet du om jag som utomstående kan ringa dem och fråga. Hon kan inte svenska och bara lite engelska så hon vågar inte ringa. 
    Jag har hittat villkoren för 2016. Jag tolkar "Inskränkningar i försäkringens giltighet" på s 19 som att ingen ersättning utgår i detta fall. 

Du kan ju alltid börja med att ringa eller mejla och fråga om det öht är möjligt för ett barn fött 2014 (försäkrat 201x) att få månatlig ersättning för autism. 
  • Anonym (eeee)

Du får ringa till försäkringsbolaget och fråga. Jag har en son som fick diagnos asperger för några år sen men vi fick inte ett öre (länsförsäkringar). Dels skulle vi ha tecknat en tilläggsgrej när vi startade försäkringen när han var bebis (vilket vi inte hade en aning om) + att denna tilläggsgrej bara gällde till 12 års ålder och han var äldre än det när han fick diagnosen, så helt kört för oss alltså. 

• Anonym (eeee)

har barnet fått diagnos så tidigt?

• Anonym (?)

Ja, han fick diagnos för ett par månader sedan och tyvärr verkar det vara väldigt allvarligt...

• AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 18:14:37 följande:
    De har nyligen fått veta att de fått ett helt vårdbidrag från FK men jag undrade om ett ev.belopp man får från försäkringsbolaget. Vet inte om det kallas för vårdbidrag också eller nåt annat.
    Nej, det är något helt annat. Vårdbidrag är från försäkringskassan. Försäkringsbolag är en annan femma. Om man har en barnförsäkring, kan man få pengar. Men..... då måste man läsa den noga. Vi fick inget för att de hade uteslutit medfödda sjukdomar. Och det där kör nog flera försäkringsbolag med. Fast vi hade inte heller försäkring från födelsen, så de misstänkte också att det var symptom först och sen tog vi ut försäkringen. Trots att det inte var så. Och så försökte vi med, okej, ADHDn är då medfött, men han fick också Tourette-diagnos när han var 8. Och det började faktiskt först i skolåldern. Då fick vi höra att ADHD och Tourette var samma sak. Det har ingen än kunnat bekräfta, men det tyckte de alltså redan för drygt 20 år sedan.

Nä, man får läsa vad som står i försäkringspappren. Det är mycket olika.

• AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 18:24:14 följande:
    Väldigt olika. Man måste lusläsa vad som står i pappren. Hur gammalt är barnet? Det var också Folksam vi hade (men det är över 20 år sedan). Sen dess väljer jag vilket bolag som helst, bara det inte är Folksam. Det föll ju på att vår son inte hade försäkring från födelsen. Jag kommer inte 100 % ihåg om vi hade fått annat eller om medfödda sjukdomar var uteslutna ändå. Nåt bolag har så också i alla fall. Vi kom nämligen också till Sverige när sonen var 3 år och hade inte barnförsäkring innan.

• Anonym (?)

Han är nog drygt 3 år, kanske 3,5 vet inte exakt. 

Måste man alltså ha tecknat försäkringen vid födseln för att det ska gälla medfödda sjukdomar? Frågar generellt, inte om bara autism.

• AndreaBD
    Anonym (eeee) skrev 2017-08-09 19:36:57 följande:

Du får ringa till försäkringsbolaget och fråga. Jag har en son som fick diagnos asperger för några år sen men vi fick inte ett öre (länsförsäkringar). Dels skulle vi ha tecknat en tilläggsgrej när vi startade försäkringen när han var bebis (vilket vi inte hade en aning om) + att denna tilläggsgrej bara gällde till 12 års ålder och han var äldre än det när han fick diagnosen, så helt kört för oss alltså. 

De är sååå luriga - de tolkar som det passar dem. Det var ju TVÄRTOM för oss! Vi argumenterade ju att vår son först fick diagnos i 7-års-åldern och att man t.o.m. vid första utredningen när han var 6 hade kommit fram till att han INTE hade ADHD. Och de sa något som att det ändå är medfött även om man inte kan ställa diagnos före långt senare. Och att ADHD och Tourette är "samma sak" och det kan ses som en försämring av tillståndet, men inte som en ny sjukdom.

I ert fall fanns ju också Aspergern även om rätt diagnos bara kunde ställas senare.
  • AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2017-08-09 20:17:12 följande:

Han är nog drygt 3 år, kanske 3,5 vet inte exakt. 

Måste man alltså ha tecknat försäkringen vid födseln för att det ska gälla medfödda sjukdomar? Frågar generellt, inte om bara autism.

Helt olika, man måste läsa pappren.
  • Anonym (npf)
    AndreaBD skrev 2017-08-09 20:08:30 följande:
    Väldigt olika. Man måste lusläsa vad som står i pappren. Hur gammalt är barnet? Det var också Folksam vi hade (men det är över 20 år sedan). Sen dess väljer jag vilket bolag som helst, bara det inte är Folksam. Det föll ju på att vår son inte hade försäkring från födelsen. Jag kommer inte 100 % ihåg om vi hade fått annat eller om medfödda sjukdomar var uteslutna ändå. Nåt bolag har så också i alla fall. Vi kom nämligen också till Sverige när sonen var 3 år och hade inte barnförsäkring innan.
    Märkligt, jag hade inte heller barnförsäkring sedan födseln utan var något år, fick diagnoserna i vuxen ålder och ansökte då, men jag har fått mycket pengar från just Folksam.
  • Anonym (Xx)
    AndreaBD skrev 2017-08-09 20:04:13 följande:

Nej, det är något helt annat. Vårdbidrag är från försäkringskassan. Försäkringsbolag är en annan femma. Om man har en barnförsäkring, kan man få pengar. Men..... då måste man läsa den noga. Vi fick inget för att de hade uteslutit medfödda sjukdomar. Och det där kör nog flera försäkringsbolag med. Fast vi hade inte heller försäkring från födelsen, så de misstänkte också att det var symptom först och sen tog vi ut försäkringen. Trots att det inte var så. Och så försökte vi med, okej, ADHDn är då medfött, men han fick också Tourette-diagnos när han var 8. Och det började faktiskt först i skolåldern. Då fick vi höra att ADHD och Tourette var samma sak. Det har ingen än kunnat bekräfta, men det tyckte de alltså redan för drygt 20 år sedan.

Nä, man får läsa vad som står i försäkringspappren. Det är mycket olika.

Många försäkringsbolag som erbjuder barnförsäkringar ger ekonomisk ersättning om man får vårdbidrag för sitt barn. Det är det hon undrar över. Man brukar då få en viss summa för varje månad barnet är beviljad vårdbidrag men det skiljer sig lite åt mellan olika bolag.
  • Kerubmamman
    Anonym (Xx) skrev 2017-08-09 22:41:59 följande:
    Många försäkringsbolag som erbjuder barnförsäkringar ger ekonomisk ersättning om man får vårdbidrag för sitt barn. Det är det hon undrar över. Man brukar då få en viss summa för varje månad barnet är beviljad vårdbidrag men det skiljer sig lite åt mellan olika bolag.
    Ofta är npf-diagnoserna tyvärr uteslutna från denna månatliga ersättning.
  • AndreaBD
    Anonym (npf) skrev 2017-08-09 21:41:37 följande:
    Märkligt, jag hade inte heller barnförsäkring sedan födseln utan var något år, fick diagnoserna i vuxen ålder och ansökte då, men jag har fått mycket pengar från just Folksam.
    De har ju ändrat det många gånger sedan dess. De ändrar det efter vad de har råd att betala ut. När det blev allt fler NPF-diagnoser så såg de till att omöjliggöra att man kan få pengar för det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Xx) skrev 2017-08-09 22:41:59 följande:
    Ja, det var det jag menade men jag visste inte vad man kallar denna ersättning därför skrev jag vårdbidrag...
  • Anonym (Xx)
    Anonym (?) skrev 2017-08-10 13:16:33 följande:

Ja, det var det jag menade men jag visste inte vad man kallar denna ersättning därför skrev jag vårdbidrag...

Jag förstod det, svarade på det AndreaDB skrivit om att man bara fick ersättning från försäkringskassan
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbelopp vid autism?