• Bluebulb

    Gravid, smal och snygg!

    Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..
    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid".Skrikandes Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.
    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

    Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?

  • Svar på tråden Gravid, smal och snygg!
  • Anonym (Muppan)

    Jag gick upp mycket i mitten på graviditeten, sedan har det stannat av rätt rejält. Nu ser jag likadan ut som i 6/7e månaden och är i 9e. Så det är väl änna olika. Men jag har också fått komentarer om hur mycket och vad jag åt. I början var det bara folk som sade att jag åt för mycket och nu frågar folk om jag äter för lite. Jag äter faktiskt 300kalorier mer om dagen nu än tidigare men jag antar att kroppen bygger bäbis och inte samlar så mycket mat och vätska.

    Det låter som princesstårtatjejen var mest avundsjuk för att du gått upp så lite. Hon kanske hade en svår graviditet och led av sina kilon?

  • Anonym (Muppan)
    karamellflickan skrev 2017-08-09 23:10:33 följande:

    Jag tycker att det är osmakligt att kommentera andras kroppar öht , men särskilt folk som uttrycker sig så nervärderande som du gör TS. Än mer osmakligt, om än samtidigt komiskt, blir det när vissa av kommentarerna visar hur lite man vet....

    TS, får jag fråga hur mycket du hoppas att du kommer att väga på inskrivningen på förlossningen? Det du väger idag? Ett kilo till? Max två? Vet du att vid förlossningen bär man på ett antal extra kilon, närmare 8-12 kg i snitt (fullgången). Vad de kilona består av?
    - Barnet väger i genomsnitt 3,6 kilo.
    - Moderkakan och dess hinnor väger ca 600 g.
    - Brösten ökar i vikt med kring 0,5 kilo.
    - Blodvolymen ökar och väger drygt 1 kilo mer.
    - Extra vätska och fostervatten väger ca 2,5 kilo.
    - Kroppen bunkrar dessutom upp extra fett på ca 2,5 kilo, som energireserv inför amningen.

    Så +5 kilo till låter ju vettigt för dig, eller vad säger du?

    Sedan så finns det ju de som binder vatten. Eller som av andra orsaker går upp, helt förklarligt utan att de smäller i sig en massa extra (även om det finns dom som också gör det).

    Eller de som inte går upp för att de mår så dåligt under graviditeten. Jag t ex har två barn och vid både graviditeterna hade jag samma startvikt. Den vikten hade jag även när jag skrevs in på förlossningen i vecka 39 respektive 41. Tycker du att jag då är duktigt, jag var ju så fantastisk att jag höll vikten hela tiden, och det utan att banta? Kanske jag till och med är bättre än du på grund av det? Kan tillägga att trots att jag hade samma start vikt som vid både förlossningarna så skiljde det sig med 9 kg några veckor efter graviditeterna. Med första vägde jag 17 kg mindre några veckor efter förlossningen och med andra "bara" 8 kg. Och då hade jag dubbla moderkakor vid andra graviditeten (dvs en tvilling som tillbakabildats). Tycker du att jag var mindre duktig med andra barnet, eller är det bra nog att inte ha gått upp? Och ja, jag var orolig för mina bebisar vid både tillfällena. Hade jag fått bestämma hade jag inte legat still med vikten utan gått upp "som man ska". Nu vet jag inte om det har påverkat mina barn negativt, även om det idag inte finns några tecken på att så skulle vara fallet.


    Alltså skärp dig. Ingen poäng i att vara högfärdig. TS frågar om det är fler som fått KRITIK för att de inte går upp i vikt som andra gravida. Det handlar inte om att vara bättre än andra, hon tycker uppenbarligen det är jobbigt att vara mindre än förväntat.
  • Anonym (Anonym)
    Bluebulb skrev 2017-08-09 22:38:01 följande:

    Det verkar vara konsensus att man "får" komentera och förolämpa andra kvinnor om de är gravida. Gick på en profylaxkurs med en tjej som väntar tvillingar och har gått upp 27kg, inte skulle jag drömma om att säga till henne att det är något fel på henne och hennes barn. Allas graviditeter är ju olika!


    Ja, det är konstigt det där. Antagligen för att man generellt tycker och säger så mycket om kvinnors kroppar och att det är ok. Nog en del i ojämställdheten som finns i samhäller att kvinnors kroppar ses som egendom på något kostigt sätt. Både kvinnor och män tycker sig kunna säga vad som helst. Mest kvinnor som ger sårande synpunkter och det är synd för egentligen borde man hänga ihop och stötta varandra. Dumt är det i alla fall. Alla kroppar är olika och alla graviditeter är olika. För övrigt anser jag att jag är otroligt snygg som gravid. Inte smal utan rund men så vacker ändå. Det tycker min man också. Så att vara vacker hänger ju inte automatiskt ihop med smalhet. Njut nu av graviditet och låt alla dumma synpunpunkter rinna av dig. :)
  • karamellflickan
    Anonym (Muppan) skrev 2017-08-10 01:23:21 följande:
    Alltså skärp dig. Ingen poäng i att vara högfärdig. TS frågar om det är fler som fått KRITIK för att de inte går upp i vikt som andra gravida. Det handlar inte om att vara bättre än andra, hon tycker uppenbarligen det är jobbigt att vara mindre än förväntat.
    Så du tycker jag är högfärdig men inte TS som skriver:
    "Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko."

    Intressant.
  • nevermind

    Folk är dumma i huvudet. Syrran gick inte upp förrän sista veckorna och nu ett par veckor efter förlossningen är hon smalare innan hon blev gravid.

    Hatar såna idioter som trycker i sig skit för dom anser att dom kan "äta för två", sen gnäller de över mammakilon som inte är deras eget fel tydligen... Sen får vi skattebetalare stå för deras hjärtvård, sjukskrivningar och knäoperationer...

  • Anonym (Mrs sjöko)

    Vissa går upp mycket och andra står stilla eller bara några kg. Så varför ens lägga energi på att bry sig vad andra säger eller vad andra äter?

    Sen ang din kommentar om att se ut som en jävla sjöko... Det visar bara på dina egna fördomar om andras viktuppgång vid graviditet. När jag väntade nr 3 så gick jag upp 9 kg. Inte så farligt väl? Men när hon föddes så samlade jag på mig vatten efteråt och såg ut som en jävla sjöko som du säkert kräkts över inombords. Vem vet, du kan ju bli en blubb efteråt

  • Anonym (Haha)
    nevermind skrev 2017-08-10 11:31:22 följande:

    Folk är dumma i huvudet. Syrran gick inte upp förrän sista veckorna och nu ett par veckor efter förlossningen är hon smalare innan hon blev gravid.

    Hatar såna idioter som trycker i sig skit för dom anser att dom kan "äta för två", sen gnäller de över mammakilon som inte är deras eget fel tydligen... Sen får vi skattebetalare stå för deras hjärtvård, sjukskrivningar och knäoperationer...


    Fast du har aldrig varit gravid själv?

    De flesta mammakilon kommer nog knappast vara anledning till hjärtproblem etc då de oftast försvinner (vid rätt kost efter graviditeten) bara att det kan ta olika lång tid.

    Jag är oxå skattebetalare, åt ingen onyttigt min första graviditet och anser ditt resonemang vara ganska roande faktiskt. Finns det något mer vi skattebetalare inte vill lägga pengar på?

    Förövrigt handlar denna tråd om att anorexi-gravida vill trycka ner sjöko-gravida. Mycket spännande och fram med popcorna!
  • Ankan373

    Tillsammans kan vi bli stekare och lära av varandras likheter och olikheter! Det är fantastiskt tycker jag :D

  • nevermind
    Anonym (Haha) skrev 2017-08-10 11:46:54 följande:
    Fast du har aldrig varit gravid själv?

    De flesta mammakilon kommer nog knappast vara anledning till hjärtproblem etc då de oftast försvinner (vid rätt kost efter graviditeten) bara att det kan ta olika lång tid.

    Jag är oxå skattebetalare, åt ingen onyttigt min första graviditet och anser ditt resonemang vara ganska roande faktiskt. Finns det något mer vi skattebetalare inte vill lägga pengar på?

    Förövrigt handlar denna tråd om att anorexi-gravida vill trycka ner sjöko-gravida. Mycket spännande och fram med popcorna!
    Ja, jag har varit gravid. Liksom min mamma, systrar, vänner.
  • Anonym (Haha)
    nevermind skrev 2017-08-10 12:35:35 följande:

    Ja, jag har varit gravid. Liksom min mamma, systrar, vänner.


    Okej. Bara din syster då som knappt gick upp och gick ned snabbt efter förlossningen.
Svar på tråden Gravid, smal och snygg!