• Bluebulb

Gravid, smal och snygg!

Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..
    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid".Skrikandes Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.
    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?

• Svar på tråden Gravid, smal och snygg!
  • Anonym (Nin)

Sjöko? Är det vad dom som är större än dig ser ut som i dina ögon?. En del går upp massor utan att äta onyttigt och dom rör på sig. En del går knappt upp alls. Usch att ha ett sånt sätt att se på folk!

• Anonym (Karin)

Jag har gått upp 15 kg (är vecka 40 nu) och de sitter mest på mage och bröst, i övrigt ser jag ut som innan dvs normal, inte supersmal (vägde typ 62 kg/ 168 cm). Har inget fett eller plufs runt magen, men det hade jag inte innan heller. Graviditeten har mer förstärkt min kroppstyp känns det som. Har känt mig fin och fått massor av komplimanger för min fina "kanonkula". Har också ätit normalt dvs nyttigt. Inga kilon är direkt "glasskilon".

Har däremot fått mycket kommentarer kring träning. Trots att jag hela tiden kört inom komfort-zon. Trots att jag mår hur bra som helst och sluppit smärtor. Jag tog pt mig mycket i början men självförtroendet har växt under väg när jag fortsatt må så bra. Och även där har folk runtomkring "vunnits över" allt eftersom.

Man måste inte ligga på soffan i nio månader och lägga på sig glasskilon, även om många har den bilden av graviditet. Mår man dåligt/ har ont etc så är det klart att det påverkar hur aktiv man kan vara. Lyssna på din kropp och stirra inte på vågen. Kroppen styr själv i vilken takt om omfattning gravidkilona läggs på.

• Anonym (E)

Jag var en sån som enligt dig såg ut som en sjöko i slutet av graviditeten. Gick upp 25 kg totalt. Åt nyttigt, unnade mig godsaker någon gång ibland men kunde inte träna pga foglossning från v 13. 3 veckor efter förlossningen hade jag gått ner 20 kg, så mycket av vikten var vätska. Nu 3 månader efter så väger jag 4 kg mindre än inskrivningvikten och kämpar med att äta tillräckligt så amningen inte ska påverkas. Hoppas du har en fortsättningsvis bra graviditet.

• Anonym (K)
    Bluebulb skrev 2017-08-09 21:22:07 följande:

Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..

Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid". Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.

Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?

Inte riktigt.. däremot har jag de tidigare graviditeterna gått in som överviktig och har blivit väldigt stor.. nu får jag kommentarer om att "ja men nu börjar du ju få mage, nu börjar det synas"... jag är ungefär lika långt gången som dig och har tyckt att jag ser gravid ut länge. Jag har också fått höra att jag blivit smalare om ansikte och armar senaste tiden.. det är rätt jobbigt att behöva försvara sig (istället för en hel chipspåse som tidigare graviditeter trycker jag i mig någon näve och är nöjd!)..

Har sett en tjej med gemensamma bekanta som är som dig och känner snarare tvärt om; jäklar vad skönt att slippa vara en flosko, lite avundsjuk blir jag, haha.

Jag förutsätter ju att personen går på kontroller som alla andra och att mvc erbjuder hjälp om något inte stod rätt till!
  • Anonym (Muppan)
    karamellflickan skrev 2017-08-10 10:02:09 följande:
    Så du tycker jag är högfärdig men inte TS som skriver:
    "Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko."

Intressant.
    Ja, om du läser hennes komentar så verkar det riktas till en specifik person som kritiserat hennes gravidited och vikt men som äter en halv pricesstårta helt själv. Ja, jag tycker att ditt svar är högfärdigt för du spär på dålig attityd.
  • stayyoung100

Ditt sätt att utrycka dig på, TS! Har hellre en sjökossa till kompis på Öppna Förskolan sen än en sån som du.

• Reclaimyourself

Haha, trolla mera! 🤭 Din trådstart fick mig att skratta och det är inte ofta jag skrattar naturligt men du fick mig att göra det, så tack! 
    Var glad över att du är såpass gravid, smal och snygg som du skriver att du är, istället för att ta åt dig av andras avundsjuka kommentarer om det! 

• Anonym (Abcd)

Svårt att känna sympati för dig när du jämför andra kvinnor med en ?jävla sjö-ko?? 

• Anonym (Sorgligt)

Att referera till andra kvinnor som Jävla Sjöko gör man bara inte. Det är ord som inte får lämna ens mun, än mindre skrivas ner i skrift. 

Alla kvinnor är olika och speciellt när det kommer till en graviditet. Jag har också fått höra hur liten jag är och min BM har skickat mig på Tillväxt-UL (bebis är precis lagom stor), men skulle aldrig någonsin uttrycka mig som TS gör. Vi kvinnor ska stötta varann om något, oavsett om vi går upp 2, 20 eller 40 kilo under en graviditet. Hoppas du TS skaffat sig en bättre attityd och ett trevligare ordförråd som Mamma. 

Kram till alla gravida kvinnor därute, vi är grymma oavsett storlek! 

• Anonym (Mx)

I allmänhetens ögon är det bättre att vara smal än fet.

Men det är tabu att börja prata övervikt. Det är däremot helt ok att kommentera smala personer i olika situationer, vilket såklart är märkligt eftersom man som smal kanske inte heller vill ha kommentarer om sin kropp.

Svar på tråden Gravid, smal och snygg!