• Meriall

Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?

Min lilla tjej ska börja väldigt tidigt utvecklingsmässigt på förskola (pga att hon är prematur) så jag har några frågor.

Mat: Hon äter just nu 8mån-burkar (eller motsvarande mosat av vår mat) och blir matad. Hon är inte så van vid att äta själv men kan ibland föra mat till munnen (ofta bara peta runt det) men blir jättekladdig. Ibland förstår hon inte att det som ligger på tallriken är mat.

Jag är inte så orolig för ätandet för tänker att hon äter väl det hon kan och blir matad resten men hon är väldigt ovan vid bitar. Vi har försökt vänja henne lite men ändå ta det i hennes takt. Hon äter tex halva ärtor men inte hela. Hur funkar det? Är orolig att hon ska få i halsen etc om hon inte är van och plötsligt får hela majskorn och halva köttbullar och liknande.

Förflyttning:

Hon går längs möbler men kan inte gå/stå själv. Hon kryper inte. Sitter bra. Hur gör man då?

Talförståelse:

Hon jollrar för fullt men förstår inte några ord annat än storebrors namn.

Saker i munnen:

Hon sätter -allt- i munnen. Sätter man henne i en sandlåda lär hon hiva in sand i munnen (konstigt nog funkar det inte med mat...?). Hur gör man då? Hon kan väl inte bli konstant övervakad? Eller?

Någon förskolepersonal här eller någon som har erfarenhet av när ett inte så utvecklat barn börjat på förskolan?

• Svar på tråden Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?
  • Femhenist

Älska sig själva och förstå när de går över gränsen och förstör för andra - INGET ANNAT!!!

• Femhenist

...fast det gäller ju förstås när de är 5 år kanske

• Meriall
    Femhenist skrev 2017-08-10 15:41:06 följande:

Älska sig själva och förstå när de går över gränsen och förstör för andra - INGET ANNAT!!!

Hon är nog för liten för att kunna gå över någons gräns men kan man älska sig själv som så liten så gör hon nog det :)
  • Guldbarb

Ta upp om maten med förskolan och var tydlig med att maten behöver mosas. Tyvärr är der ofta svårt att hinna mata men givetvis görs det vid behov, hon kommer dock säkerligen få testa själv så ha med extra kläder.

Gällande att hon inte går så kan det bli ett problem ute. Se till att hon har tåliga kläder så hon håller sig varm och tex kan sitta på marken trots fukt.

Var också tydlig med att hon stoppar saker i munnen (sand må ske men jag är mer orolig för större saker).

Det är inget hon behöver kunna innan men förskolan behöver veta.

• elka9110

Jag har arbetat en del på förskola som vikarie (totalt drygt 2½ år) och har sett många förskolor och massvis med barn. Jag kan inte säga om något ska eller inte ska vara, men jag kan berätta vad jag har sett. 

- Prata. Hur många 1½-åringar kan prata egentligen? Många barn som inte kan prata när de börjar.  
    - Stoppar allt möjligt i munnen. Samma här. Det gör småbarn, och det är all förskolepersonal medveten vid. Alla småbarnsavdelningar ska vara anpassade för det, med rätt storlek på leksaker och pärlor och sånt (det kan jag faktiskt säga). 
    - Gå. Har träffat några barn som inte lärt sig gå ännu. Inte heller någon stor grej. Däremot har inte de ungarna så himla kul alltid, framförallt när de är ute på gården. Men de lär ju sig att gå så småningom.

- Äta. Har aldrig träffat förskolebarn som inte kan äta vanlig mat, om de inte haft grova handikapp och gått på resursavdelning. Samtidigt så tror jag att förskolan är skyldig att lösa den här typen av problem, men det kan vara något som de anser vara resurskrävande (laga extra mat?). Jag vet inte riktigt vad som krävs för att barnen ska få resurser. Har suttit med ettåringar med två tänder i munnen, då har vi mosat potatisen i sås så att det inte blir så mycket att tugga. 

• Lena

Varken gå eller krypa kan vara lite tråkigt främst utomhus men det stora problemet skulle jag säga är att hon inte förstår när man pratar till henne. Att inte prata kommer hon undan med något år till utan problem :)

• Meriall

Tack för informationen :) Hon kan nog äta vanlig mat om man mosar ordentligt med gaffeln. Tex potatismos och köttfärssås går ju bra så om man tex mosar n köttbulle funkar det ju. Samma med ärtor etc. Men inte om man bara typ delar den.

Utomhus vill hon stå hela tiden så får hon stå vid en bänk och gå runt den och hålla i sig så är hon nöjd men hon ramlar ju ibland och kan bli ledsen. Om hon blir lämnad sittandes blir hon nog också ledsen. Men fördelen är kanske att om inget är i närheten som hon kan stoppa i munnen så gör hon inte det och det är kanske lättare om hon bara rör sig någon meter.

Ska skicka med massa extrakläder. Hon får gärna öva på att äta själv :)

Lena: vad är det barn som börjar bör/brukar kunna förstå? Tänker att vi kanske kan prova öva på det viktigaste.

• Lena

De bör förstå allt man normalt säger till barn som

Vänta lite
    Vill du ha mjölk
    Vill du ha en smörgås
    Är du mätt
    Har du bajsat
    Fryser du
    Är du varm
    Gör det ont

• Meriall
    Lena skrev 2017-08-10 18:20:47 följande:

De bör förstå allt man normalt säger till barn som

Vänta lite

Vill du ha mjölk

Vill du ha en smörgås

Är du mätt

Har du bajsat

Fryser du

Är du varm

Gör det ont

Oj okej det där är för avancerat för henne. Möjligen att hon kan förstå vänta.
    MajaVira skrev 2017-08-10 18:21:53 följande:

Hur gammal är hon?

Hon kommer vara 12 mån när hon börjar men är född i v.33 så blir drygt 10 mån utvecklingsmässigt då (det är om en månad hon börjar). Hon har varit tidig med det motoriska dock så kommer förmodligen kunna gå kanske en mån efter förskolestart (satt stadigt vid 4 mån). Hon kan resa sig och sätta sig själv mha möbler nu. Äter mycket och gärna och är ganska stor och stadig (10 kg) så hon ser ut som en 18mån ungefär, men är ju inte där utvecklingsmässigt. Speciellt i talet följer hon ganska bra sin utvecklingsålder. Sover bara en gång på dagen så det blir inget problem iaf.
Svar på tråden Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?