Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?
Min lilla tjej ska börja väldigt tidigt utvecklingsmässigt på förskola (pga att hon är prematur) så jag har några frågor.
Mat: Hon äter just nu 8mån-burkar (eller motsvarande mosat av vår mat) och blir matad. Hon är inte så van vid att äta själv men kan ibland föra mat till munnen (ofta bara peta runt det) men blir jättekladdig. Ibland förstår hon inte att det som ligger på tallriken är mat.
Jag är inte så orolig för ätandet för tänker att hon äter väl det hon kan och blir matad resten men hon är väldigt ovan vid bitar. Vi har försökt vänja henne lite men ändå ta det i hennes takt. Hon äter tex halva ärtor men inte hela. Hur funkar det? Är orolig att hon ska få i halsen etc om hon inte är van och plötsligt får hela majskorn och halva köttbullar och liknande.
Förflyttning:
Hon går längs möbler men kan inte gå/stå själv. Hon kryper inte. Sitter bra. Hur gör man då?
Talförståelse:
Hon jollrar för fullt men förstår inte några ord annat än storebrors namn.
Saker i munnen:
Hon sätter -allt- i munnen. Sätter man henne i en sandlåda lär hon hiva in sand i munnen (konstigt nog funkar det inte med mat...?). Hur gör man då? Hon kan väl inte bli konstant övervakad? Eller?
Någon förskolepersonal här eller någon som har erfarenhet av när ett inte så utvecklat barn börjat på förskolan?