• LolloN

    Blålila livmodertapp = gravid?

    Hej!

    Jag misstänker att jag är gravid. Har många grav symptom men har fått neg test än så länge, men vet inte när jag har BIM eftersom jag äter mini piller och inte får mens om jag inte missar ett piller. Efter sista gången jag missade har jag fått små blödningar i flera omgångar i flera veckor (ca 3 veckor sen det slutade). Det kändes som kroppen kom i obalans och att jag kanske kunde blivit gravid från då.

    Eftersom jah har haft molande värk långt ner i magen i ca 1.5 veckor nu och även molande i ländryggen de senaste dagarna. Har varit sååå himla trött nu i en vecka vilket jag inte brukar, + att jag har massa andra symptom som: ont i huvudet, vita flytningar, mycket mer finnar än vanligt, illamående igårkväll och lite idag, tempen är förhöjd och har även lite ömma och svullna bröst. Min mage är svullen och hård långt nere, vilket den aldrig är annars!

    Nu till själva frågan. Läste runt lite och såg några inlägg om livmodertappen. Jag blev nyfiken och kände själv, det kändes som beskrivet i inläggen så jag kunde inte låta bli att försöka se om det gick att se färgen på den. Och eftersom den sitter så pass långt ner gick det faktiskt! Färgen är blålila! Vilket det står att den är vid tidig grav....

    så är blålila tapp säkert sätt att veta om man är gravid?

    Så tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Blålila livmodertapp = gravid?
  • ssa123

    Jag gjorde en gång en läkarundersökning/gynundersökning i tidig graviditet. Läkaren hade då med sig någon typ student som han visade allt för och förklarade allt.

    Och då sa han något om livmodertappen som var lila tydligen (hette nått fint på latin såklart) och att det var ett tecken på graviditet.

  • LolloN
    ssa123 skrev 2017-08-10 23:53:09 följande:

    Jag gjorde en gång en läkarundersökning/gynundersökning i tidig graviditet. Läkaren hade då med sig någon typ student som han visade allt för och förklarade allt.

    Och då sa han något om livmodertappen som var lila tydligen (hette nått fint på latin såklart) och att det var ett tecken på graviditet.


    Okej, sa han något om att den kunde vara lila vid ngt annat "tillstånd" eller bara vid grav?
  • Carambolan

    Har du haft graviditetssymptom i

    1,5 vecka ska tester visa rätt vid det här laget. När man blir gravid vid ägglossning tar det först några dagar innan ägget fäster i livmodern och först därefter kan man börja känna någon form av symptom. Du har alltså med råge passerat "BIM" om du är gravid.

  • EpicNurse

    Nej är klart att det inte är någon garanti! Det är ett tecken på graviditet men precis som med alla andra graviditetssymtom så kan man få dom av andra anledningar också.

    När man är gravid är dessutom tappen högt lokaliserad i slidan, inte lågt. Tappen sitter högt precis vid ägglossning och sen sjunker den strax efter ägglossningen och ligger kvar lågt någon vecka eller så och drar sig sedan högt upp igen!

    Jag är mer nyfiken på hur du lyckades se din egen tapp. Har aldrig träffat någon, förutom de med kraftigt framfall, där man kunnat se tappen utan undersökningsintrument då tappen sitter ca 10 cm in i slidan.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Blålila livmodertapp = gravid?