• Äldre 11 Aug 03:56
    1862 visningar
    7 svar
    7
    1862

    Orolig för min 1 åring

    Hej!

    Jag har en pojke på 1 år som jag varit orolig för sen han föddes. Något känns bara "fel". Först kämpade vi mycket med amningen, han klarade liksom inte av att amma. Hostade, satte i halsen, kippade efter luft. Först trodde jag att jag hade mycket mjölk men sen när vi försökte med flaska var det samma sak där. Eftersom han höll på så, så sinade min mjölk till slut och vi fick gå över till flaska. Han fattade inte detta med att äta, varken bröst eller flaska. Jag fick gå runt och bära på honom och distrahera för att han skulle äta. Därför syns inget oroväckande på hans viktkurva.

    Han medicineras för reflux, har problem med förstoppning och sover oroligt. Vi har tagit bort mjölk, soja, ägg. Inga förändringar på hans kräkningar. Han hatar att ligga ner. Ganska hyperaktiv men glad kille.

    Han hasar sig fram på rumpan, kryper inte. Kan resa sig och ställa sig mot möbler men det ser ganska vingligt och ostadigt ut, han ramlar ofta till slut. Han kan inte ta några steg alls. Han dricker ok ur pipmugg men hostar till ganska ofta när han dricker, spiller också mycket från munnen när han dricker. Kan plocka med maten själv men han är inte så intresserad av att äta. Vi försöker gå över från flaska (inte för att den funkar heller) till pipmugg och vanlig mugg men det går bara inte. Det är inte stora mängder han får i sig och han sväljer så sjuka mängder luft när han dricker, att han till slut antingen kräks eller håller på och rapar hela tiden.

    Han vinkar. Pekar på saker, säger dada, baba, mama. Om jag pekar på lampan så tittar han inte. Svarar inte till sitt namn ofta trots att vi vet att han hör men min man säger att det är för att han är så upptagen med annat.

    Det som oroar mig mest är att vi haft så mycket problem med maten. Jag tycker också att han borde kunna dricka men får höra att det är sånt barn lär sig och vissa kan ta tid på sig.. han är 1 år liksom. Och vi har kämpat så mycket med maten att hans 5 åriga bror blivit lite bortglömd (vilket jag har stora skuldkänslor för) Ingen tar min oro på allvar och tröstar mig med att allt är normalt, både BVC och barnkliniken (där vi går för reflux, allergier och en immunbrist som nyligen upptäckts). Men jag känner bara att någonting inte stämmer.. är jag helt dum i huvudet?

  • Svar på tråden Orolig för min 1 åring
  • Äldre 11 Aug 09:09
    #1
    -1

    Mammors intuition är oftast rätt! Stå på dig!

  • Birgit­ta02
    Äldre 11 Aug 10:57
    #2

    Min son var motoriskt och språkligt väldigt sen. Men när han väl började gå och prata gick det undan. Han hade ett helt språk i huvudet när han vid tre års ålder började prata ordentligt. Innan dess var det bara enstaka ord. Han gick när han var 15 månader. Just det motoriska ska du inte oroa dig för!

    Maten däremot känns ju lite märkligt. Att han har svårt drickande kan också ha med motoriken att göra. Hålla i mugg och vinkla handleden. Inte lätt. Men maten. Förstår att det är oroligt och jag tycker att du skall kräva en rejäl utredning. Kan det vara refluxen som gör att det känns obehagligt att äta?

  • Äldre 11 Aug 11:40
    #3

    Han kan hålla i mugg och vinkla den. Men han har svårt för att hantera vätskan som kommer sen från muggen.

    Vi är redan under utredning på barnkliniken men det känns som att ingen gör något. Vad kan jag kräva?

  • Birgit­ta02
    Äldre 11 Aug 11:43
    #4
    junibebiis skrev 2017-08-11 11:40:07 följande:
    Han kan hålla i mugg och vinkla den. Men han har svårt för att hantera vätskan som kommer sen från muggen.

    Vi är redan under utredning på barnkliniken men det känns som att ingen gör något. Vad kan jag kräva?
    Jag vet inte vad du kan kräva. Men om refluxen gör att killen inte kan äta och dricka som en normal ettåring så är det ju skäl nog att utreda varför. Gastroskopi kanske? Jag har inte en susning.

    Vad består den utredning i som görs nu?
  • Äldre 11 Aug 12:54
    #5

    Hans gastroläkare ska ringa nästa vecka så ska be om en gastroskopi då.

    Typ.. ingenting. Vården är skitsega och jag får jaga alla och ingen har koll på någonting. Vet inte själv riktigt vad han bör och inte bör utredas för. Refluxen är ett stort problem. Ätandet också men jag känner inte att jag blir tagen på allvar.

  • Birgit­ta02
    Äldre 11 Aug 13:36
    #6
    junibebiis skrev 2017-08-11 12:54:27 följande:
    Hans gastroläkare ska ringa nästa vecka så ska be om en gastroskopi då.

    Typ.. ingenting. Vården är skitsega och jag får jaga alla och ingen har koll på någonting. Vet inte själv riktigt vad han bör och inte bör utredas för. Refluxen är ett stort problem. Ätandet också men jag känner inte att jag blir tagen på allvar.
    Är det så att refluxen ger halsbränna så förstår jag om han har svårt att äta. Vem vill äta om måltiden gör att det svider i matstrupen?
    Det finns ju röntgen där man kan följa nedsväljningen av kontrastmedel ex.vis för att se hur magen reagerar. Kanske vore nåt?
    Jag är ingen vårdpersonal och har tyvärr ingen aning vad som fattas din son. Spånar bara.
  • Äldre 11 Aug 16:04
    #7
    Birgitta02 skrev 2017-08-11 13:36:20 följande:

    Är det så att refluxen ger halsbränna så förstår jag om han har svårt att äta. Vem vill äta om måltiden gör att det svider i matstrupen?

    Det finns ju röntgen där man kan följa nedsväljningen av kontrastmedel ex.vis för att se hur magen reagerar. Kanske vore nåt?

    Jag är ingen vårdpersonal och har tyvärr ingen aning vad som fattas din son. Spånar bara.


    Vi har fått göra en sväljningsröntgen men han var int eså glad för att suga på flaskan där och då så vet ej om det var ett tillförlitligt resultat men enligt läkaren såg allt bra ut. Man såg inte ens någon reflux :/.
Svar på tråden Orolig för min 1 åring