• SkåneMorran

Hjälp - Barnets pappa ska lämna drogtester men säger att det inte går utan att vara inskriven på Behandling - Vårdnadstvist

Hej!

Jag söker ensam vårdnad om mitt barn då fadern missbrukar. Enligt Tingsrätten ska drogtester lämnas innan umgänge.

Fadern hävdar att det inte går att få lämna på labratiorium utan att vara inskriven på ett behandlingshem. 

Det som erbjuds är Familjeföreningen mot narkotika som kan erbjuda stickor att kissa på, vilka inte är juridiskt bindande.

Är det någon som snälla vet om det går att lämna tester till ett labratorium och hur man i så fall gör? 

Uppskattar alla tips då han hävdar att han gjort "allt" för att lämna prover men att det inte går och jag vill motbevisa honom då jag misstänker att han ljuger. 

Snälla jag behöver er hjälp!

• Svar på tråden Hjälp - Barnets pappa ska lämna drogtester men säger att det inte går utan att vara inskriven på Behandling - Vårdnadstvist
  • Kjell2
    SkåneMorran skrev 2017-08-11 09:33:26 följande:

Hej!

Jag söker ensam vårdnad om mitt barn då fadern missbrukar. Enligt Tingsrätten ska drogtester lämnas innan umgänge.

Fadern hävdar att det inte går att få lämna på labratiorium utan att vara inskriven på ett behandlingshem. 

Det som erbjuds är Familjeföreningen mot narkotika som kan erbjuda stickor att kissa på, vilka inte är juridiskt bindande.

Är det någon som snälla vet om det går att lämna tester till ett labratorium och hur man i så fall gör? 

Uppskattar alla tips då han hävdar att han gjort "allt" för att lämna prover men att det inte går och jag vill motbevisa honom då jag misstänker att han ljuger. 

Vad är problemet för dig? Finns ett tingsrättsbeslut att drogtest skall lämnas. Vill han träffa barnen ordnar han ett godkännt drogtest. Hur är hans problem.
  • Anonym (Missbruksvård)

Ring din vårdcentral/hälsocentral och fråga om de kan vara behjälpliga med drogtester. Men jag tror att han får betala dessa helt själv då det inte ingår i sjukförsäkringen. Han kan vara tvungen att visa upp beslutet från Tingsrätten.
    Kan även vara lättare om man vänder sig till en privatägd.

• Anonym (mmm)

Men det är ju HAN som ska ordna detta, inte du! Har han inte lämnat test på något vis = han får inte träffa barnen. Du ska INTE ta på dig detta och ordna och fixa (som jag läser mellan raderna att du troligen alltid gjort för honom). 

• Anonym (Me)
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-11 10:07:43 följande:
    Men det är ju HAN som ska ordna detta, inte du! Har han inte lämnat test på något vis = han får inte träffa barnen. Du ska INTE ta på dig detta och ordna och fixa (som jag läser mellan raderna att du troligen alltid gjort för honom). 
    Håller med
  • SkåneMorran

Nej ni har missuppfattat! jag ordar INTE detta åt honom. 

Han får lösa det själv MEN jag vill veta hur man gör för att få lämna prover till labb eftersom han säger att det inte går. 

Det handlar om att jag vill ha starka argument i nästa Tingsrättsförhandling. 

• Kjell2
    SkåneMorran skrev 2017-08-11 10:18:34 följande:

Nej ni har missuppfattat! jag ordar INTE detta åt honom. 

Han får lösa det själv MEN jag vill veta hur man gör för att få lämna prover till labb eftersom han säger att det inte går. 

Det handlar om att jag vill ha starka argument i nästa Tingsrättsförhandling. 

Ditt argument blir bara inget drogtest -> inget umgänge!
  • Anonym (FMN)

Förstår inte vad du menar med att tester på FMN inte är juridiskt bindande? Det är det vanligaste sättet att lämna drogtester och ingen har ifrågasatt dessa, varken Soc eller rätten?

• SkåneMorran
    Anonym (FMN) skrev 2017-08-11 10:45:48 följande:

Förstår inte vad du menar med att tester på FMN inte är juridiskt bindande? Det är det vanligaste sättet att lämna drogtester och ingen har ifrågasatt dessa, varken Soc eller rätten?

De är inte juridiskt bindande i en vårnadstvist. Det är lätt att manipulera stickor men svårare att göra det med blodprov och urinprov där resultatet screenas.
  • Anonym (FMN)
    SkåneMorran skrev 2017-08-11 10:54:03 följande:
    De är inte juridiskt bindande i en vårnadstvist. Det är lätt att manipulera stickor men svårare att göra det med blodprov och urinprov där resultatet screenas.
    Trots det så är det ju ändå just FMN som används i de allra flesta fall.
  • Anonym (...)

Jag är skeptisk. Har en vän som går och pissar och lämnar blodprov i tid och otid, krav från jobb. Vet dock inte riktigt hur det funkar. Ring 1177 och fråga hur det går till. Skulle det krävas någon inskrivning någon stans så får han väl fixa det om han vill träffa sina barn.

• klyban
    SkåneMorran skrev 2017-08-11 09:33:26 följande:

Hej!

Ingen du ska engagera dig i, nått han får lösa själv.
    Men en så enkel sak som detta, så låter det mer som en undanflykt.
    För detta borde vem som helst inblandad klara av och berätta för han.
    Men det är väl bara säga vårdcentral, så får han berätta varför, så komemr detta inte vara nått problem.
    Saknas pengar, så får han väl prata med SOC om ekonomisk hjälp.

Om det kommer hårprov på tal, så är dessa icke tillförlitliga, just för det kan ge falskt positivt.
    Det räcker du tagit i en sedel som används till snorta kokain, sen tar du dig i håret och nu är du positiv för kokain om du tar hårprov på ett kontaminerat hår.

hur många meter var det?
Svar på tråden Hjälp - Barnets pappa ska lämna drogtester men säger att det inte går utan att vara inskriven på Behandling - Vårdnadstvist