Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Hur hanterar man en tandköttsinflammation?

sextiotalist skrev 2017-08-12 09:08:42 följande:

Om det inte vänder och blir värre så är det akuten som gäller.

Annars fortsätt som förut.

Vet två som åkt in för detta och genast fått antibiotika intravenöst.

Jag håller nästan alltid med dig, men det är bara vid spridning mot halsen och feber som man behöver söka akut. Annars går det utmärkt att ringa tandvården på måndag för rådgivning. Om det hela redan har vänt, så skulle jag gissa att de ber dig avvakta, men annars vill de antagligen att man kommer in och får spola ur med koksalt. /tandis
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 21:17:38 följande:

Nu har jag ont nedanför örat på kinden, typ där "gångjärnen" till käken sitter. Det knäppte i örat när jag pratade tidigare men det försvann efter 10 minuter. Sedan denna smärta. Känns lite som jag gapat länge och är slut i käken.

Vad kan detta vara?

Kan vara inflammation i käkleden. Ring tandläkaren på måndag
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 21:34:51 följande:

Kan de se det?

Behandlar de sånt?

Ringa dem gör jag definitivt, om jag inte blir mirakulöst frisk innan.

Ja, man sätter in läkemedel och patienten får rådgivning.
  • Carabellis kusp
    Anonym (K) skrev 2017-08-13 19:19:11 följande:

Men gud skämtar du? Tanden ser ju helt rutten ut... och tandköttet svullet + en blånad.

Du måste ta dig till en tandläkare!

Tanden har en amalgamfyllning

Däremot är slemhinnan i sånt skick att du bör söka tandvården imorgon tycker jag! /tandis
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 19:34:30 följande:

Vad säger slemhinnan dig?

De flesta slemhinnebesvär läker ut själva, men jag kan inte uttala mig från en bild om vad det är. Sök vård imorgon!
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 19:58:18 följande:

Förstår det. Kontaktade läkare på nätet. Fick svaret att jag ska uppsöka tandläkaren imorgon för det kan vara muncancer eller förstadie till cancer (erytroplakier).

Hur fan kan de skriva så!??

Är livrädd nu

Vilken bullshit! Det är ytterst sällsynt! Man brukar säga att en tandläkare hittar i snitt en cancer under hela sin karriär. Du skulle inte fråga en läkare utan en tandläkare. Ja, det är dyrare, men du slipper oseriös info. Du kan faktiskt ta och skriva till ansvarig för tjänsten. Kry eller min doktor?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 20:22:39 följande:

Det var Min Doktor.

Anlita aldrig dem igen. De kan inte ställa diagnos med en webbkamera. Det är bara nån "smart" snubbe som kommit på hur man kan tjäna galet mycket pengar på att göra ingenting

Jag tror inte att du har cancer. Cancer uppstår inte på två dagar. Man får inte ställa diagnos på någon som inte är en patient, så därför hoppas jag du går till tandläkaren imorgon.

PS. Googla pericoronit så tror jag att du kan ta det lite lugnt.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 21:09:18 följande:

Jag har mailat tandläkaren redan då jag inte kan ringa imorgon. Men kommer ringa efter arbetsdagens slut om de inte svarat.

Har tyvärr haft symtom i ca ett år i munnen men då av annan karaktär.

Vilk symtom har du haft ett år?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 22:05:46 följande:

Diffusa smärtor på vänstra sidan av munnen. Samt känsla av att svullna upp kring tungroten. Men ingen svullnad syns.

Det är bra att du kontaktar tandläkaren. Det kan vara bettfysiologiska besvär, svullna lymfkörtlar, nåt virus exempelvis, så misströsta icke!
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-13 22:53:23 följande:

Läkare kan ytterst lite om munnen. Min make är läkare och jag är tandläkare. De får lära sig vad tänderna heter och enstaka slemhinneförändringar, that's it.

Som carabellis skriver så är det troligtvis pericorinit. Käkledsbesvären kan vara överbelastning pga att du pressar när du har ont.

Men som sagt är det omöjligt att bedömna såhär, lycka till hos tandläkaren i morgon!

Och eftersom de vet så lite är det så oprofessionellt att uttala sig tycker jag.

Min man är pckså läkare och kan ingenting om tänder, mer än det jag lärt honom Men han har i alla fall fått lära sig att han inte vet nåt och det räcker långt.
Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?