• Anonym (Aj)

Hur hanterar man en tandköttsinflammation?

Igår började mitt tandkött blöda. Det är bakom visdomstanden i nederkäken det blöder. Alltså inte mot tungsidan eller kindsidan utan bakom tanden där ingen mer tand finns.

Ont som f-n, känner mig stel och öm i käkvinkeln och halsen (men vet inte om det beror på tandköttsinflammationen).

Borstat med corsodyl på kvällen, men borde man göra det oftare?

Andra tips?

När ska man söka tandläkare?

Man behöver väl inte uppsöka akut?

(Varit skonad från detta så känner mig vilsen. Googlat men insåg att jag kommer troligen dö då det sprider sig till hjärtat. Så vänder mig till er istället och hoppas någon vet.)

• Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?
  • sextiotalist

Om det inte vänder och blir värre så är det akuten som gäller.

Annars fortsätt som förut.

Vet två som åkt in för detta och genast fått antibiotika intravenöst.

• Anonym (Aj)
    sextiotalist skrev 2017-08-12 09:08:42 följande:

Så det är alltså riktigt farligt?

Hur vet man om man borde uppsöka akuten?

Har ju ont men inte så ont, en alvedon tar bort all smärta.

Blödde inget tidigare men hade ont. Men borstade rejält kring tanden och då började det blöda. Kan jag borstat sönder tandköttet? Hur vet man?
  • sextiotalist
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 09:13:54 följande:

Så det är alltså riktigt farligt?

Hur vet man om man borde uppsöka akuten?

Har ju ont men inte så ont, en alvedon tar bort all smärta.

Blödde inget tidigare men hade ont. Men borstade rejält kring tanden och då började det blöda. Kan jag borstat sönder tandköttet? Hur vet man?

Så länge det inte förändrar sig, så är det ingen fara. Men om det börjar svullna upp så ska du åka in.

Borsta inte så hårt, skölj hellre med corsodyl.
  • Carabellis kusp
    sextiotalist skrev 2017-08-12 09:08:42 följande:

Jag håller nästan alltid med dig, men det är bara vid spridning mot halsen och feber som man behöver söka akut. Annars går det utmärkt att ringa tandvården på måndag för rådgivning. Om det hela redan har vänt, så skulle jag gissa att de ber dig avvakta, men annars vill de antagligen att man kommer in och får spola ur med koksalt. /tandis
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-12 09:26:03 följande:

Jag håller nästan alltid med dig, men det är bara vid spridning mot halsen och feber som man behöver söka akut. Annars går det utmärkt att ringa tandvården på måndag för rådgivning. Om det hela redan har vänt, så skulle jag gissa att de ber dig avvakta, men annars vill de antagligen att man kommer in och får spola ur med koksalt. /tandis

Jobbar då inom tandvården?

Ingen fara så länge man är feberfri då?

Har ingen feber eller direkt svullnad, möjligen såklart runt tanden. Men inget som syns tydligt.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-08-12 09:26:03 följande:

Jag skrev svullnad. Vilken tur att min mamma åkte in trots att hon inte hade feber.

Innan hon råkade ut för detta så hade jag ingen aning om hur det kan gå. Det tog fyra timmar från ingenting till akuten.

Så länge det inte är någon förändring ska ts inte åka in.
  • Anonym (Aj)

Innan blödningen kom har jag haft ont längs muskel från käkvinkeln ner mot axeln, sedan lite ont i örat. Men örat känns bra nu. Dock känner jag mig svullen vid tanden men inget som syns. Spänd bak i nacken, lite som träningsvärk. Vilket det kanske också är.

Men kan man åka in på akuten för detta?

Är det inte tandläkare? Sådana finns ju inte på akuten.

Jag blöder bara när jag borstade igår. Idag var jag väldigt försiktigt och inget blod kom förrän på slutet men då hade jag gnuggat länge kring just denna tand.

Lider av hälsoångest, så blir alltid orolig och tror jag ska dö knall fall för allt.

• Anonym (Aj)

Nu har jag ont nedanför örat på kinden, typ där "gångjärnen" till käken sitter. Det knäppte i örat när jag pratade tidigare men det försvann efter 10 minuter. Sedan denna smärta. Känns lite som jag gapat länge och är slut i käken.

Vad kan detta vara?

• Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 21:17:38 följande:

Nu har jag ont nedanför örat på kinden, typ där "gångjärnen" till käken sitter. Det knäppte i örat när jag pratade tidigare men det försvann efter 10 minuter. Sedan denna smärta. Känns lite som jag gapat länge och är slut i käken.

Vad kan detta vara?

Kan vara inflammation i käkleden. Ring tandläkaren på måndag
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-12 21:26:24 följande:

Kan vara inflammation i käkleden. Ring tandläkaren på måndag

Kan de se det?

Behandlar de sånt?

Ringa dem gör jag definitivt, om jag inte blir mirakulöst frisk innan.
Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?