Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur hanterar man en tandköttsinflammation?

Om det inte vänder och blir värre så är det akuten som gäller.

Annars fortsätt som förut.

Vet två som åkt in för detta och genast fått antibiotika intravenöst.

• sextiotalist
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 09:13:54 följande:

Så det är alltså riktigt farligt?

Hur vet man om man borde uppsöka akuten?

Har ju ont men inte så ont, en alvedon tar bort all smärta.

Blödde inget tidigare men hade ont. Men borstade rejält kring tanden och då började det blöda. Kan jag borstat sönder tandköttet? Hur vet man?

Så länge det inte förändrar sig, så är det ingen fara. Men om det börjar svullna upp så ska du åka in.

Borsta inte så hårt, skölj hellre med corsodyl.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2017-08-12 09:26:03 följande:

Jag håller nästan alltid med dig, men det är bara vid spridning mot halsen och feber som man behöver söka akut. Annars går det utmärkt att ringa tandvården på måndag för rådgivning. Om det hela redan har vänt, så skulle jag gissa att de ber dig avvakta, men annars vill de antagligen att man kommer in och får spola ur med koksalt. /tandis

Jag skrev svullnad. Vilken tur att min mamma åkte in trots att hon inte hade feber.

Innan hon råkade ut för detta så hade jag ingen aning om hur det kan gå. Det tog fyra timmar från ingenting till akuten.

Så länge det inte är någon förändring ska ts inte åka in.
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:19:00 följande:
    Nej, det brukar räcka med att förbättra hygienen runt tanden, spola ur, kontrollera om det kan vara tandsten eller en patologisk ficka så du behöver besöka en hygienist. Men det jag kommer med är gissningar. Jag kan omöjligt svara på något utan att ha sett något i munnen.

Din 6a ligger i riskzonen för att fraktureras pga den stora amalgamfyllningen och att det inte finns någon 7 som kan dela belastningen, 8an kan ev vara bra för en luckslutning men framför allt ska man aldrig dra ut tänder om det inte finns indikation.
    Haha, i en tråd tidigare i år, så var det några som påstod att det inte finns någon som helst belägg för att en amalganlagad tand kan fraktureras (min egen tandläkare skakade bara på huvudet och sa att han ofta såg detta bland sina patienter)
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:52:07 följande:
    Problemet med amalgam som lagningsmaterial är dels att det krävdes stora preparationer för att uppnå mekanisk retention så att materialet skulle sitta kvar, då vi inte hade de bonding/"klister" som vi har idag. Därför har man tagit bort väldigt mycket tandsubstans. Sedan är inte materialet direkt lämpligt då det har en mycket högre styvhet/emodul (det som vi felaktigt kallar hårdhet) än själva tanden. Det gör att det blidas småsprickor i tanden och efter en tids tuggande blir det fatigue/utmattningsbrott och tanden frakturerar. Inget konstigt alls utan ett ganska självklart förlopp om man kan sin hållfasthet.
    Och inte att förglömma att kvicksilver är en metall som ändrar sin volym efter temperatursvängningar.

Lite OT, av de där 8 lagningarna jag hade, så bedömde tandläkaren att 4 var inga hål, utan ojämnheter (utifrån djupet de hade borrat), fyra var hål, varav två troligen inte skulle lagas idag (utifrån då djupet av borrning).

Hållfastighet, det enda jag har memorerat var Eulers knäckningsfall och svaga minnen av balkberäkning Flört, inte så applicerbart för tänder direkt.
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:54:55 följande:
    Däremot inte sagt att man bör ta bort intakta amalgamfyllningar. Sitter de och sitter bra bör de få vara kvar, varje gång vi borrar i en tand förkortar vi dess livslängd.
    Det hade kommit frakturer redan, två hade redan gått sönder.
Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?