• Anonym (Aj)

Hur hanterar man en tandköttsinflammation?

Igår började mitt tandkött blöda. Det är bakom visdomstanden i nederkäken det blöder. Alltså inte mot tungsidan eller kindsidan utan bakom tanden där ingen mer tand finns.

Ont som f-n, känner mig stel och öm i käkvinkeln och halsen (men vet inte om det beror på tandköttsinflammationen).

Borstat med corsodyl på kvällen, men borde man göra det oftare?

Andra tips?

När ska man söka tandläkare?

Man behöver väl inte uppsöka akut?

(Varit skonad från detta så känner mig vilsen. Googlat men insåg att jag kommer troligen dö då det sprider sig till hjärtat. Så vänder mig till er istället och hoppas någon vet.)

• Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?
  • Anonym (ta det lugnt)

Till vanliga akuten med tandproblem bara om man är ordentligt sjuk. Håll rent noga. Skölj m tex corsodyl (finns på apoteket) ring tandläkaren om det inte blir bättre.

• Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-12 21:34:51 följande:

Kan de se det?

Behandlar de sånt?

Ringa dem gör jag definitivt, om jag inte blir mirakulöst frisk innan.

Ja, man sätter in läkemedel och patienten får rådgivning.
  • Anonym (Aj)

Hade svårt att tugga igårkväll då det kändes obehagligt i käkleden. Typ där "gångjärnen" till käken sitter på den gällande sidan.

Nu på morgonen känner jag mig stel, öm och det knäpper ibland i käken när jag gapar.

• Anonym (Aj)

Såhär ser det ut i munnen. Mest rött på slemhinnan mot kinden men det kanske är irritation pga corsodylen?

• Anonym (K)
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 14:59:51 följande:

Såhär ser det ut i munnen. Mest rött på slemhinnan mot kinden men det kanske är irritation pga corsodylen?

Men gud skämtar du? Tanden ser ju helt rutten ut... och tandköttet svullet + en blånad.

Du måste ta dig till en tandläkare!
  • Carabellis kusp
    Anonym (K) skrev 2017-08-13 19:19:11 följande:

Men gud skämtar du? Tanden ser ju helt rutten ut... och tandköttet svullet + en blånad.

Du måste ta dig till en tandläkare!

Tanden har en amalgamfyllning

Däremot är slemhinnan i sånt skick att du bör söka tandvården imorgon tycker jag! /tandis
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-13 19:27:09 följande:

Tanden har en amalgamfyllning

Däremot är slemhinnan i sånt skick att du bör söka tandvården imorgon tycker jag! /tandis

Vad säger slemhinnan dig?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 19:34:30 följande:

Vad säger slemhinnan dig?

De flesta slemhinnebesvär läker ut själva, men jag kan inte uttala mig från en bild om vad det är. Sök vård imorgon!
Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?