• Anonym (Aj)

Hur hanterar man en tandköttsinflammation?

Igår började mitt tandkött blöda. Det är bakom visdomstanden i nederkäken det blöder. Alltså inte mot tungsidan eller kindsidan utan bakom tanden där ingen mer tand finns.

Ont som f-n, känner mig stel och öm i käkvinkeln och halsen (men vet inte om det beror på tandköttsinflammationen).

Borstat med corsodyl på kvällen, men borde man göra det oftare?

Andra tips?

När ska man söka tandläkare?

Man behöver väl inte uppsöka akut?

(Varit skonad från detta så känner mig vilsen. Googlat men insåg att jag kommer troligen dö då det sprider sig till hjärtat. Så vänder mig till er istället och hoppas någon vet.)

• Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-13 19:43:36 följande:

De flesta slemhinnebesvär läker ut själva, men jag kan inte uttala mig från en bild om vad det är. Sök vård imorgon!

Förstår det. Kontaktade läkare på nätet. Fick svaret att jag ska uppsöka tandläkaren imorgon för det kan vara muncancer eller förstadie till cancer (erytroplakier).

Hur fan kan de skriva så!??

Är livrädd nu
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 19:58:18 följande:

Förstår det. Kontaktade läkare på nätet. Fick svaret att jag ska uppsöka tandläkaren imorgon för det kan vara muncancer eller förstadie till cancer (erytroplakier).

Är livrädd nu

Vilken bullshit! Det är ytterst sällsynt! Man brukar säga att en tandläkare hittar i snitt en cancer under hela sin karriär. Du skulle inte fråga en läkare utan en tandläkare. Ja, det är dyrare, men du slipper oseriös info. Du kan faktiskt ta och skriva till ansvarig för tjänsten. Kry eller min doktor?
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-13 20:17:43 följande:

Vilken bullshit! Det är ytterst sällsynt! Man brukar säga att en tandläkare hittar i snitt en cancer under hela sin karriär. Du skulle inte fråga en läkare utan en tandläkare. Ja, det är dyrare, men du slipper oseriös info. Du kan faktiskt ta och skriva till ansvarig för tjänsten. Kry eller min doktor?

Det var Min Doktor.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 20:22:39 följande:

Det var Min Doktor.

Anlita aldrig dem igen. De kan inte ställa diagnos med en webbkamera. Det är bara nån "smart" snubbe som kommit på hur man kan tjäna galet mycket pengar på att göra ingenting

Jag tror inte att du har cancer. Cancer uppstår inte på två dagar. Man får inte ställa diagnos på någon som inte är en patient, så därför hoppas jag du går till tandläkaren imorgon.

PS. Googla pericoronit så tror jag att du kan ta det lite lugnt.
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-13 21:02:02 följande:

Anlita aldrig dem igen. De kan inte ställa diagnos med en webbkamera. Det är bara nån "smart" snubbe som kommit på hur man kan tjäna galet mycket pengar på att göra ingenting

Jag tror inte att du har cancer. Cancer uppstår inte på två dagar. Man får inte ställa diagnos på någon som inte är en patient, så därför hoppas jag du går till tandläkaren imorgon.

PS. Googla pericoronit så tror jag att du kan ta det lite lugnt.

Jag har mailat tandläkaren redan då jag inte kan ringa imorgon. Men kommer ringa efter arbetsdagens slut om de inte svarat.

Har tyvärr haft symtom i ca ett år i munnen men då av annan karaktär.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 21:09:18 följande:

Jag har mailat tandläkaren redan då jag inte kan ringa imorgon. Men kommer ringa efter arbetsdagens slut om de inte svarat.

Har tyvärr haft symtom i ca ett år i munnen men då av annan karaktär.

Vilk symtom har du haft ett år?
  • Anonym (Aj)
    Carabellis kusp skrev 2017-08-13 21:40:24 följande:

Vilk symtom har du haft ett år?

Diffusa smärtor på vänstra sidan av munnen. Samt känsla av att svullna upp kring tungroten. Men ingen svullnad syns.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 22:05:46 följande:

Diffusa smärtor på vänstra sidan av munnen. Samt känsla av att svullna upp kring tungroten. Men ingen svullnad syns.

Det är bra att du kontaktar tandläkaren. Det kan vara bettfysiologiska besvär, svullna lymfkörtlar, nåt virus exempelvis, så misströsta icke!
  • Anonym (Tandis 2)
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-13 19:58:18 följande:

Är livrädd nu

Läkare kan ytterst lite om munnen. Min make är läkare och jag är tandläkare. De får lära sig vad tänderna heter och enstaka slemhinneförändringar, that's it.

Som carabellis skriver så är det troligtvis pericorinit. Käkledsbesvären kan vara överbelastning pga att du pressar när du har ont.

Men som sagt är det omöjligt att bedömna såhär, lycka till hos tandläkaren i morgon!
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-13 22:53:23 följande:

Läkare kan ytterst lite om munnen. Min make är läkare och jag är tandläkare. De får lära sig vad tänderna heter och enstaka slemhinneförändringar, that's it.

Som carabellis skriver så är det troligtvis pericorinit. Käkledsbesvären kan vara överbelastning pga att du pressar när du har ont.

Men som sagt är det omöjligt att bedömna såhär, lycka till hos tandläkaren i morgon!

Och eftersom de vet så lite är det så oprofessionellt att uttala sig tycker jag.

Min man är pckså läkare och kan ingenting om tänder, mer än det jag lärt honom Men han har i alla fall fått lära sig att han inte vet nåt och det räcker långt.
  • Anonym (Aj)

Googlat på pericorinit, men undrar, är det bara tandutdragning som är lösningen?

Tänkte även passa på och fråga er kunniga. Tandläkare jag träffat har hävdat att jag bör behålla visdomstanden då jag dragit ut tanden bredvid. Och tanden bredvid luckan är ju amalgamfylld och kommer troligen att rasa samman en dag. Men har jag nån nytta av visdomstanden? Inte direkt så jag tuggar så långt in? Och om man sätter in en bro (eller vad det heter), kan man fästa den i visdomstanden? Hur hade ni gjort?

Visst vill jag helst ha mina tänder kvar såklart.

• Anonym (Tandis 2)
    Anonym (Aj) skrev 2017-08-14 07:30:43 följande:

Googlat på pericorinit, men undrar, är det bara tandutdragning som är lösningen?

Tänkte även passa på och fråga er kunniga. Tandläkare jag träffat har hävdat att jag bör behålla visdomstanden då jag dragit ut tanden bredvid. Och tanden bredvid luckan är ju amalgamfylld och kommer troligen att rasa samman en dag. Men har jag nån nytta av visdomstanden? Inte direkt så jag tuggar så långt in? Och om man sätter in en bro (eller vad det heter), kan man fästa den i visdomstanden? Hur hade ni gjort?

Visst vill jag helst ha mina tänder kvar såklart.

Nej, det brukar räcka med att förbättra hygienen runt tanden, spola ur, kontrollera om det kan vara tandsten eller en patologisk ficka så du behöver besöka en hygienist. Men det jag kommer med är gissningar. Jag kan omöjligt svara på något utan att ha sett något i munnen.

Din 6a ligger i riskzonen för att fraktureras pga den stora amalgamfyllningen och att det inte finns någon 7 som kan dela belastningen, 8an kan ev vara bra för en luckslutning men framför allt ska man aldrig dra ut tänder om det inte finns indikation.
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:19:00 följande:
    Nej, det brukar räcka med att förbättra hygienen runt tanden, spola ur, kontrollera om det kan vara tandsten eller en patologisk ficka så du behöver besöka en hygienist. Men det jag kommer med är gissningar. Jag kan omöjligt svara på något utan att ha sett något i munnen.

Din 6a ligger i riskzonen för att fraktureras pga den stora amalgamfyllningen och att det inte finns någon 7 som kan dela belastningen, 8an kan ev vara bra för en luckslutning men framför allt ska man aldrig dra ut tänder om det inte finns indikation.
    Haha, i en tråd tidigare i år, så var det några som påstod att det inte finns någon som helst belägg för att en amalganlagad tand kan fraktureras (min egen tandläkare skakade bara på huvudet och sa att han ofta såg detta bland sina patienter)
  • Anonym (Tandis 2)
    sextiotalist skrev 2017-08-14 08:30:36 följande:

Haha, i en tråd tidigare i år, så var det några som påstod att det inte finns någon som helst belägg för att en amalganlagad tand kan fraktureras (min egen tandläkare skakade bara på huvudet och sa att han ofta såg detta bland sina patienter)

Problemet med amalgam som lagningsmaterial är dels att det krävdes stora preparationer för att uppnå mekanisk retention så att materialet skulle sitta kvar, då vi inte hade de bonding/"klister" som vi har idag. Därför har man tagit bort väldigt mycket tandsubstans. Sedan är inte materialet direkt lämpligt då det har en mycket högre styvhet/emodul (det som vi felaktigt kallar hårdhet) än själva tanden. Det gör att det blidas småsprickor i tanden och efter en tids tuggande blir det fatigue/utmattningsbrott och tanden frakturerar. Inget konstigt alls utan ett ganska självklart förlopp om man kan sin hållfasthet.
  • Anonym (Tandis 2)
    sextiotalist skrev 2017-08-14 08:30:36 följande:

Däremot inte sagt att man bör ta bort intakta amalgamfyllningar. Sitter de och sitter bra bör de få vara kvar, varje gång vi borrar i en tand förkortar vi dess livslängd.
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:52:07 följande:
    Problemet med amalgam som lagningsmaterial är dels att det krävdes stora preparationer för att uppnå mekanisk retention så att materialet skulle sitta kvar, då vi inte hade de bonding/"klister" som vi har idag. Därför har man tagit bort väldigt mycket tandsubstans. Sedan är inte materialet direkt lämpligt då det har en mycket högre styvhet/emodul (det som vi felaktigt kallar hårdhet) än själva tanden. Det gör att det blidas småsprickor i tanden och efter en tids tuggande blir det fatigue/utmattningsbrott och tanden frakturerar. Inget konstigt alls utan ett ganska självklart förlopp om man kan sin hållfasthet.
    Och inte att förglömma att kvicksilver är en metall som ändrar sin volym efter temperatursvängningar.

Lite OT, av de där 8 lagningarna jag hade, så bedömde tandläkaren att 4 var inga hål, utan ojämnheter (utifrån djupet de hade borrat), fyra var hål, varav två troligen inte skulle lagas idag (utifrån då djupet av borrning).

Hållfastighet, det enda jag har memorerat var Eulers knäckningsfall och svaga minnen av balkberäkning Flört, inte så applicerbart för tänder direkt.
  • sextiotalist
    Anonym (Tandis 2) skrev 2017-08-14 08:54:55 följande:
    Däremot inte sagt att man bör ta bort intakta amalgamfyllningar. Sitter de och sitter bra bör de få vara kvar, varje gång vi borrar i en tand förkortar vi dess livslängd.
    Det hade kommit frakturer redan, två hade redan gått sönder.
  • Anonym (Tandis 2)
    sextiotalist skrev 2017-08-14 08:56:42 följande:

Och inte att förglömma att kvicksilver är en metall som ändrar sin volym efter temperatursvängningar.

Lite OT, av de där 8 lagningarna jag hade, så bedömde tandläkaren att 4 var inga hål, utan ojämnheter (utifrån djupet de hade borrat), fyra var hål, varav två troligen inte skulle lagas idag (utifrån då djupet av borrning).

Hållfastighet, det enda jag har memorerat var Eulers knäckningsfall och svaga minnen av balkberäkning , inte så applicerbart för tänder direkt.

amalgam är en legering vilket gör att dess egenskaper skiljer sig från enbart kvicksilvret beroende på vilka metaller som ingår i legeringen, den är inte lika värmekänslig som kvicksilver och sedan sker det inte så drastiska temperaturskiftningar i munnen (högst tillfälligt när vi dricker kaffe eller äter glass), så visst spelar det en liten roll men är i princip försumbar. Det är främst de mekaniska krafterna från tuggningen mot olika styvheter som orsakar fraktureringen.

Sedan finns det bra saker med amalgam med, de har en viss bakteriostatisk effekt vilket gör att det inte blir sekundärkaries (hål under fyllningen) lika ofta som vid kompositfyllningar.

Om du med balkberäkning menar nedböjningsberäkningar så använder vi dem inom tandvården med ;) När vi gör broar :) Inte så att vi räknar på det, men vi använder principerna :)
Svar på tråden Hur hanterar man en tandköttsinflammation?