sextiotalist skrev 2017-08-18 07:53:32 följande:
Eftersom jag är av den uppfattningen att man ska tycka det är roligt att röra på sig, så har jag aldrig tvingat sonen till något sådant.
Vet inte om det beror på detta, men idag är sonen mer fysiskt aktiv än de flesta av hans jämnåriga vänner, även de som hade organiserad idrott under sin uppväxt. Den unge mannen som med nöd och näppe blev godkänd i idrott i nian, springer idag milen på dryga 45 minuter och kör utan problem 10 pullups bara sådär.
Faktiskt en intressant reflektion jag gjort. Många av mina vänner som löptränar idag eller fysiskt håller sig igång (vi är 55+) har inte haft någon organiserad idrott när vi växte upp, däremot de som har haft det, är inte alls lika mycket igång som vi är.
Fast jag ser nog det som två helt olika saker, organiserad idrott/träning och vardagsmotion. Det är ju vardagsmotionen som många av oss behöver bli mycket bättre på och som är lika viktig att överföra till barnen.
Sen är ju organiserad träning som barn ett oerhört bra sätt att träna kroppen, få sociala kontakter, tränas i grupp och allt sånt.