• Svar på tråden Hur ser ni föräldrar till att era barn rör sig tillräckligt?
  • Alexi

Följdfråga här. Får era barn, och i så fall från vilken ålder, välja bort (säga nej) till gemensamna aktiviteter av typen promenad, cykeltur eller andra rörelseaktiviteter och istället vara hemma?

• Alexi
    sextiotalist skrev 2017-08-18 07:53:32 följande:
    Eftersom jag är av den uppfattningen att man ska tycka det är roligt att röra på sig, så har jag aldrig tvingat sonen till något sådant.
    Vet inte om det beror på detta, men idag är sonen mer fysiskt aktiv än de flesta av hans jämnåriga vänner, även de som hade organiserad idrott under sin uppväxt. Den unge mannen som med nöd och näppe blev godkänd i idrott i nian, springer idag milen på dryga 45 minuter och kör utan problem 10 pullups bara sådär.
    Faktiskt en intressant reflektion jag gjort. Många av mina vänner som löptränar idag eller fysiskt håller sig igång (vi är 55+) har inte haft någon organiserad idrott när vi växte upp, däremot de som har haft det, är inte alls lika mycket igång som vi är.
    Fast jag ser nog det som två helt olika saker, organiserad idrott/träning och vardagsmotion. Det är ju vardagsmotionen som många av oss behöver bli mycket bättre på och som är lika viktig att överföra till barnen.

Sen är ju organiserad träning som barn ett oerhört bra sätt att träna kroppen, få sociala kontakter, tränas i grupp och allt sånt.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2017-08-18 08:49:57 följande:
    Det senare håller jag inte med om, för vissa är det säkert bra, för andra kan det vara en katastrof.
    Vet flera som har endast dåliga minnen av dessa organiserade idrottsverksamheter.
    De som tycker sådant är så fantastiskt, är ofta personer som själva trivs med den typen av verksamhet, men det finns många som inte alls trivs med detta, det räcker med den sociala träning man får i skolan, på fritiden så är det bara en belastning.
    Det är samma sak för barn som för vuxna, en del får energi av att omge sig med folk, andra dräneras på energi.
    Visst. Men då ska man ha regelbunden rörelse hela uppväxten på andra sätt. För forskningen visar ju att man grundlägger skelett, muskler osv i ungdomen.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2017-08-18 09:07:50 följande:
    Men det har ju vi sett till, det viktiga för mig är att, för att få en långsiktig effekt = frivillighet, så ska man inte tvinga barn till detta. Man ska se till att barnen vill göra det och tycker det är kul.
    Vardagsmotion är viktigt, absolut, men än viktigare är att få barnen tycka det är roligt att röra sig, för då är chansen större att det kommer att fortgå även när vi föräldrar inte kan påverka dom längre
    Men alla ser nog inte till det... Det var ju en studie som visade att jättefå barn rör sig tillräckligt, framför allt de dagar de inte är på förskola/skola.
Svar på tråden Hur ser ni föräldrar till att era barn rör sig tillräckligt?