• Anonym (Ts)

Hur stort matbord har ni?

Hej! Jag och maken behöver köpa nytt matbord, vet dock inte hur vi ska tänka kring hur många platser ännu. Just nu är det vi och vår son 1 år som sitter vid ett litet runt matbord.

Vi väntar tvllingkillar i december och då behöver vi ett större bord(när dom ska sitta med sen).

Hur stor är eran familj och hur många matplatser har ni runt bordet?

• Svar på tråden Hur stort matbord har ni?
  • sextiotalist

Tre och utan att sitta trångt kan vi sitta 8, trängs vi lite, 10 personer

• taquine

Har ett ganska så stort, 10 pers är inga problem, men gillar också att ha middagar för mina vänner och samlas runt det.

Just nu är det"bara" min son och jag som bor här , men bordet används till mycket annat i vardagslag. Tvättkorg, dator , avstjälpningsplats.m.m;)

Goodness me
  • Anonym (Klara)

I köket kan vi sitta 8-10 om vi tränger ihop oss. I matrummet kan vi sitta lika många, men har även möjlighet att förlänga med ytterligare ett bord, så vi kan sitta lika många till.

Vi är idag 3 personer.

• Anonym (två)

Åtta personer får plats i köket om vi lägger i extraskivan. I vardagsrummet finns ett bord för tio, eller tolv om man håller in armbågarna. Vi är två personer i hushållet och har sällan gäster, men de gånger det händer är det bra att ha gott om plats. Och bord kan ju användas till så mycket annat än att äta vid. Det viktiga tänker jag är att bordet inte är större än att det får plats.

• razzmatazz

Jag har ett litet köksbord, runt med tre stolar och ert matbord för 8. Kan lägga i skiva och flytta in udda stolar så ryms man lätt tio vid det. Hushållet består av mig.

• Uttermamma

Alldeles för litet! Vi får plats fem personer. Till vardags är vi fyra. Men kastruller och fat får inte plats utan vi får hämta mat vid spisen om vi vill ta mer. Och min mans långa ben får egentligen inte rum. Det pyttelilla köket är den största nackdelen med vårt boende (som annars är bra på många sätt).

• Uttermamma

Tillägg: har vi fler gäster än en fäller vi ut matsalsbordet i vardagsrummet.

• Carambolan

Vi är fem och har fem platser runt bordet (rektangulärt med ena kortsidan mot vägg). 8-10 platser med utdragsskivor, beroende på hur trångt man står ut med.

• GravidFetaMorsan

Vi är 5 pers, men får lätt plats med 10 runt bordet utan att behöva trängas. Dessutom är det brett oxå, så grytor å annat får plats :)

• Tihi

Lite ot men kanske något ni vill fundera på innan ni köper nytt. Vilken form på bordet är bäst egentligen och varför tycker ni det? Runda bord är trevligt för att man ser alla men jag tycker inte att det får plats lika mycket på bordet.

• lövet2

13 personer sitter bekvämt runt bordet, men det går att sitta 14-15 om man klämmer i hop sig. Till vardags är vi numera bara 4-5 personer som äter, men när någon fyller år eller om det är jul, påsk eller annan högtid då alla samlas, då är vi betydligt fler. Vanligen 10-15 personer vid sådana tillfällen.

• Anonym (Ts)
    Tihi skrev 2017-08-15 21:53:01 följande:

Lite ot men kanske något ni vill fundera på innan ni köper nytt. Vilken form på bordet är bäst egentligen och varför tycker ni det? Runda bord är trevligt för att man ser alla men jag tycker inte att det får plats lika mycket på bordet.

Det runda bordet hade vi just för att vi var 3 personer, bebisarna i magen är inte planerade men vi känner att vi behöver ett nytt bord(fyrkantigt).
  • Aniiee

Vi har inget matbord.

Brorsans matbord i köket får det plats 6 runt bekvämt, och 8 om man trängs, oc hdet finns 2 utdragsskivor, så 4 till om man vill. Hans matsalsbord får det plats 10 runt varje utan problem.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Hur stort matbord har ni?