• Äldre 15 Aug 21:41
    16928 visningar
    4 svar
    4
    16928

    Scones, scones mera scones!

    Vad brukar ni hiva i era scones om ni vill ha lite smak på dom? Vad kan man äta till det om det bara är plain scones? Kan man göra degen kvällen innan och låta den stå i kylskåpet över natten eller förstörs den då? Har du något bra och simpelt recept på scones? Finns det något mjöl som gör dom lite nyttigare än vanligt vetemjöl? Kan man frysa in scones?

  • Svar på tråden Scones, scones mera scones!
  • Äldre 15 Aug 21:58
    #1

    Jag tycker det är gott med saffran i.

  • Äldre 15 Aug 22:16
    #2

    Saffran låter gott.

  • Äldre 15 Aug 22:27
    #3

    Rivet äpple och kanel brukar vi ha i!

  • Äldre 15 Aug 23:45
    #4
    Vad brukar ni hiva i era scones om ni vill ha lite smak på dom? Vanilj, choklad, saffran, lingon, tranbär, blåbär, citrusrasp, olika nötter, olika örter, skinka, kalkon, olika ostar. Enskilt eller i skön förening (saffrans- och lingonscones är gott, lika som skinka cheddar och rosmarin)

    Vad kan man äta till det om det bara är plain scones? Sylt (vilken som helst)  och vispat smör är klassiker. Förlorade ägg gillar jag skarpt. Bara vanligt smör och påläggsskinka. Nuttella och jordnötssmör (ja... jag vet..... hälsosamt värre). Nutella och sylt. Jordnötssmör och sylt (klassisk pb&j)

    Kan man göra degen kvällen innan och låta den stå i kylskåpet över natten eller förstörs den då? Nej, det kan man inte. Bakpulverbröd ska bakas och helst även ätas direkt. Men det tar ju mindre än 5 minuter att svänga uhop en scones-smet och slänga in i ugnen.

    Har du något bra och simpelt recept på scones? Sure.
    4 dl mjöl*
    1 krm salt
    2 krm socker (en nypa, valfritt)
    2 tsk bakpulver
    50 g smör
    2 dl vätska**

    Nyp ihop smör och torra grejer. Rör ihop med vätskan och klicka ut på plåt. Grädda i 250 grader, ca 8-12 minuter. (den här degen blir väldigt lös, oftast)

    *mjölet kan vara bara vetemjöl, bara rågsikt eller bara grahamsmjöl, eller blanda vetemjöl+olika grövre mjöler. Man kan också ta ut 1-2 msk mjöl och lägga i havregryn eller kli eller groddar av något slag. Bara att experimentera och testa sig fram till något man gillar. Scones är rätt tacksamt.

    **Vätskan kan man också experimentera med. Vatten, mjölk, grädde, fil, yoghurt, creme fraiche, saft.... eller, nja... kanske inte saft.....

    Finns det något mjöl som gör dom lite nyttigare än vanligt vetemjöl? Se ovan.

    Kan man frysa in scones? Kan kan man , men bakpulverbröd brukar inte vara så kul efter, tycker jag. Redan när de kallnat (i rumstemperatur) brukar det bli rätt tråkigt....

    my 2 cents.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Scones, scones mera scones!