• Anonym (Isch)

Vårtor, gravid!

Upptäckte för ett par dagar sen en vårta i handen, idag upptäckte jag en ny. Varför? Är det vanligt att man får vårtor i samband med graviditet? Vill ju inte smitta bebisen när den kommer! :( känns så äckligt!

• Svar på tråden Vårtor, gravid!
  • Meriall

Låter rimligt. Immunförsvaret minskar när man är gravid (för att inte anfalla barnet) och vårtviruset ligger ofta vilande och väntar på att det ska minska och bryter ut då.

• Glinda från Oz

Se till att behandla innan barnet kommer, jag tycker Vårtfri är bäst och det kan du använda även om du är gravid.

• Anonym (Isch)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-18 18:09:42 följande:

Se till att behandla innan barnet kommer, jag tycker Vårtfri är bäst och det kan du använda även om du är gravid.

Okej, va bra! Har köpt vårtfri och ska behandla en gång i veckan. Hoppas inte det dyker upp en massa nya hela tiden bara. Köpte vårtfri samma dag jag upptäckte den första vårtan och den börjar redan torka in lite, efter bara en behandling. Nu så kommer en ny, såklart!
  • Anonym (.)

Det som funkat bäst för oss är en variant där tårtan fryses.

• Anonym (silvertejp ftw)
    Anonym (Isch) skrev 2017-08-18 18:15:11 följande:
    Okej, va bra! Har köpt vårtfri och ska behandla en gång i veckan. Hoppas inte det dyker upp en massa nya hela tiden bara. Köpte vårtfri samma dag jag upptäckte den första vårtan och den börjar redan torka in lite, efter bara en behandling. Nu så kommer en ny, såklart!
    Sätt silvertejp över alltid, utom när du duschar.

Bra både för att vårtan inte gillar att det är tätt och för att förhindra spridning.

Vårtfri satte jag på nytt varenda dag och vårtorna var döda efter två veckor, är de färska så är det lättare. Jag och min man blev nog nysmittade på badhuset när vår son skulle börja gå simkurs.
  • Anonym (Isch)
    Anonym (silvertejp ftw) skrev 2017-08-18 18:35:34 följande:

Sätt silvertejp över alltid, utom när du duschar.

Bra både för att vårtan inte gillar att det är tätt och för att förhindra spridning.

Vårtfri satte jag på nytt varenda dag och vårtorna var döda efter två veckor, är de färska så är det lättare. Jag och min man blev nog nysmittade på badhuset när vår son skulle börja gå simkurs.

Det får jag testa! Funderar på om jag ska använda medlet lite oftare så dem kan försvinna snabbare. Vårtor är hemska saker :( brukade alltid använda nagellack när jag va liten men vet inte om det är okej som gravid.
  • Anonym (Isch)
    Anonym (.) skrev 2017-08-18 18:30:16 följande:

Det som funkat bäst för oss är en variant där tårtan fryses.

Funderade på att köpa frysmedel när jag va på Apoteket men är rädd att det ska göra ont?
  • Anonym (.)
    Anonym (Isch) skrev 2017-08-18 19:06:49 följande:

Funderade på att köpa frysmedel när jag va på Apoteket men är rädd att det ska göra ont?

Jo, det kändes lite, men så farligt var det inte... skulle göra detsamma igen. Har tidigare penslat på o krånglat, tyckte det funkade sämre..
  • Anonym (Isch)
    Anonym (.) skrev 2017-08-18 20:17:15 följande:

Jo, det kändes lite, men så farligt var det inte... skulle göra detsamma igen. Har tidigare penslat på o krånglat, tyckte det funkade sämre..

Okej, får kanske testa det om penslandes inte biter. Har inget tålamod egentligen, så det kanske är det bästa.
  • Anonym (Tips)

Ett tips som är ofarligt och som fungerat flera gånger för mig. Direkt när du vaknar på morgonen så blöter du vårtan med morgonsaliv och låter det torka. Inte dricka, äta eller borsta tänderna innan.

• Anonym (Isch)

Där ser man! Hade jag ingen aning om. Däremot har jag hört att man kan ta maskrossaft på vårtorna. Min pappa brukade göra detta på mig när jag va liten.

Vårtorna är borta nu i alla fall :)

Svar på tråden Vårtor, gravid!