• melonmix

HJÄLP! Soc anmälan i brevlådan

Asså snälla hjälp mig någon!

In i brevlådan droppar det ner ett brev från socialen, där det står att någon har anmält oss pga oro för våran dotter! Vem skulle kunna göra någon sånt här mot oss.

Pappa jobbar borta just nu så det hela faller väl på mig antar jag. Det är sjukt, skrämmande och obehagligt. Jag höjer inte ens rösten till min dotter. Det finns helt ärligt ingenting att anmäla över huvudtaget!! Vad är det här?

Hon är dessutom den gladaste lilla tvååringen som finns.

Vi har varit lediga i 7 veckor så det kan inte vara dagis eller något sånt. Inte heller sjukvården. Utan detta måste vara en privat person!

Kan bara tänka mig att det är någon granne som har anmält, men för vad?? Att jag låter mitt barn bada naken i Lill poolen? Eller låter hon leka med grannbarnen? Eller leka med våran hund? Asså det här är så bisarrt. Ska på möte på onsdag och då ska dem säga vad som har sagts av denna anonyma varelse. Känner mig så jäkla kränkt.. fyfan alltså..

är det någon som har varit med om nåt sånt här??!

• Svar på tråden HJÄLP! Soc anmälan i brevlådan
  • Anonym (Bsbds)

Lugna dig, finns de inget att oroa sig för så blir de inget med soc heller.

• Sisterofthesun

Har inte varit med om liknande med egna barn, men däremot så fick mina föräldrar en orosanmälan om mig när jag va tonåring, helt från ingenstans. Jag hade det hur bra som helst hemma!

Förstår verkligen att du är förbannad och känner dig kränkt! Vilka idioter det finns :(

Tror inte du behöver oroa dig alls!

• Naruto91

Om du vet själv att du inte har gjort något fel så har du inget att vara orolig för.

• Anonym (......)

Varför denna panik? Om du inte gör något fel eller brister i din omsorg har du absolut inget att oroa dig för. 

• Anonym (Johanna)

Har ett par gånger fått anmälan från soc i brevlådan, och även om man VET att man inte gjort något fel, så är det obehagligt såklart...

Mötena gick jättebra, och de har inte gått vidare med det.

• Anonym (......)
    Anonym (Johanna) skrev 2017-08-18 19:40:57 följande:

Har ett par gånger fått anmälan från soc i brevlådan, och även om man VET att man inte gjort något fel, så är det obehagligt såklart...

Mötena gick jättebra, och de har inte gått vidare med det.

Hur kan du ha lyckats få anmälningar ett par gånger? Då måste det ju nästan finns något som andra reagerar på?

Visst, förstår jag att det kan kännas obehagligt. Men faktum är ju att det inte är något att oroa sig över om en inte brister i sin omsorg.

• Anonym (???)

Men står det inte i anmälan vad det gäller?

• melonmix

Tack hurrni! :)

Jag vet att jag inte har nånting att vara orolig för men det känns så sjukt att jag måste in på möte och liksom förklara att jag är en bra förälder. Känner mig jätte sårad..

Och nej det står bara att vi ska prata om vad som står i anmälan på mötet ????

Jag blir bara tokig av att inte veta vad det är!

Kanske jag kan ringa på måndag och be om att få veta?

Jag har inte förstått om det är meningen att dottern ska följa med heller.

• Anonym (L)

Om det vore något allvarligt orossnmälan gällde skulle socialtjänsten inte kallat på möte flera dagar fram. De måste skyddsbedömma inom 24 h, så då har de alltså ansett att uppgifterna i anmälan inte är av sådan karaktär att de måste träffa er omgående. Ring på måndag och fråga vad det gäller så du slipper oroa dig i flera dagar innan mötet.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (......) skrev 2017-08-18 19:49:15 följande:

Hur kan du ha lyckats få anmälningar ett par gånger? Då måste det ju nästan finns något som andra reagerar på?

Visst, förstår jag att det kan kännas obehagligt. Men faktum är ju att det inte är något att oroa sig över om en inte brister i sin omsorg.

Nej det måste inte finnas något som andra reagerat på.

Min sambos ex som ville jävlas bara...
  • Anonym (Systeryster)

Förstår din skräck fullt ut!

Skolan satte en orosanmälan på oss. Skolan ringde

mig på jobbet och sa att dom anmält för att en flicka i klassen hade sagt att min man slog våran dotter.

Jag blev helt förstörd. Ringde soc direkt men fick inte prata med någon samma dag. Usch vilken vånda.

Fick någon dag senare prata med en jättegullig tjej som hade hand om vårat "fall" och ytterligare några dagar senare var jag maken och dottern dit för ett möte.

Bara att sitta i väntrummet på soc var hemskt!

Men soctjejen var hur proffsig och bra som helst.

Vi pratade i en timme kanske alla tillsammans. Sen var planen att hon och dottern skulle prata själva en stund.

Det gjordes aldrig då hon sa att det räckte för henne att se dotterns och makens samspel för att kunna avskriva allt

• Anonym (Soc)
    Anonym (Systeryster) skrev 2017-08-19 00:57:17 följande:

Förstår din skräck fullt ut!

Skolan satte en orosanmälan på oss. Skolan ringde

mig på jobbet och sa att dom anmält för att en flicka i klassen hade sagt att min man slog våran dotter.

Jag blev helt förstörd. Ringde soc direkt men fick inte prata med någon samma dag. Usch vilken vånda.

Fick någon dag senare prata med en jättegullig tjej som hade hand om vårat "fall" och ytterligare några dagar senare var jag maken och dottern dit för ett möte.

Bara att sitta i väntrummet på soc var hemskt!

Men soctjejen var hur proffsig och bra som helst.

Vi pratade i en timme kanske alla tillsammans. Sen var planen att hon och dottern skulle prata själva en stund.

Det gjordes aldrig då hon sa att det räckte för henne att se dotterns och makens samspel för att kunna avskriva allt

Hängde inte med där? Borde du inte vara glad att skolan och soc reagerade vid misstanken? Då du vet att de vill ditt barn bästa.

Dem borde och skulle pratat separerat med ditt barn också, inte specifikt ditt barn men i sådana fall vid misstanke för sexuella övergrepp och misshandel.
  • Anonym (Soc)
    melonmix skrev 2017-08-18 19:12:36 följande:

Asså snälla hjälp mig någon!

In i brevlådan droppar det ner ett brev från socialen, där det står att någon har anmält oss pga oro för våran dotter! Vem skulle kunna göra någon sånt här mot oss.

Pappa jobbar borta just nu så det hela faller väl på mig antar jag. Det är sjukt, skrämmande och obehagligt. Jag höjer inte ens rösten till min dotter. Det finns helt ärligt ingenting att anmäla över huvudtaget!! Vad är det här?

Hon är dessutom den gladaste lilla tvååringen som finns.

Vi har varit lediga i 7 veckor så det kan inte vara dagis eller något sånt. Inte heller sjukvården. Utan detta måste vara en privat person!

Kan bara tänka mig att det är någon granne som har anmält, men för vad?? Att jag låter mitt barn bada naken i Lill poolen? Eller låter hon leka med grannbarnen? Eller leka med våran hund? Asså det här är så bisarrt. Ska på möte på onsdag och då ska dem säga vad som har sagts av denna anonyma varelse. Känner mig så jäkla kränkt.. fyfan alltså..

är det någon som har varit med om nåt sånt här??!

Lugna dig.

Först och främst ingen gjorde anmälan mot dig utan för ditt barn.

För det andra, om allt är bra har du inget att oroa dig över och för det tredje det kan vara förskolan om dem misstänker misshandel eller sexuella övergrepp då dem då inte måste meddela dig att anmälan gjorts.
  • Anonym (emma)

Ni som skriver lugna dig, såklart hon blir orolig ÄVEN om hon vet att det inte är någon fara eller de gjort något fel.
    Vem hade velat ha en orosanmälan hem i brevlådan, jag är ganska säker på att de flesta föräldrar hade reagerat precis som TS gör.

Faktiskt!

• Alexi

Ärligt talat tycker jag det är fullständigt förbluffande att soc skickar hem ett sådant brev en fredag (dvs så att mottagaren måste vänta tre dagar innan man kan ta kontakt) och sen inte heller skriver vad det gäller. Även om man vet att man är en fullgod förälder så är det helt absurt beteende av soc. De kan ju fullständigt förstöra helgen för folk, bara helt i onödan. 

Jag jobbade som handläggare på en myndighet för massa år sedan och vi fick alltid höra att negativa beslut inte skulle skickas så de kom fram på fredagen.

• Anonym (Soc)
    Anonym (emma) skrev 2017-08-19 07:40:48 följande:

Ni som skriver lugna dig, såklart hon blir orolig ÄVEN om hon vet att det inte är någon fara eller de gjort något fel.

Vem hade velat ha en orosanmälan hem i brevlådan, jag är ganska säker på att de flesta föräldrar hade reagerat precis som TS gör.

Faktiskt!

Självklart hade även jag blivit upprörd om det hade hänt mig men att tänka vem skulle göra detta mot henne, som om att det endast skulle vara för att förstöra för henne inge en vilja att hjälpa hennes barn om barnet skulle behöva det. Angående lugna sig så kan hon inte göra något nu mer än att försöka varva ned fram tills måndag eller mötet. Det är inte elakt menat, i allafall inte från mig.
  • melonmix

Det är ju självklart att jag tycker det är bra att dom kollar upp en anmälan som kommer in, jag beskyller ju liksom inte socialen för det här.

Men det jag menar är att det helt ärligt inte finns NÅGONTING att ens vara orolig över.

Det är det som är så jävla sjukt. I min värld gör man inte nånting så drastiskt som att anmäla någon till socialen om man inte misstänker att barnet far illa kanske genom våld, sexuella övergrepp, avmagring. Att föräldrarna har något slags missbruk, inte har koll på sina barn i den utsträckning att det skulle vara en eventuell fara för barnet.

Och ingenting av detta skulle ens gå att "missförstå" med vårat barn!?

Min sambo vill inte ens att hon ska springa på asfalten då han är rädd att hon ska ramla, haha.

Vi har aldrig varit nära droger. Vi har ingenting med polisen att göra. Vi är två helt vanliga jävla Svenssons. Min sambo (som är pappan alltså) är proffesionell fotbollsspelare, så väldigt hälsosam och aktiv.

Jag röker, det är väl den last jag har ????

Hon får inte vara ute själv och leka. Hon är alltid hel och ren. Alltid glad! Dagis påpekar alltid hur snäll och glad hon är.

Jag har försökt förstå det här i tre dagar nu och jag fattar bara inte. Vad kan någon ha sagt? Hittat på??

Det driver mig till vansinne!?

Tack för alla svar!!

• melonmix

Ska för övrigt ringa dem imorronbitti och be om att få veta vad som har blivit sagt, jag håller er uppdaterade. ????

Svar på tråden HJÄLP! Soc anmälan i brevlådan