• Anonym (Hur gör ni?)

Bo en bit från barnens andra förälder

Jag har träffat en man med barn i skolåldern. Vi har varit tillsammans i ett halvår nu och det funkar bra med barnen och så. Nu planerar vi att flytta ihop i mitt hus. Jag bor tre mil från där pappan bor idag och där hans barn bor men eftersom jag jobbar på den orten så tänker vi att jag kan köra och hämta och lämna barnen i skolan och på fritids.

Mamman är upprörd över avståndet och menar att varannan vecka inte kommer att funka längre. Hon menar på att det kan bli svårt med kompisar och så. Vi tänker att barnen mest kan följa med kompisarna hem efter skolan om det är på vardagarna och sen på helgerna kan de vara hos oss. Vi kan köra en vända och hämta kompisen och kompisarnas föräldrar hämta hos oss till exempel. Mamman menar på att kompisarnas föräldrar inte ens kommer köra sex mil för att låta barnen leka.

Mamman menar också att en ansvarsfull förälder bosätter sig i närheten av sina barn. Men det måste finnas massor av föräldrar som inte bor supernära tänker jag med bostadsbristen som är. Att jag ska bosätta mig på orten där pappan bor är inte aktuellt då han har en liten lägenhet och jag ett stort hus som gått i generationer.

Bor ni nära barnens barnens andra förälder?

• Svar på tråden Bo en bit från barnens andra förälder
  • Anonym (Oj)

Så dina djur går före hans barn?

• Rappakalja
    Anonym (Oj) skrev 2017-08-19 22:13:18 följande:

Det låter på dig som om det är något konstigt? Givetvis går ens egna djur före någon annans barn, HAN å sin sida får ju göra valet om han även tycker det. Djur skaffar man inte bara för att göra sig av med dem hux flux.
  • Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (Oj) skrev 2017-08-19 22:13:18 följande:

Men oj, det var en konstig tolkning av det hela. Har man skaffat djur är det klart man har ansvar för dem. Liksom man har ansvar för barn man har skaffat.
  • Anonym (Oj)

Ett alternativ är ju att försöka hitta ett hus/gård där han bor så du kan ha med dina djur och så slipper hans barn pendla och bo kvar i sin närmiljö. Jobbar ni heltid och dessutom ska köra 3 mil i varje riktning varje dag så blir det långa dagar för barnen. Tänk på barnen i första hand och sätt era egna känslor och viljor åt sidan. Det är ju lite så när man blir ihop med någon som har barn, man kan kanske inte alltid få det precis som man vill, och så kommer det alltid vara, så länge hans barn bor hemma.

• Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (Oj) skrev 2017-08-20 00:22:02 följande:

Ett alternativ är ju att försöka hitta ett hus/gård där han bor så du kan ha med dina djur och så slipper hans barn pendla och bo kvar i sin närmiljö. Jobbar ni heltid och dessutom ska köra 3 mil i varje riktning varje dag så blir det långa dagar för barnen. Tänk på barnen i första hand och sätt era egna känslor och viljor åt sidan. Det är ju lite så när man blir ihop med någon som har barn, man kan kanske inte alltid få det precis som man vill, och så kommer det alltid vara, så länge hans barn bor hemma.

Jag har också barn och mitt barn går i skola där jag bor... Men jag jobbar på orten där hans barn går i skolan så den pendlingen gör jag ändå. Inte så lång pendling för barnen, bara en halvtimme per resa. Att inte flytta ihop på flera år är inte ett alternativ för någon av oss. Vi tror det kommer att funka bra och barnen trivs här. :)
  • Kasperina

Jag skulle inte flytta 3 mil medan barnen är så små att de går i skola i närområdet, det tycker jag är för långt. Min nioåring har precis börjat kunna bestämma lekdejter och ta sig mellan hemmet och kompisarna på egen hand och jag tror att det är viktigt för barnens utveckling.
    Jag har jättesvårt att förstå folk som flyttar ifrån sina små barns vardag, men det är ju JAG.

• BioBonus

Vi bodde länge 4 mil enkel resa från bonus skola och andra förälder. fungeradei alla år. Vi har åkt och hämtat/lämnat både i skola och hos kompisar.
    Bonus mamma satte aldrig sin fot i vår stad, men det var ok. Vi var de som flyttade så vi tog allt ansvar för resorna.
    Det bonus saknar mest nu är den ensamtid vi hade i bilen på morgonen och kvällen. Det var mysigt att sitta i bilen och småprata och ha den tiden tillsammans.

• Anonym (H)
    BioBonus skrev 2017-08-25 10:39:15 följande:
    Vi bodde länge 4 mil enkel resa från bonus skola och andra förälder. fungeradei alla år. Vi har åkt och hämtat/lämnat både i skola och hos kompisar.
    Bonus mamma satte aldrig sin fot i vår stad, men det var ok. Vi var de som flyttade så vi tog allt ansvar för resorna.
    Det bonus saknar mest nu är den ensamtid vi hade i bilen på morgonen och kvällen. Det var mysigt att sitta i bilen och småprata och ha den tiden tillsammans.
    Håller med
  • Anonym (Hur gör ni?)
    BioBonus skrev 2017-08-25 10:39:15 följande:

Härligt att höra att det funkade. :) Men när du skriver att ni hämtade/lämnade, menar du att det var ni som hämtade och lämnade kompisarna också om de ville vara hemma hos er?
  • BioBonus
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-25 20:51:38 följande:

Härligt att höra att det funkade. :) Men när du skriver att ni hämtade/lämnade, menar du att det var ni som hämtade och lämnade kompisarna också om de ville vara hemma hos er?

Ja. Om inte föräldrarna orkade/ville köra. Avståndet skulle aldrig vara ett problem.
Svar på tråden Bo en bit från barnens andra förälder