• Anonym (Hur gör ni?)

Bo en bit från barnens andra förälder

Jag har träffat en man med barn i skolåldern. Vi har varit tillsammans i ett halvår nu och det funkar bra med barnen och så. Nu planerar vi att flytta ihop i mitt hus. Jag bor tre mil från där pappan bor idag och där hans barn bor men eftersom jag jobbar på den orten så tänker vi att jag kan köra och hämta och lämna barnen i skolan och på fritids.

Mamman är upprörd över avståndet och menar att varannan vecka inte kommer att funka längre. Hon menar på att det kan bli svårt med kompisar och så. Vi tänker att barnen mest kan följa med kompisarna hem efter skolan om det är på vardagarna och sen på helgerna kan de vara hos oss. Vi kan köra en vända och hämta kompisen och kompisarnas föräldrar hämta hos oss till exempel. Mamman menar på att kompisarnas föräldrar inte ens kommer köra sex mil för att låta barnen leka.

Mamman menar också att en ansvarsfull förälder bosätter sig i närheten av sina barn. Men det måste finnas massor av föräldrar som inte bor supernära tänker jag med bostadsbristen som är. Att jag ska bosätta mig på orten där pappan bor är inte aktuellt då han har en liten lägenhet och jag ett stort hus som gått i generationer.

Bor ni nära barnens barnens andra förälder?

• Svar på tråden Bo en bit från barnens andra förälder
  • Anonym (Hur gör ni?)
    BioBonus skrev 2017-08-26 20:58:02 följande:

Ja. Om inte föräldrarna orkade/ville köra. Avståndet skulle aldrig vara ett problem.

Okej. Ni körde 16 mil om barnen ville vara med kompisar en dag? Vi känner att vi kan ta en resa och så får det andra barnets föräldrar ta den andra resan. Eller får helgen hos oss bli en lekfri helg. De kan ju leka på vardagarna hos kompisarna och på mammans helg. Som någon skrev att det de inte måste leka jämt. :)

Men nyfiken på om ni jobbade heltid både och om ni ofta körde så på helgerna?
  • BioBonus
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-26 21:18:17 följande:

Okej. Ni körde 16 mil om barnen ville vara med kompisar en dag? Vi känner att vi kan ta en resa och så får det andra barnets föräldrar ta den andra resan. Eller får helgen hos oss bli en lekfri helg. De kan ju leka på vardagarna hos kompisarna och på mammans helg. Som någon skrev att det de inte måste leka jämt. :)

Ja. Båda heltid. Inte varje helg men visst hände det. På vardagarna var det inte så ofta. Då stannade bonus efter skolan hos nån kompis och vi hämtade på väg hem från jobbet.
  • Anonym (Jack)

Så pappan tycker alltså att mamman och/eller kompisarnas föräldrar skall ta ansvar för att barnen får leka med sina kompisar om HAN väljer att flytta tre mil bort?

Låter som en riktig stjärna...
  • Anonym (??)

Inser pappan att barnen kommer vara mer och mer hos mamman? Barnen kommer tröttna på att inte kunna gå på träningar/matcher/kalas/etc på pappans vecka och sluta bo hos honom.

Antingen så ser pappan till att bo på cykelavstånd från barnens skola eller också får han vara beredd att skjutsa precis varenda dag (och ibland flera gånger om dagen). Svårare än så är det inte om han vill fortsätta ha barnen boende hos sig halva tiden.

Du som blivande bonusförälder har naturligtvis inga krav på dig, det är bioföräldern som bär ansvaret för barnen.
  • Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (??) skrev 2017-08-27 07:28:26 följande:

Inser pappan att barnen kommer vara mer och mer hos mamman? Barnen kommer tröttna på att inte kunna gå på träningar/matcher/kalas/etc på pappans vecka och sluta bo hos honom.

Antingen så ser pappan till att bo på cykelavstånd från barnens skola eller också får han vara beredd att skjutsa precis varenda dag (och ibland flera gånger om dagen). Svårare än så är det inte om han vill fortsätta ha barnen boende hos sig halva tiden.

Du som blivande bonusförälder har naturligtvis inga krav på dig, det är bioföräldern som bär ansvaret för barnen.

Vi kommer självklart att köra till träningar och kalas med mera. Så det blir inga problem.:)
  • Anonym (??)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-27 08:37:06 följande:
    Vi kommer självklart att köra till träningar och kalas med mera. Så det blir inga problem.:)
    Vad är då skillnaden mellan att köra till och från ett kalas (tillräckligt lång tid för att ni ska åka hem i mellan), mot att hämta och lämna en kompis?

Inser pappan att han kommer ägna en stor del av sin fritid åt att skjutsa barn? Med tre barn med olika fritidsintressen och kompisar så blir det måååånga skjutsningar på olika tider.

Sen undrar jag om ni har kollat med barnen att de tycker att det är okej att det är du som lämnar/hämtar från skolan? Kommer de tycka att det är okej att tillbringa en timme i bilen med dig varje dag?

Och barnen lär knappast sluta skolan samtidigt, ska de sitta i korridoren och vänta tills du hämtar dem?

Förlåt, men det här känns inte speciellt genomtänkt.
  • Anonym (Hanna)

Var finns barnperspektivet? 

• Anonym (Ingen tanke)

Jag hade inte ens kommit på tanken att flytta ihop med någon efter bara ett halvår, även PM jag hade känt personen långt tidigare!! Sen med tanke på att jag själv har barn så hade jag heller inte velat flytta 3 mil ifrån barnens skola. Tycker faktiskt att man inte medvetet försvårar för barnen att själva kunna ta sig till skola, vänner, aktiviteter. De ska inte vara helt beroende av vuxna som ska kunna ställa upp och bli skjutsade hit och dit.

Kan man inte fixa boende ihop närmare om man vill flytta ihop så, hade jag hellre väntat med att flytta ihop. Barnen kommer före!!!

• Anonym (Haha)

Men vad roliga vissa av er är. Det handlar bara om 3 mil, inte 30. Jag bor på en mindre ort, så det är såklart naturligt att det bodde barn ute på landet när jag var barn och det var knappast ett problem? De hade kompisar ändå och idag har ju alla ungar mobil och internet så det lär ju vara ett ännu mindre problem än det var då.

Men ang att ta hem kompisar så får ju såklart pappan räkna med att köra lite extra. Vissa föräldrar är lata/egocentriska/bara korkade så de kommer inte skjutsa även om barnen vill leka. Så då får ju pappan skjutsa. Att åka 6+6 mil på 2 ggr varannan helg tex är knappast en uppoffring om barnet ska få vara med kompisar? Sen måste ni ju räkna med åtminstone 2 aktiviteter/barn/vecka utöver det.Det är ju inte okej om ni hämmar barnen för att ni inte vill köra.

Och visst finns det risk att barnen bor mer hos mamman,men den risken finns alltid ändå.

• Anonym (Yyt)

Jag skulle inte ta ansvar för hämtning/lämning varenda dag för barn som inte var mina egna för en man jag varit tillsammans med o 6 månader.

Har du varit med o hämtat barnen nån gång så att du vet vad det innebär?

Kan pappan åka hem o förbereda maten tills ni kommer hem, eller ska du laga mat till dem också?

Ska du vara ensam ansvarig för morgonrutinerna eller kan pappan göra det innan ni åker?

• Anonym (Anon)

Jag tror att det smidigaste för barnet skulle bli att träffa er på helgerna, och bo hos mamman på veckorna. Eller tvärtom. När mina föräldrar skildes (jag var 12) så fanns det ingen chans för mina föräldrar att hitta boende och jobb så nära varandra att VV skulle funka. Jag och min mamma flyttade 35 km bort, och jag träffade min pappa varannan helg.

Skillnaden mellan den situationen och situationen för ett barn som bor 30 km från skolan (ute på landet) är att barnet i den sistnämnda situationen har samma vänner runt sig varje dag. Ett barn som bor VV men går på samma skola kommer att behöva två fritids-umgängen, ett runt mamman och ett runt pappan. För mig löste det sig då jag började i skolan på den nya orten och fick vänner där, samtidigt som jag behöll kontakten med mina gamla klasskamrater.

Jag har väldigt bra kontakt med båda mina föräldrar och ser ingen stor nackdel med att bara träffa sitt barn varannan helg.

• Anonym (Anon)

Kan tillägga att ingen av mina vänner från endera orten hälsade på mig på den andra orten under de 6 år från att mina föräldrar skildes till att jag flyttade hemifrån.

• Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (Anon) skrev 2017-08-29 16:53:37 följande:

Jag tror att det smidigaste för barnet skulle bli att träffa er på helgerna, och bo hos mamman på veckorna. Eller tvärtom. När mina föräldrar skildes (jag var 12) så fanns det ingen chans för mina föräldrar att hitta boende och jobb så nära varandra att VV skulle funka. Jag och min mamma flyttade 35 km bort, och jag träffade min pappa varannan helg.

Skillnaden mellan den situationen och situationen för ett barn som bor 30 km från skolan (ute på landet) är att barnet i den sistnämnda situationen har samma vänner runt sig varje dag. Ett barn som bor VV men går på samma skola kommer att behöva två fritids-umgängen, ett runt mamman och ett runt pappan. För mig löste det sig då jag började i skolan på den nya orten och fick vänner där, samtidigt som jag behöll kontakten med mina gamla klasskamrater.

Jag har väldigt bra kontakt med båda mina föräldrar och ser ingen stor nackdel med att bara träffa sitt barn varannan helg.

Nu förstår jag nog inte hur du menar? Barnen kommer att ha sitt fritidsumgänge hos mamman och kan även följa med kompisar hem på vår tid och så hämtar vi där.
  • Anonym (Anon)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-29 17:18:45 följande:

Nu förstår jag nog inte hur du menar? Barnen kommer att ha sitt fritidsumgänge hos mamman och kan även följa med kompisar hem på vår tid och så hämtar vi där.

Jag hoppas såklart att det löser sig för er, men jag tror att risken är stor att det arrangemanget antingen går ut över barnets sociala kontakter med jämnåriga pga att det inte går att vara spontan, eller att barnet sover hos mamman efter att ha lekt med kompisar. När jag var liten kom man oftast på samma dag att man ville leka efter skolan, så att behöva planera tror jag hade försört spontaniteten. Även om ni är okej med att skjutsa barnet båda sträckorna så finns risken att barnet får dåligt samvete över ert körande, eller att föräldrarna till barnets vänner säger att "vi tar det nästa vecka när de är hos mamman". Det kan även hända att när barnet är på väg hem till er (eller framme hos er) så hör någon av sig och vill leka, och då kan ni antingen vända och köra uppåt 6 mil + ytterligare 6 mil för att barnet ska få leka, medan för ett barn som bor nära blir det lättare att spontant umgås och knyta kontakter med jämnåriga. Det problemet har jag själv haft även med längre avstånd till skolan. Risken finns ju också att man inte blir frågad för att ens vänner vet att man är på g hem och det skulle bli omständligt.

Jag skulle köra en testperiod innan jag fattade något beslut i vilket fall :)
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2017-08-19 10:05:18 följande:

Jag har träffat en man med barn i skolåldern. Vi har varit tillsammans i ett halvår nu och det funkar bra med barnen och så. Nu planerar vi att flytta ihop i mitt hus. Jag bor tre mil från där pappan bor idag och där hans barn bor men eftersom jag jobbar på den orten så tänker vi att jag kan köra och hämta och lämna barnen i skolan och på fritids.

Mamman är upprörd över avståndet och menar att varannan vecka inte kommer att funka längre. Hon menar på att det kan bli svårt med kompisar och så. Vi tänker att barnen mest kan följa med kompisarna hem efter skolan om det är på vardagarna och sen på helgerna kan de vara hos oss. Vi kan köra en vända och hämta kompisen och kompisarnas föräldrar hämta hos oss till exempel. Mamman menar på att kompisarnas föräldrar inte ens kommer köra sex mil för att låta barnen leka.

Mamman menar också att en ansvarsfull förälder bosätter sig i närheten av sina barn. Men det måste finnas massor av föräldrar som inte bor supernära tänker jag med bostadsbristen som är. Att jag ska bosätta mig på orten där pappan bor är inte aktuellt då han har en liten lägenhet och jag ett stort hus som gått i generationer.

Bor ni nära barnens barnens andra förälder?

Ett halvår? Vänta för guds skull längre, tex till nästa sommar så kan ni ta det lite lugnt och flytta under semestern och barnen kan få en chans att vänja sig. Bara för att du säger att det går bra med barnen kan ni ju inte ha träffats så där fruktansvärt mycket, jag menar med barnen, under ett halvår. De är väl knappast med varje gång ni ses?  Att flytta ihop så snabbt är inget jag rekommenderar någon, även om det kan gå bra. Den där första förälskelsen avtar ju nånstans mellan ett halvår- ett år så flytta inte ihop än utan se hur de blir nästa år.

Sen diskussionen om mamman och vad hon tycker, det får väl han ta med sitt ex, det är inte din sak?

Sen att flytta ihop i någons gamla hem är ofta sämre än att skaffa ett nytt hem som är nytt för alla inblandade, speciellt för de bar omflyttar in kan det kännas konstigt. 
Svar på tråden Bo en bit från barnens andra förälder