• Anonym (Mamman)

Babysmörgås? Fattar inte...

Är anonym eftersom jag tydligen missat något som alla andra har förstått... det här med babysmörgås.

Jag har gett min bebis en pyttebit av min smörgås ibland och hon gillar ju det men innebär babysmörgås att man ger en riktig smörgås utan kanter som hon får hålla i och äta själv?

Kommer hon inte ta för stora bitar då och få i halsen? Känns ju väldigt troligt. Håller hon en smörgås i handen och biter tag och drar av så kommer ju halva smörgåsen i munnen. Om jag ger tex ett rån så suger hon på olika ställen på det och sen bryts en stor bit av i munnen som man får plocka ut.

När ska de kunna äta smörgås på det här sättet? Vad är skillnaden från att ge en stor hamburgarköttbit som har typ samma form som en smörgås. Känns lite galet.

Förklara för mig...

• Svar på tråden Babysmörgås? Fattar inte...
  • Mascaraklumpar

Det finns säkert föräldrar som ger barnen en hel smörgås, men det vanliga är att man brer på tex leverpastej, skär bort kanterna och sedan skär mackan i små fyrkanter som är lagom stora för barnet att äta.

Skillnaden mot en hamburgare är ju att smörgåsen är mjukare och därför lättare att tugga. Ju mer segt och svårtuggat något är, desto senare kan barnet äta hela bitar, rent generellt.

• Anonym (Mamman)

Hur stora fyrkanter? Är det en smörgås i 4 delar? Isf skulle nog mitt barn sätta in en hel del i munnen direkt och det blir för stort. Smörgås är ju mjukt men blir ju också större om den blöts upp med saliv tänker jag...

• Mascaraklumpar
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-19 12:11:03 följande:

Hur stora fyrkanter? Är det en smörgås i 4 delar? Isf skulle nog mitt barn sätta in en hel del i munnen direkt och det blir för stort. Smörgås är ju mjukt men blir ju också större om den blöts upp med saliv tänker jag...

Nej, jag menade inte fyra fyrkanter utan flera små bitar. 1*1 cm, kanske, svårt att säga exakt. Jag tror att man generellt känner ganska bra som förälder vad barnet klarar av. Känns det som att bitarna är för stora så gör dem mindre, och när man sedan känner att barnet nog skulle klara större bitar så gör man dem lite större, helt enkelt.  
  • Anonym (Mamman)

Okej jag ger henne bitar av smörgås som är kanske 1x0,5 cm. Räknas det som babysmörgås? Då kan hon ju sätta varje bit hel i munnen. De ska alltså inte kunna bita egna bitar av smörgåsen?

• Mascaraklumpar
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-19 12:57:56 följande:

Okej jag ger henne bitar av smörgås som är kanske 1x0,5 cm. Räknas det som babysmörgås? Då kan hon ju sätta varje bit hel i munnen. De ska alltså inte kunna bita egna bitar av smörgåsen?

Du ser, du visste vad som var lagom redan innan du frågade. Det räknas absolut som babysmörgås.
  • Anonym (mmm)

lagom bitar att stoppa i munnen helt enkelt. När jag var lite delade min mamma tex limpsmörgås i 12-16 bitar. 

• Anonym (Asff)

Läs om blw. Man ger bebisen stora bitar, och de klarar det bra. Spottar ut om det blir för mycket i munnen. Du kan alltså ge en hel smörgås utan kanter att hålla i handen, men hon får nog i sig mindre på det viset. Så som du gör är nog vad de flesta menar med babysmörgås.

• Kurlie

Gav vår 9-månaders sin första babysmörgås idag. Var surdegsbröd men gick bra ändå då det var ganska mjukt. Av med kanterna, på med smör, dela på mitten och la ihop.

Han lekte mycket också så det blev i småbitar iaf. Sen sitter man ju ändå bredvid och ser så barnet inte hamstrar eller sätter i halsen.

• Amanda84

Jag har aldrig hört talas om begreppet babysmörgås, men när min son var liten så skar jag av kanterna och delade smörgåsen i små, små "tärningar". Han ratade ost och åt bara rostbiff, men det fick det bli och det var perfekt att lägga i en liten burk och ta med om man skulle iväg någonstans. Jag blev utskälld av en tant en gång som trodde att jag matade bebisen med chokladkaka. I själva verket var det grovt bröd med rostbiff... det tog en stund innan hon förstod den saken Skrattande

• Physalis

Nu säger du inte hur gammal den bebis är men jag tänker att bebis = under 1 år.

Alltså har bebisen varken tänder att tugga sönder maten ordentligt med eller förståndet att ta lagom stora tuggor.

Det viktiga är att den inte kan sätta i halsen. Alltså ska bitarna vara små nog att de inte fastnar i luftstrupen ifall de åker ner där.

Bröd kan geggas ihop till stora klumpar så se till att bebisen bara har en lagom bit i munnen i taget. Hårdare grejjer som t ex äpple kan du göra smala och avlånga så att bebisen kan hålla i och bita av själv, men smala nog att de inte går att kväva sig på. Oliver och vindruvor blir du också dela i smala bitar då skälen på dessa kan bli som lock för strupen.

Sen när bebisen blivit äldre, större, bättre på att tugga och har fler tänder att göra det med kan man släppa lite på detta men fortfarande alltid vara i närheten om olyckan skulle vara framme.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Mamman)

Jo jag är orolig för det, är ganska nojig för att bebisen ska få i halsen, det är min värsta skräck. Hon är 9 mån och har fem tänder. Hur små bitar är riskfritt? Självklart sitter jag alltid där men vill verkligen inte att något ska hända. Tror inte hon har förstånd att ta lagom tuggor. När hon dricker vatten försöker hon ta in stoora klunkar i munnen så att hälften rinner ut igen.

• Physalis
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-20 13:53:44 följande:

Jo jag är orolig för det, är ganska nojig för att bebisen ska få i halsen, det är min värsta skräck. Hon är 9 mån och har fem tänder. Hur små bitar är riskfritt? Självklart sitter jag alltid där men vill verkligen inte att något ska hända. Tror inte hon har förstånd att ta lagom tuggor. När hon dricker vatten försöker hon ta in stoora klunkar i munnen så att hälften rinner ut igen.

Du får nog googla hur stor strupe en 9månaders har eller fråga BVC, även om jag visste och sa det så känns det såpass viktigt att man inte ska förlita sig på vad en främling säger som jag faktiskt är

Fråga om det är problem med vattnet då också. Eller använd en pipmugg med stoppare eller nappflaska så att det inte går att få ut så mycket vatten.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Babysmörgås? Fattar inte...