Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Babysmörgås? Fattar inte...

Det finns säkert föräldrar som ger barnen en hel smörgås, men det vanliga är att man brer på tex leverpastej, skär bort kanterna och sedan skär mackan i små fyrkanter som är lagom stora för barnet att äta.

Skillnaden mot en hamburgare är ju att smörgåsen är mjukare och därför lättare att tugga. Ju mer segt och svårtuggat något är, desto senare kan barnet äta hela bitar, rent generellt.

• Mascaraklumpar
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-19 12:11:03 följande:

Hur stora fyrkanter? Är det en smörgås i 4 delar? Isf skulle nog mitt barn sätta in en hel del i munnen direkt och det blir för stort. Smörgås är ju mjukt men blir ju också större om den blöts upp med saliv tänker jag...

Nej, jag menade inte fyra fyrkanter utan flera små bitar. 1*1 cm, kanske, svårt att säga exakt. Jag tror att man generellt känner ganska bra som förälder vad barnet klarar av. Känns det som att bitarna är för stora så gör dem mindre, och när man sedan känner att barnet nog skulle klara större bitar så gör man dem lite större, helt enkelt.  
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-19 12:57:56 följande:

Okej jag ger henne bitar av smörgås som är kanske 1x0,5 cm. Räknas det som babysmörgås? Då kan hon ju sätta varje bit hel i munnen. De ska alltså inte kunna bita egna bitar av smörgåsen?

Du ser, du visste vad som var lagom redan innan du frågade. Det räknas absolut som babysmörgås.
Svar på tråden Babysmörgås? Fattar inte...