• Physalis

Babysmörgås? Fattar inte...

Nu säger du inte hur gammal den bebis är men jag tänker att bebis = under 1 år.

Alltså har bebisen varken tänder att tugga sönder maten ordentligt med eller förståndet att ta lagom stora tuggor.

Det viktiga är att den inte kan sätta i halsen. Alltså ska bitarna vara små nog att de inte fastnar i luftstrupen ifall de åker ner där.

Bröd kan geggas ihop till stora klumpar så se till att bebisen bara har en lagom bit i munnen i taget. Hårdare grejjer som t ex äpple kan du göra smala och avlånga så att bebisen kan hålla i och bita av själv, men smala nog att de inte går att kväva sig på. Oliver och vindruvor blir du också dela i smala bitar då skälen på dessa kan bli som lock för strupen.

Sen när bebisen blivit äldre, större, bättre på att tugga och har fler tänder att göra det med kan man släppa lite på detta men fortfarande alltid vara i närheten om olyckan skulle vara framme.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Anonym (Mamman) skrev 2017-08-20 13:53:44 följande:

Jo jag är orolig för det, är ganska nojig för att bebisen ska få i halsen, det är min värsta skräck. Hon är 9 mån och har fem tänder. Hur små bitar är riskfritt? Självklart sitter jag alltid där men vill verkligen inte att något ska hända. Tror inte hon har förstånd att ta lagom tuggor. När hon dricker vatten försöker hon ta in stoora klunkar i munnen så att hälften rinner ut igen.

Du får nog googla hur stor strupe en 9månaders har eller fråga BVC, även om jag visste och sa det så känns det såpass viktigt att man inte ska förlita sig på vad en främling säger som jag faktiskt är

Fråga om det är problem med vattnet då också. Eller använd en pipmugg med stoppare eller nappflaska så att det inte går att få ut så mycket vatten.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Babysmörgås? Fattar inte...