Inlägg från: Anonym (Jolin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jolin)

Valdoxan

Någon här som äter Valdoxan?

Erfarenheter?

Biverkningar?

Vad äter ni det mot?

• Svar på tråden Valdoxan
  • Anonym (Jolin)

Hjälper bara Valdoxan till på sömnen? Lr verkar den även mot depression och ångest?? Blir lite förvirrad...?

Och om man slutar med den, kommer man få grava sömnproblem då??

• Anonym (Jolin)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 20:31:08 följande:

Nej den ökar också frisättningen av noradrenalin och dopamin och att också fungera som en antagonist på serotoninreceptorerna 5-HT2B samt 5-HT2C.

Har du inte haft problem med sömn innan så bör det inte vara några sömnproblem efteråt om du slutar. Möjligen första dygnen kanske. 

Jag har en del insomningsbesvär...brukar antingen ta en Oxascand eller imovane till natten.. När jag väl somnat så sover jag.
  • Anonym (Jolin)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 20:42:38 följande:

Får man fråga varför Fröken ibland tar Oxascand och ibland Imovane?

Tar huvudsakligen imovane men för att inte bli allt för beroende...?... Så tar jag uppehåll 2 nätter och kör 15 mg Oxascand... Fråga mig inte varför men fått för mig att det är bra med lite uppehåll från sömnmedicin så man inte blir super-beroende av dem...

Eller hur tänker du? :)
  • Anonym (Jolin)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:16:41 följande:

Ja jag fick svar på frågan :)

Tyvärr måste jag säga att oxascand och imovane har korstolerans :/ Zopiklon är ju inte en ren bensodiazepin men besläktad vilket är tillräckligt för att ge korstolerans med Oxazepam (oxascand.) :/

Vad menas med korstolerans?

Att de kvittar att jag tar uppehåll med imovane? Att set typ e samma sak ...?
  • Anonym (Jolin)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:30:06 följande:

Att man utvecklar en tolerans mot ett ämne som involverar olika mediciner. 

Ska man ta ett exempel så kan man ju utveckla tolerans på alkohol. Dricker man öl och så dricker man också vin så blir toleransen den samma. Hoppas du fattar, jag är så trött och seg i huvudet nu så man är inte super pedagogisk :P

Fast jag tänker ändå att de inte är samma sak...ena gör att jag vill somna å andra gör mig mer avslappnad att jag lättare kan somna.. De verkar på olika sätt...å gör mig känns det skönt att veta att jag kan somna utan att ta inskomningstablett och "bara" ta en mild lugnande...

Det e väl kanske mera på ett psykologiskt plan för mig :)
  • Anonym (Jolin)
    Ser0tonin skrev 2017-09-12 08:27:28 följande:

Ja funktionsmässigt så är dom olika. Rent kemiskt så skiljer dom sig också, men dom är så pass lika att man får korstolerans. 

Tråkigt men sant. Om jag ska säga något positivt så är inte Imovane (zopiklon) inte lika beroendeframkallande som bensodiazepiner :)

Ok...jag har typ trott att det var tvärtom lite... Kanske inte ska vara så rädd för imovane då...äter 5 mg till natten och gjort i 3 månader snart... Och de har inte slutat funka utan somnar bra på dem.
  • Anonym (Jolin)

När man tar Valdoxan - efter hur lång stund kommer tröttheten?

• Anonym (Jolin)
    Vispen74 skrev 2017-09-15 12:54:22 följande:

Lätt inom en halvtimme, går väldigt fort. Om jag inte somnar direkt då så är jag fortfarande I hjälp av den ända till på morgonen.

Förutom sömnen för din del, vad har du för andra positiva effekter av den?
  • Anonym (Jolin)
    Vispen74 skrev 2017-09-16 18:35:53 följande:

Initialt gick jag runt i ett lyckorus, efter nån vecka la sig dock det, men var klart nöjdare med tillvaron och hade mindre ångest. Numera vet jag dock inte hur effekterna är, för jag tycker jag har fått ökade ångest-attacker igen, så nu tänkte jag vara utan ett tag för att se vad som är vad. Kommer dock sakna att sova som ett lamm under tiden.

Det är ingen in eller utsättning med Valdoxan vilket är skönt.

Ska in på provtagning på måndag inför start av Valdoxan...

Låter skönt med att slippa in å utsättning!

Å kanske att man kommer bukt med insomnings-problematiken... Men framförallt att få bukt med ångesten som mest ger sig uttryck i olust/obehadlskänslor 24/7.
  • Anonym (Jolin)
    Vispen74 skrev 2017-09-16 18:35:53 följande:

Initialt gick jag runt i ett lyckorus, efter nån vecka la sig dock det, men var klart nöjdare med tillvaron och hade mindre ångest. Numera vet jag dock inte hur effekterna är, för jag tycker jag har fått ökade ångest-attacker igen, så nu tänkte jag vara utan ett tag för att se vad som är vad. Kommer dock sakna att sova som ett lamm under tiden.

Det är ingen in eller utsättning med Valdoxan vilket är skönt.

Vad åt du den för?
Svar på tråden Valdoxan