• Mia86a

När de ringer från förskolan

Vi har precis börjat skola in vår dotter på förskolan och kommer bägge två att jobba heltid med start första dagen efter att inskolningen förväntas vara klar. Nu har jag lite funderingar kring vad förskolan kan kräva och vad man har rätt till gentemot sin arbetsgivare etc.

Om förskolan tycker att dottern behöver ytterligare dagar för inskolning, har man rätt att vara ledig från jobb för det med kort varsel? Hur gör man annars, ber morföräldrar vara med dottern på inskolningen de extra dagarna istället?

Om förskolan någon/ några dagar efter att inskolningen är färdig ringer och ber oss hämta dottern redan vid lunch pga att hon är ledsen etc, har man rätt att gå från jobbet för att hämta dottern då?

Om dottern blir sjuk under en dag och måste hämtas tidigare, har man rätt att gå från jobbet omgående då?

Jättetacksam om någon vet vad som gäller och vill dela med sig. ????

• Svar på tråden När de ringer från förskolan
  • erikaABC

Tror inte förskolan vill dra ut på inskolningen. Det är inget som vare sig barnet, förskolan eller de andra barnen får ut något positivt av. De vet dessutom att ni har förskola för att kunna sköta jobb.
    Förskolan kommer inte ringa för att en unge är ledsen, det är deras jobb att ta hand om ungar -ledsna eller glada.
    När barnet är sjukt måste förälder komma och hämta. Då anmäler du till arbetsgivaren att du har sjukt barn, det har du rätt till. Barnet mår bäst hemma när det är sjukt och de andra barnen ska inte bli smittade.

• Isola747

Tror ni ska räkna med att vara tillgängliga i åtminstone två veckor alt ha någon som står barnet nära som kan rycka in och hämta om barnet blir väldigt ledsen. Jag hade förvarnat på jobbet och börjat jobba senare om jag hade ett jobb där man går på schema och måste vara på plats just de tiderna. Vid sjukdom har man rätt att vabba och ska åka och hämta oavsett när på dagen de ringer. Sedan om man är kirurg och står och opererar kan man ju inte bara promenera ut såklart utan får ha den andra föräldern eller annan anhörig som förskolan kan ringa till. Men har man ett "vanligt jobb" får man gå hem för vab. Även mitt i arbetsdagen.

• Kallamakka

Jag tror nog att de flesta arbetsplatser vet hur det kan vara vid en inskolning och är förstående.

Att ha någon anhörig som är villig att rycka ut är en bra idé om man själv inte kan.

Förskolan kan ringa vid till exempel lunchtid och vilja att barnet blir hämtat, ifall det är otröstligt, inte vill äta eller sova. Som förälder vet man nog själv hur det kan vara hemma, om barnet inte ätit eller sovit.

Att behålla barnet kvar i verksamheten, trots detta, skulle inte gynna den fortsatta utvecklingen utan förmodligen bre på de negativa känslorna.

• HWR

På vår förskola skulle vi finnas tillgängliga i två veckor efter inskolningen för att kunna hämta hem tex otröstliga barn. Jag pluggade på den tiden så det var inga problem. I annat fall hade barnens mormor ryckt in och hämtat då hon bor närmast.

• Mortiscia80
    Mia86a skrev 2017-08-20 16:18:06 följande:

Vi har precis börjat skola in vår dotter på förskolan och kommer bägge två att jobba heltid med start första dagen efter att inskolningen förväntas vara klar. Nu har jag lite funderingar kring vad förskolan kan kräva och vad man har rätt till gentemot sin arbetsgivare etc.

Om förskolan tycker att dottern behöver ytterligare dagar för inskolning, har man rätt att vara ledig från jobb för det med kort varsel? Hur gör man annars, ber morföräldrar vara med dottern på inskolningen de extra dagarna istället?

Om förskolan någon/ några dagar efter att inskolningen är färdig ringer och ber oss hämta dottern redan vid lunch pga att hon är ledsen etc, har man rätt att gå från jobbet för att hämta dottern då?

Om dottern blir sjuk under en dag och måste hämtas tidigare, har man rätt att gå från jobbet omgående då?

Jättetacksam om någon vet vad som gäller och vill dela med sig. ????

Du har inte "rätt" att vara ledig för inskolning om du inte tagit ut föräldradagar, det är din arbetsgivare du måste fråga om du får vara borta utöver det! VAB är, som andra redan har nämnt, dock en helt annan sak.

Räkna med 2-3 veckors inskolning, var också beredd på att planera vem av er som kommer att vabba närmaste tiden efter det, de flesta ungar verkar dra på sig något under den första tiden då de möter tusen nya bakteriefloror.
  • Alexi

Du måste planera jobbet första veckan så att du eller pappan kan gå och hämta rätt så snabbt. Så funkar det för alla så det är inget konstigt.

Behöver du vabba är det bara att meddela chefen och sen gå och hämta barnet.

• Glytten i pytten

När du vabbar (=vård av barn) ska du själv först anmäla till försäkringskassan och sen ansöka om ersättning. Det är enklast om man har e-legitimation.

• Flygfotogen

Föräldrar måste planera in att kunna finnas tillgängliga direkt i anslutning till inskolning. Ca två veckor är rimligt och oftast går det bra så föräldrarna kan jobba ostört men vissa barn har andra behov.

• IsDimma
    erikaABC skrev 2017-08-20 16:26:50 följande:

Tror inte förskolan vill dra ut på inskolningen. Det är inget som vare sig barnet, förskolan eller de andra barnen får ut något positivt av. De vet dessutom att ni har förskola för att kunna sköta jobb.
    Förskolan kommer inte ringa för att en unge är ledsen, det är deras jobb att ta hand om ungar -ledsna eller glada.
    När barnet är sjukt måste förälder komma och hämta. Då anmäler du till arbetsgivaren att du har sjukt barn, det har du rätt till. Barnet mår bäst hemma när det är sjukt och de andra barnen ska inte bli smittade.

Jo, vi kan visst dra ut på inskolningen ifall det behövs. Särskilt att inte lämna så långa dagar.
    Och jo, det händer att vi ringer föräldrar ifall barnet är otröstligt ledsen. Vi försöker naturligtvis trösta, leka osv men funkar inget ringer vi till föräldrarna.
    Visst är det vårt jobb att ta hand om glada och ledsna barn. Men inget barn förtjänar att vara otröstlig hos oss.
  • LFF

Inför inskolningen fick vi info om att de rekommenderade kortare dagar de första veckorna innan man gick över på sina ordinarie tider så jag skulle se till att antingen informera arbetsgivaren om det (om det finns möjlighet att göra visst arbete hemifrån) eller ta hjälp av mor-/farföräldrar. 

• nevermind

Min (före detta) kompis fick hämta sitt barn i typ en vecka. Barnet klarade bara några timmar. Men nu var ju den där mamman en sån som inte klarade av att dottern grät och hade haft med sig henne till och med in på toaletten för att hon inte skulle behöva "känna sig övergiven"...
  • MorTillTheo
    IsDimma skrev 2017-08-21 13:56:58 följande:

Jo, vi kan visst dra ut på inskolningen ifall det behövs. Särskilt att inte lämna så långa dagar.

Och jo, det händer att vi ringer föräldrar ifall barnet är otröstligt ledsen. Vi försöker naturligtvis trösta, leka osv men funkar inget ringer vi till föräldrarna.

Visst är det vårt jobb att ta hand om glada och ledsna barn. Men inget barn förtjänar att vara otröstlig hos oss.

Jag förstår att du jobbar inom barnomsorgen. Och då vill jag passa på att fråga nu när min son ska börja förskolan nu i höst. Han hinner fylla 1 innan inskolningen börjar och då funderar jag på: hue mkt är förskolan ute med ett åringar (så barnen får leka ute i sand och gräs) tänker första tiden innan snön kommer
  • IsDimma
    MorTillTheo skrev 2017-08-22 07:11:17 följande:
    Jag förstår att du jobbar inom barnomsorgen. Och då vill jag passa på att fråga nu när min son ska börja förskolan nu i höst. Han hinner fylla 1 innan inskolningen börjar och då funderar jag på: hue mkt är förskolan ute med ett åringar (så barnen får leka ute i sand och gräs) tänker första tiden innan snön kommer
    Innan det blir kallt så har dom på mitt förra jobb (har precis bytt) varit ute kanske mellan typ 9-10.45. Och sen från 15 ungefär tills dom går hem, beroende lite på om någon går till klockan 18 går vi oftast in lite tidigare men vi har varit ute mycket.
    Sen når det blir snö och kallt är dom ute med ettåringarna kanske max en timme på förmiddagen och ibland inte alls på eftermiddagen då dom sover och det sen är mörkt efter mellanmålet.
    Typ så.
  • Poppy75

Men usch. Det låter som en usel förskola om de låter barnen vara ledsna en hel dag. Det var precis det jag var rädd för när mina barn började på föris. Som tur var det inte så där. Jag hörde från andra föräldrar att de anpassade inskolningen för de barn som behövde det så den tog längre tid än de vanliga tre dagarna. Jag mötte också en mamma en gång som fick hämta ett barn som inte slutade gråta på morgonen.

Hade jag haft en helt oförstående arbetsgivare så hade jag skyllt på vab om det behövdes. Hellre det än att mina barn gråter i timmar.
  • MorTillTheo
    IsDimma skrev 2017-08-22 19:54:52 följande:

Innan det blir kallt så har dom på mitt förra jobb (har precis bytt) varit ute kanske mellan typ 9-10.45. Och sen från 15 ungefär tills dom går hem, beroende lite på om någon går till klockan 18 går vi oftast in lite tidigare men vi har varit ute mycket.

Sen når det blir snö och kallt är dom ute med ettåringarna kanske max en timme på förmiddagen och ibland inte alls på eftermiddagen då dom sover och det sen är mörkt efter mellanmålet.

Typ så.

Men kan inte du då tipsa om ytterkläder för ettåringar på förskolan. Tunn vattentät overall som man anpassar kläderna under för olika temperaturer eller en tjock overall eller jacka och byxor vilket är att föredra? Jag tänker en vattentät och kö med varma kläder under( mitt barn är väldigt varm av sig)

Förlåt att jag tar upp en tråd ska jag kanske starta en ny?
  • Mia86a

Tack för era svar allihop! Vi har skolat in sedan i onsdags och i dag var första dagen att lämna henne där utan att vi föräldrar också stannar kvar. Sen hämtade mormor efter lunch. Nu ska det se ut så hela denna vecka och nästa vecka utökas det med att man hämtar efter mellanmålet. Vi har lyckats lösa det med att mor- och farföräldrar hjälper till att hämta så att vi kan jobba några timmar. Även veckan efter inskolningen hoppas vi kunna lösa på liknande sätt om det blir mycket för henne att gå hela dagar. Vår förskola har alltså verkligen "mjukstarter" med inskolning under totalt 2,5 vecka.

Helt ok med trådkap från övriga, för min del, då jag känner att jag fått mina funderingar besvarade.

Svar på tråden När de ringer från förskolan