• Tösabitens

    Kort och rund - klädtips!

    Är 23 år gammal och på grund av olika orsaker så väger jag idag lite mer än vad jag borde för att vara hälsosam, är 162 cm och väger lite mer än 80 kg.

    Är dock trött på att inte kunna klä mig snyggt utifrån min nuvarande kroppsform. 
    Någon som har bra tips på hur man kan tänka när man handlar kläder, eller kanske någon bloggare som har ungefär samma förutsättningar där man kan hämta inspiration? Vill kunna klä mig stilrent utan att för den delen klä mig tråkigt. Vill kunna köpa kläder som är hållbara i längden utan att bli ruinerad (är fortfarande studerande)

    Har rätt stor byst (runt 75E/80D), smal midja i förhållande till resten. Är bredaxlad med stora höfter, en del mage och rätt mycket rumpa (dock inte hängig Flört ) 

    Någon som kan hjälpa mig? Glad

  • Svar på tråden Kort och rund - klädtips!
  • riboflavin

    Jag är skapt som du upptill, och tycker att det funkar bra för mig att ta fokus från bysten med båtringningar, många säger att det är ett no no om man har breda axlar, men för mig ger det bara illusion av smalare midja, vilket behövs då jag nertill är rak och har smala höfter och ben.

    Du känns ju som en klockren timglas, använd det. Vida kjolar och bälte för att markera midjan. Är du kort, tänk på kjollängden och inga skor som går upp på ankeln.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tösabitens
    riboflavin skrev 2017-08-21 11:49:11 följande:

    Jag är skapt som du upptill, och tycker att det funkar bra för mig att ta fokus från bysten med båtringningar, många säger att det är ett no no om man har breda axlar, men för mig ger det bara illusion av smalare midja, vilket behövs då jag nertill är rak och har smala höfter och ben.

    Du känns ju som en klockren timglas, använd det. Vida kjolar och bälte för att markera midjan. Är du kort, tänk på kjollängden och inga skor som går upp på ankeln.


    Jag tycker i och för sig att min byst är något jag kan visa upp! Tycker vida kjolar gör att jag får smal midja men också att jag ser "stor" ut som helhet samt att det lätt blir väldigt flickigt tyvärr :/ 

    Aldrig tänkt på det där med ankelhöjd på skor! Stämmer nog när jag tänker på det! :)
  • riboflavin
    Tösabitens skrev 2017-08-21 12:00:10 följande:

    Jag tycker i och för sig att min byst är något jag kan visa upp! Tycker vida kjolar gör att jag får smal midja men också att jag ser "stor" ut som helhet samt att det lätt blir väldigt flickigt tyvärr :/ 

    Aldrig tänkt på det där med ankelhöjd på skor! Stämmer nog när jag tänker på det! :)


    Absolut, trivs du med det så kör. Jag har H-kupa så jag försöker att inte göra dem mer synliga. V ringning som ska funka bra för min kroppstyp är rena döden

    Hmm, vuxnare kjolmode för kurviga tjejer, pennkjol har du provat det? Svart nederdel, och ljus top brukar se mer vuxet ut än ljust både upptill och nertill, att välja ett lyxigare material ger också vuxenpoäng. Jag själv är 35 och får ofta visa leg så jag förstår vad du försöker undvika för look.

    Jag lärde mig för några år sen att jag behöver visa anklarna och lite knä annars ser det ut som om mina fötter är direkt fästa vid höfterna.

    Om man vill visa upp sina kurvor utan att för den sakens skull visa upp varenda kurva så är shapingplagg fantastiska. Kappahl har bra grejer till vettiga priser. Jag använder gärna ett enkelt shapinglinne under tajta toppar för att släta ut lite.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • razzmatazz

    Instämmer med Riboflavin i att shapingplagg är underbara ting för oss storbystade!

    Vad gäller märken som är smickrande och vuxna utan att vara tantiga tycker jag att Ilse Jacobsen och Karin Wester är svårslagna.

    Och Greta...men de flesta av oss (eller, iaf jag!) har svårt att rättfärdiga priset annat än till speciella tillfällen..

  • Tösabitens
    Duckan skrev 2017-08-21 12:58:07 följande:

    Kanske inte alls vad du söker efter, men jag tipsar om det ändå: stilbloggen.me


    Har följt henne tidigare, men tröttnade ganska snabbt på att hon endast bär svart. Jag älskar färger! Hon har rätt inriktning på bloggen men fel stil för mig om man kan säga så :)
  • Tösabitens
    razzmatazz skrev 2017-08-21 13:45:03 följande:

    Instämmer med Riboflavin i att shapingplagg är underbara ting för oss storbystade!

    Vad gäller märken som är smickrande och vuxna utan att vara tantiga tycker jag att Ilse Jacobsen och Karin Wester är svårslagna.

    Och Greta...men de flesta av oss (eller, iaf jag!) har svårt att rättfärdiga priset annat än till speciella tillfällen..


    Är de två första dyra då?

    Jag hade egentligen velat uppdatera en stor del av min garderob men det kostar mycket (framförallt när man lever på csn och sparar till en hund)... 
  • Duckan

    Tösabitens, förstår vad du menar. Kläderna är fina, men färg saknas. Man kan ju dock ta inspiration från plaggens utformning. Annars kommer jag inte på någon bloggerska med lite former.

  • milli79
    Tösabitens skrev 2017-08-21 14:24:53 följande:

    Är de två första dyra då?

    Jag hade egentligen velat uppdatera en stor del av min garderob men det kostar mycket (framförallt när man lever på csn och sparar till en hund)... 


    House of lola finns på fb

    Enkla köp och sälj house of lola tror jag den heter. Där kan man köpa beg el nyskick kläder. Oftast väldigt bra skick.
  • razzmatazz
    Tösabitens skrev 2017-08-21 14:24:53 följande:

    Är de två första dyra då?

    Jag hade egentligen velat uppdatera en stor del av min garderob men det kostar mycket (framförallt när man lever på csn och sparar till en hund)... 


    De är mellanpris skulle jag säga ; inte lika billiga som hm etc men till gengäld mycket mer hållbara och smickrande. Ett tips är att hålla koll på campadre.se, där kan du hyfsat ofta hitta en klänning för runt 500.

    Ett annat tips är bravissimo som finns på nätet el i butik om du ska till England någon gång. Fina kläder av hyfsad kvalitet med extra utrymme för brösten. Jag kan inte köpa blusar eller skjortor i andra butiker då jag måste gå upp tilö typ storlek 50 för att kunna knäppa dem över bysten men där kan man köpa i sin vanliga storlek fast med extra bystutrymme. Väldigt smickrande.
Svar på tråden Kort och rund - klädtips!