• erijon

hur startade din förlossning och i vilken vecka?

?Ja HUR startade förlossningen för dig,
    ? hade du gjort något som kan ha orsakat att den startade? Isåfall vad?
    ?Vilken vecka var du i?
    ?Hur lång tid tog hela förlossningen?

Vill du berätta, så vill jag gärna ha en detaljerad men kanske något förkortad historia om hela händelseförloppet.

(Är väldigt nyfiken, och spänd inför kommande förlossning. Är vecka 34+0 idag, har ett barn sedan tidigare men blev då igångsatt 41+4, slutade i akutsnitt. )

• Svar på tråden hur startade din förlossning och i vilken vecka?
  • emc85

Den startade med vattenavgång och värkar i v 42+0, hade inte gjort något särskilt. Förslossningen tog 30 timmar av aktivt värkarbete och slutade med kejsarsnitt då bebisen inte tog sig förbi spinea taggarna.

• erijon
    emc85 skrev 2017-08-21 17:27:17 följande:

Den startade med vattenavgång och värkar i v 42+0, hade inte gjort något särskilt. Förslossningen tog 30 timmar av aktivt värkarbete och slutade med kejsarsnitt då bebisen inte tog sig förbi spinea taggarna.

Okej!

Lång väntan att gå över två veckor, men skönt att det startade av sig självt och du slapp en tradig igångsättning.
    Kändes det okej med snitt eller var du rädd/orolig?

Antar att allt gick bra till sist iallafall? :)
    Jag har ju bara snittats tidigare så jag ser verkligen fram emot en vaginal förlossning. Hoppas verkligen det går.
  • emc85
    erijon skrev 2017-08-21 19:21:37 följande:

Okej!

Lång väntan att gå över två veckor, men skönt att det startade av sig självt och du slapp en tradig igångsättning.

Kändes det okej med snitt eller var du rädd/orolig?

Antar att allt gick bra till sist iallafall? :)

Jag har ju bara snittats tidigare så jag ser verkligen fram emot en vaginal förlossning. Hoppas verkligen det går.

Varje dag kändes som en månad från v 41+0 och det var väldigt skönt att det satte igång av sig självt, igångsättning var inbokad samma dag.

När beslutet om kejsarsnitt togs kändes det bra men när de gjorde mig i ordning på operation var jag jätterädd och orolig. Hur var det för dig med akutsnittet? Jag är dock ledsen över att det blev snitt nu i efterhand, men det är en helt ologisk känsla då allt gick bra för både mig och bebisen och jag skulle aldrig kunnat föda fram bebisen då hen var för stor. Dock var återhämtningen lång då man gick igenom 2 förlossningar i 1 så kroppen var verkligen slutkörd länge.

Hoppas din förlossning blir bra och som du vill ha den.
  • Anotherone

Första barnet: slemproppen började lossna på kvällen i v 41+2. Fick också molvärk i rygg och mage som kom och gick. Mycket sammandragningar nattetid men aldrig så att jag kände att jag inte kunde hantera dem hemma. Fyra dygn senare ( i v41+6) hade jag hunnit bli så otroligt less att vi ringde in och fick komma för kontroll. Då var jag öppen 3cm så vi fick stanna. Sen gick det tyvärr väldigt dåligt framåt trots dropp osv så det blev akut snitt morgonen därpå. Han föddes alltså i v 42+0.

Andra barnet: inga känningar alls förrän vid 18-tiden på kvällen i v 41+5 då det smällde till direkt med sammandragningar. I början gjorde de inte ont men de var ändå regelbundna. Ringde förlossningen kring midnatt då det börjat kännas rejält. Vid 03 på natten var vi inskrivna och fick stanna. Då hade jag 3 värkar på 10 min och ont gjorde det. Men det fick avslutas med snitt den här gången också tyvärr. Han föddes följande eftermiddag i v 41+6.

• gruvan

Barn 1: Startade med vattenavgång i v 38+5, inga känningar innan. Hade inte gjort nåt speciellt innan men var aktiv. Värkarna startade 45 min efter vattnet gått och var regelbundna, täta och intensiva från början. Hade långt till förlossningen så åkte in direkt. Vid första undersökningen var jag öppen 8 cm och fick epidural direkt eftersom jag var helt slut efter tre timmar med knappt någon värkvila. Det var precis den vilan jag behövde för att orka sista biten av förlossningen. Barnet föddes knappt 9 timmar efter vattnet gick.

Barn 2: Startade med vattenavgång i v 38+5. Jag hade haft mycket förvärkar och sammandragningar innan. Hade hemsk foglossning och mådde illa hela graviditeten så hade ätit annanas och druckit hallonbladste men tror inte det gjorde att förlossningen drog igång. Jag var bara desperat på att få förlossningen att starta! Värkarna startade 20 min efter att vattnet gick. Den gången var vi typ 15 min promenad från sjukhuset men eftersom min första förlossning gick relativt fort fick jag komma in direkt så min mamma kom och skjutsade mig och sen åkte hon hem till oss igen för att ta hand om storebror och så fick min man springa upp till sjukhuset. Var öppen 5 cm vid första undersökningen. Hade väldigt ont av min foglossning, så ont att jag tillslut svimmade av smärtan. Fick då epidural som tog bort foglossningssmärtan helt vilket var fantastiskt! Barnet föddes knappt 6 timmar efter vattenavgången.

• sobrio88

Barn 1: Gjordes försök till igångsättning p g s havandeskapsförgiftning på 38+1 och 38+2. Inget hände och fick bättre värden så fick permission så åkte hem och flyttade till nya huset på 38+5 och 38+6 38+6 gick vattnet kl21 på kvällen och ringde till förlossningen och fick komma på kontroll. På vägen in drog värkarna igång och väl inne var jag såpass öppen så jag fick stanna kvar. Fick alvedon och morfin för att kunna vila men det hjälpte inte så på morgonen satte dom Eda. Mellan 8 och 9 drog krystvärkarna igång men det gick långsamt och barnet satt fast och började bli påverkat. Jag fick feber också. Runt 12 började dom prata på snitt men då lossnade barnet och 12.18 fick dom ut honom med sugklocka allt som allt tog det drygt 15h.

Barn 2: Drog igång med värkar kl 8 på bf. 6 min emellan i princip hela dagen. På kvällen var det fortfarande 6 min emellan men mycket intensivare så jag tjatade till mig en kontroll för att se vad långt gången jag var. Klockan halv 12 på kvällen var kontrollen och var då öppen nästan 4 cm så jag fick stanna (lång bilfärd). Fick morfin och alvedon denna gång också för att få vila men numera vet jag att det inte biter på mig halv 6 på morgonen hade jag endast öppnat mig till 4 cm. Klockan 8 hade jag öppnat mig till 6 cm och då sattes Eda så jag äntligen fick vila lite. Sen hände inte så mycket så vid 10 satte dom in värkstimulerande och vid halv 11 drog krystvärkarna igång (fortfarande inte helt öppen, ca 8 cm). Sen var det uttraget krystarbete som vid första barnet så inte förrän 14.05 orkade han trycka sig ut denna förlossning tog 30 h allt som allt.

• aztec

Första startade ca kl 03 och kom 20.30 i v39+5 så ca 18h tog det från första värk. Så det startade, inget vatten som gick eller så. Nu när jag tänker tillbaka så hade jag ont i ryggen på kvällen innan jag gick och la mig, men skyllde på att jag gått runt i ett shoppingcenter hela dagen...

Men jag gick hemma länge innan jag åkte in, åkte och käkade på max (haha!) så kom in 18.30 och ja, allt gick fort därefter.. Krystarbetet tog ca 10 min sen var hon ute :)

Andra fick vi tyvärr plocka ut med ks, så fick inte se om andra skulle gå lika smidigt ;)

• Förstabarnet123

Startade med värkar en dryg timme efter en hinnsvepning. Hade sen värkar 30h hemma innan vi åkte in och blev kvar. Öppen då 3-4 cm. Dottern föddes ytterligare 19h senare.

Var i vecka 42+6 då hon föddes :)

• Mammat3

Första kom v 41 startade med små värkar under natten. Vid 10 åkte vi in och hade då öppnat mig 4 cm. Ingen spontan vattenavgång utan de fick ta hål på hinnorna. Tog ungefär 12 timmar sammanlagt sen var han ute. Blev en bra första förlossning känner jag utan komplikationer. Sprack lite men det var nog det enda.

Andra förlossningen fick vi åka upp för igångsättning då moderkakorna hade slutat att fungera i v.38. Räckte med att de tog hål på hinnorna så var värkarna igång då jag redan var öppen 5 cm. Blev en extremt intensiv förlossning med konstanta värkar på 20 min öppnade jag mig fullt så jag hann knappt andas mellan värkarna. Det var tufft men 1,5 timme tog nog den förlossningen från första värk till båda barnen var ute. Sprack inget alls som tur var så förutom en stört förlossning så gick allt bra då med.

• ArisaLinnea

Det var första barnet. Jag jobbade fram till 2 veckor innan BF och hade sett framemot 2-4 veckor med att gå hemma, mysa och förbereda inför ankomsten. (För alla säger ju att förstföderskor drar över tiden).
    På dag 38+1 klockan 12 på natten så har jag och sambon precis släkt lampan för att sova när jag känner jag att jag måste på toa, hinner bara ställa mig upp när vattnet kommer. Kände inget innan dess och kan inte gjort nåt speciellt för att få det att starta. Ringer BB som säger åt mig att gå och lägga mig igen och att det kommer ta tid.
    Övriga tider samma natt är: ca 1:30 första värkarna, 03:30 mer intensiva (ca 3 per 10 min). 
    Är inne på BB strax efter 4. De vill inte skriva in mig, men jag insisterar och får en undersökning. Öppen 6 cm, så får stanna. Vid 7-tiden ber jag om epidural. Kl 7:30 upptäcks det att jag är öppen 10 cm och får krystvärkar, så hinns inte med epidural. Med lustgas och lokalbedövning födds dotter kl 8:16

• hundtok

Första barnet: hinnsvepning på bf pga karpaltunnelsyndrom. Får tid för igångsättning dagen efter. Vaknar på natten vid 2 av första värken. Regelbundna värkar direkt. Inne på förlossningen vid 06. Avstannat lite då. Är öppen 4 cm så får stanna kvar. Kl 12 tas hinnorna och klockan 17.24 föds dottern efter två timmars krystande. Sydd med ett stygn.

Barn 2: Får tid för igångsättning v 38+3 pga vattkoppor hos syskon (jag har inte haft vattkoppor). Kl 12 tas det hål på hinnorna. Händer ingenting. Kl 15.30 sätts dropp. Vid 17.20 känner jag första värken. Klockan 18.05 föds barnet efter en krystvärk. Inga skador!

• KCL

Första och andra barnet blev jag igångsatt med i vecka 38+2 samt 38+0.

Tredje barnet kom naturligt. Jag vaknade tidigt på morgonen i vecka 39+1 och skulle på toaletten. Där såg jag att slemproppen hade lossnat och var blodig. Framåt förmiddagen kom värkarna igång. Vid kl. 13 gick jag och hämtade barnen på skolan och fick stanna med jämna mellanrum för att värkarna blev allt kraftigare. Vi åkte och handlade (så jäkla korkat, haha) och när vi kom hem vid kl. 16 tiden ringde jag förlossningen för att jag hade värkar vart 5:e minut. De bad mig komma in.

Fick CTG kurva påkopplat där inne. Helt plötsligt så började värkarna komma allt mer sällan så jag trodde att vi skulle få åka hem. Men BM skulle känna om jag var öppen först. Hon såg förvånad ut och sa att här blir det minsann en flytt till förlossningssal. Jag var öppen 7 cm. Blev flyttad till sal där jag fick lustgas och efter en liten stund tog de fostervattnet. Kort därpå kom krystvärkarna igång och sonen föddes kl. 18:12  

• calabalic

Började 41+5. Inte gjort nåt särskilt. Svaga värkar kl 03. Ringde FL vid 08 o sa att jag är på g. Hade värkar var 5:e minut 07-16. Sen började det avta och även fosteraktiviteten, hade stark känsla av att nåt var fel så ringde FL igen. De sa avvakta men jag stod på mig så jag kom in vid 18, fått tillbaka värkarna, öppen 4 cm så fick stanna. Tar inte detaljerna nu men det var moderkaksavlossning och kl 03 (efter 24h värkar) kom bebis ut med urakut KS. Skönt att jag följde min instinkt. Hon är nu 1 år, världens finaste och gladaste och och tidig i allt!

• Bladguld

:

40+5, startade med vattenavgång. Hade inte gjort nåt speciellt, sovit en hel natt utan att gå upp. Fick regelbundna verkar snabbt, åkte in till fl efter 4 timmar, var då öppen 7 cm. Öppnade mig snabbt resten, sen tog det 3 timmar för barnet att sjunka ner. Avslutades med sugklocka pga låga hjärtljud 8 timmar efter vattenavgång.

Andra barnet:

41+2, hade haft ganska mycket förvärkar flera veckor. Fick hinnsvepning dagen innan. Gick ganska mycket på dagen. Hade konstig känsla i kroppen under em, och det började rinna blod och slem. Lite mer förvärkar. Själva förlossningen startade med regelbundna värkar kl 18, 19 var jag inne på förlossningen och öppen 5 cm. Efter ca 40 minuter gick vattnet och jag fick krystvärkar, 19:57 kom min son. Alltså 2 timmars aktiv förlossning

• LillaDarlo

Min förlossning startade med svaga värkar

Jag tror inte att jag hade gjort något för att starta förlossningen förutom att vila väldigt mycket och så körde jag några squats ett par kvällar innan och lite höftdans.

Jag var 4 dagar över tiden.

Förlossning tog från första känning 16 timmar men aktiv förlossning 6 timmar (latensfas 10h).

Vi kom in och jag var inte öppen alls trots värkar i 9 timmar, vi skulle åka hem igen men jag bad bm att kolla en gång till innan och då var jag öppen 4 cm och vi fick stanna. Då tog förlossningen fart och jag fick lustgas, några timmar senare gjorde det outhärdligt ont och jag ville ha Eda men då ansåg bm att det var så nära att det inte var lönt så jag fick sitta på en boll istället och det hjälpte. Sen känner jag svaga krystvärkar och får komma upp i sängen igen och får testa att krysta lite lätt och smärtan byts ut mot en kraft och barnmorskan ber mig att testa utan lustgas, jag undrar om hon är knäpp men testar ändå och får ännu mer stryka och kontroll i krystningarna och två värkar senare än hon ute. Jag är mycket piggare och starkare än efter förra förlossningen och vi åker hem 7 timmar senare :)

Lycka till!

• erijon

Det är väldigt spännande att läsa om er alla och era historier..

Börjar närma sig med stormsteg nu. Är i vecka 36 och ska på kontroll och bedömning huruvida man kan tex göra hinnessvepning eller ta hinnorna redan då, i vecka 39. Allt beror ju på mognad av tappen osv..

Kan man känna efter själv?
    Jag vill helst föda innan eller på BF då jag är väldigt rädd för alla komplikationer som uppstod förra gången då jag gick över tiden.

• InaLo

1:an 39+4(född39+5) startanden spontant med värkar. Inte gjort något särskilt

2:an 38+6(född39+0) startade spontant med värkar

3:an 38+6(född 39+0) startade med vattenavgång efter flera veckor av jobbiga förvärkar.

Svar på tråden hur startade din förlossning och i vilken vecka?