Hur sover era barn?
Ja, som frågan lyder. Väntar första barnet och funderar över vad vi ska köpa för "sovlösning".
Ja, som frågan lyder. Väntar första barnet och funderar över vad vi ska köpa för "sovlösning".
Våra barn har samsovit med oss. Har inte haft babynest utan låtit bebisen ligga högt upp mellan våra huvuden i sängen med eget täcke.
Med 1a barnet behövde vi spjälsäng när han började röra sig mycket runt 6mån. Med 2a barnet hade vi klarat oss utan spjälsäng för hon låg still.
Vi har också samsovit. Ett gillade att ligga i nest, de andra två låg direkt i sängen. Vi ställde sängen med långsida mot vägg så kunde bebisen ligga mellan mig och väggen. Övriga familjen fick trängas på andra halvan bäst de ville. Nån gång mellan 1-2 år har de fått vanliga 90-sängar.
Båda mina sov i spjälsäng med långsidan bortplockad, intill vår säng. När de var 6 månader flyttade de in till egna rum. Äldsta sov i spjälsängen till hon var 13 månader, sen på en madrass direkt på golvet. Yngsta hade nog spjälsäng tills hon var nästan 2, fast med sidan nerhissad så att hon själv kunde gå i och ur sängen.
De har sovit i liggvagnen tills de vuxit ur den vid 8-10 mån, därefter spjälsäng. Hade tyckt det varit mysigt att samsova men de har varit för lättväckta.
Vi har samsovit från start
Väldigt olika för oss.
Första barnet sov själv i egen säng från start. Hon sov hela nätter från start. Aldrig gnäll eller skrik. Åt ca 2 gr per natt dom första 2 mån men somnade sen om på en gång igen.
Andra barnet sov aldrig. Kolik i 3 mån och sen sov hon uselt hela första året och en bit in på år nr 2. Vi testade allt. Samsovning sova i egen säng. Sova trångt lägga sig
senare mm mm mm inget funkade. Hon hade problem med att komma till ro tills hon var ca 4-5år gammal. Nu är hon 9år och sover bra men är fortfarande väldigt morgonpigg och har litet sömnbehov. Hon har adhd/autism.
Tredje barnet sov som en prins från start. Han sov mellan oss i vår säng och han har alltid sovit bra. Han sov som en stock där man la honom. Han sover fortfarande bra. Nu är han 6år.
Fjärde barnet var som nr 2. Sov uselt. Vaknade ofta första året. Hon sov dock mest i egen säng då det funkade liiiite bättre då. Nu är hon 4 och har svårt att komma ner i varv på kvällen. Och hon kan vakna på nätterna ibland och gå upp och sätta sig i soffan i vardagsrummet. Men det blir mer och mer sällan nu.
Barn nr 5 sover toppen och det har han gjort från start. Han har dock aldrig velat sova i vår säng utan har alltid velat sova själv. Vi testade samsovning men han visade tydligt att han behövde eget space. Först i en babykorg som han älskade. Den sov han i tills han var 6mån. Sen i spjälsäng och där sover han ännu 11mån gammal. Han sover bara sämre när han är sjuk. Annars somnar han ca 20.00 och vaknar mellan 6-8 på morgonen. Inte ens att få tänder stör hans sömn. Han gillar att sova helt enkelt.
Dagtid i liggvagn inne eller ute i vagn. Nattetid babykorg tills han blev för stor vid 4 månader och sen spjälsäng. Funkat utmärkt.
Första sov på mig första 3 mån, inget annat funkade (dag o natt). Därefter spjälsäng med borttagen sida intill min säng i några månader, dagtid i vagn. Vid 9 mån slutade jag amma och han flyttade till eget rum. Han har sovit uselt sen start och gör fortfarande, svår att natta på kvällen, och sen många uppvak. Nu är han 2 år och sover bara 8-9h/dygn. Sover oroligt så ramlar ur vanliga sängar hela tiden, därför ligger han ännu i spjälsäng. Men han ska byta till juniorsäng inom några veckor.
Andra sov också på mig första 3 mån och hade kolik. Men sen blev det bättre, hon lärde sig snabbt sova ganska långa block på 4-5h utan uppvak. Mycket lättare att söva och bra inre klocka. Är nu 12 mån och sover ca 13-14h/dygn, kan ibland sova 6h i streck utan uppvak. Problemet med henne är att hon kvälls- och nattetid inte kan sova själv så jag måste ligga hos henne mellan ca 19:30-06:30. Vi samsover med andra ord, har skjutit in sängen mot väggen och så ligger hon innerst, nätt intill mig. Dagtid sover hon dock i vagn!
Samsover med bebis på natten. På dagen sover han oftast i en hård babylift på golvet inne, eller ute i vagnen. Vi har ingen säng åt honom.
Vår har sovit i egen spjälsäng halva natten och sen kommit upp till oss. I början hade hon ett babynest, men sen hon växte ur det sover hon fritt i sin/vår säng.
Min flicka på fem månader sover ovanpå mig både dag och natt och har gjort så från start, antingen halvsitter jag i sängen med en amningskudde över mig eller så sover hon i bärsjal. Hon kan sova bredvid mig i sängen också (nära nära), men jag får ont i ryggen av att liggamma, så jag väljer att ha henne ovanpå. Hon äter några gånger på natten, men har 12h natt, så jag får hyfsat med sömn jag med