• Anonym (Jenny)

Orosanmälan efter det man läst på FL?

Jag har läst tre inlägg här på familjeliv som jag är övertygad om kommer från samma barn, vill inte outa men det handla om att mamman inte köper hem mat, frukt, inte köper kläder till sina barn. Jag har tagit reda på vem vårdnadshavaren är genom att tjejen har skrivit i en köp/sälj/sänkes grupp på facebook som var ett råd hon fick. Ålder på barnen stämmer och lite annat som jag inte vill gå in på. 

Hade ni anmält bara utifrån det ni läst på ett forum? Eller skickat länk till mamman med inläggen? Eller tycker ni det är att gå över gränsen? Om det stämmer är det kanske upp till det äldre barnet om hen vill berätta för en vuxen eller vad tycker ni? (Så länge det inte handlar om våld givetvis).

• Svar på tråden Orosanmälan efter det man läst på FL?
  • Anonym (JO)

Jag hade nog funderat på att orosanmäla. Bara för att man är ett äldre barn så betyder inte det att man känner att man kan ta hand om sig själv eller stå upp för sig själv. 
    För mig dröjde det ett tag från att jag flyttade hemifrån som 19 innan jag verkligen kände att jag är vuxen och ansvarar för mig själv. Hemma var min mamma "boss" och jag hade inget att säga till om och jag vågade inte heller.

• Anonym (Njae)

Jag hade inte gjort det, kan förstöra mer än vad det hjälper.

• Anonym (NN)

Jag hade definitivt inte skickat länk till mamman med inläggen. Hade varit alltför orolig för att det kunde få konsekvenser för barnet!

Är osäker vad gäller anmälan, som någon redan föreslagit hade jag försökt få till en konversation med barnet först och därefter tagit ställning.

• Anonym (?)

Nej det hade jag inte gjort baserat på uppgifter som inte är säkra.
    Vet du vem barnet är så kan du väl börja med att fråga vederbörande.

• Anonym (mmm)

Du kan ju alltid ringa soc och tala om precis hur läget är: det är ingen du känner men du har fått reda på saker via nätet och fråga hur de ställer sig till sånt? Eller om de kan kontakta det äldre barnet om du talar om namnet på denne? 

• Anonym (NEJNEJ!!!!)

Hade absolut INTE anmält och förstört livet totalt för detta barn!
    Istället stöttat genom det han/hon skriver här!

• Anonym (P)

Jag vet vilket inlägg du pratar om.

Jo du ska orosanmäla detta är en som ropar på hjälp mamman tar inte hand om barnen på något sätt .

Skulle det visa sig att det inte stämmer så blir det inte så mycket av det samtal och lägga ner utredning .

Men jag betvivlar att det är osant barnen och mamman behöver hjälp och stöd .

• Anonym (Chansen finns...)

Tänk om risken finns att nån utger sig för att vara nån annan i denna soppan?

• Anonym (nejnejnej)

Vore väldigt olämpligt. Och vad exakt är det som du är så oroad över? Har barnet sagt att hon får gå svulten, utan kläder, utan tak över huvudet, att hon blir misshandlad? 

Tjejen sa inte att hon inte hade kläder, hon sa bara att hennes mamma inte köpte nya trendiga kläder som hon vill ha för att bättre passa in. Att ett barn klagar på att hon inte har pengar till nya trendiga kläder är inget att göra orosanmälan över. 

Svar på tråden Orosanmälan efter det man läst på FL?