• Anonym (Jenny)

Orosanmälan efter det man läst på FL?

Jag har läst tre inlägg här på familjeliv som jag är övertygad om kommer från samma barn, vill inte outa men det handla om att mamman inte köper hem mat, frukt, inte köper kläder till sina barn. Jag har tagit reda på vem vårdnadshavaren är genom att tjejen har skrivit i en köp/sälj/sänkes grupp på facebook som var ett råd hon fick. Ålder på barnen stämmer och lite annat som jag inte vill gå in på. 

Hade ni anmält bara utifrån det ni läst på ett forum? Eller skickat länk till mamman med inläggen? Eller tycker ni det är att gå över gränsen? Om det stämmer är det kanske upp till det äldre barnet om hen vill berätta för en vuxen eller vad tycker ni? (Så länge det inte handlar om våld givetvis).

• Svar på tråden Orosanmälan efter det man läst på FL?
  • CrazyTown

Orosanmälan är bra. Då kollas situationen upp objektivt och en svår situation kan bli bättre

• Anonym (Njae)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2017-08-23 13:23:36 följande:

Vore väldigt olämpligt. Och vad exakt är det som du är så oroad över? Har barnet sagt att hon får gå svulten, utan kläder, utan tak över huvudet, att hon blir misshandlad? 

Tjejen sa inte att hon inte hade kläder, hon sa bara att hennes mamma inte köpte nya trendiga kläder som hon vill ha för att bättre passa in. Att ett barn klagar på att hon inte har pengar till nya trendiga kläder är inget att göra orosanmälan över. 

Mja så tolkade jag det inte riktigt. Oavsett känns det inte riktigt "normalt" att en 15 åring söker kläder till sina syskon i facebook grupper 
  • Anonym (P)

Soc kan detta de ser om sakerna är osanna samtal med barnen och föräldrar sker innan de beslutar om utredning ska öppnas .

Finns inget så öppnas ingen utredning utan enbart samtalet sker.

Anmäl tänk om allt stämmer då finns det barn i denna familjen som mamman inte tar hand som får gå hungriga med dåliga kläder .

• Anonym (NEJNEJ!!!!)
    Anonym (P) skrev 2017-08-23 13:27:09 följande:

Soc kan detta de ser om sakerna är osanna samtal med barnen och föräldrar sker innan de beslutar om utredning ska öppnas .

Finns inget så öppnas ingen utredning utan enbart samtalet sker.

Anmäl tänk om allt stämmer då finns det barn i denna familjen som mamman inte tar hand som får gå hungriga med dåliga kläder .

Suck bara SUCK!

Nej soc har inte kompetens att se om familjer behöver hjälp eller ej!
  • Anonym (nejnejnej)
    Anonym (Njae) skrev 2017-08-23 13:26:17 följande:
    Mja så tolkade jag det inte riktigt. Oavsett känns det inte riktigt "normalt" att en 15 åring söker kläder till sina syskon i facebook grupper 
    Då får du gå och läsa hennes inlägg igen för det står svart på vitt det är ingen tolkning. Hon skäms för att hennes kläder är barnsliga och vill köpa nya trendigare kläder så att hon passar in. 

Jag har inte heller sett henne skriva något om att hon svälter eller inte kan äta sig mätt. Bara att hon själv lägger pengar på mat. 
  • Anonym (P)
    Anonym (NEJNEJ!!!!) skrev 2017-08-23 13:30:58 följande:

Suck bara SUCK!

Nej soc har inte kompetens att se om familjer behöver hjälp eller ej!

Har du något annat förslag på någon som kan hjälpa barnen i familjen ?

De behöver hjälp vem ska hjälpa dom om inte soc istället för ditt suck kom med förslag på någon bättre .

Jag har läst personens inlägg de är oroväckande en 15 åring ska inte behöva köpa mat till sig och sina syskon för de ska få mat på bordet äta sig mätta eller söka kläder till sig och sina syskon .

Varningsklockorna ringer tycker jag något står inte rätt till suck säger jag till sådana som dig som tycker man ska blunda .
  • Anonym (Njae)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2017-08-23 13:36:32 följande:
    Då får du gå och läsa hennes inlägg igen för det står svart på vitt det är ingen tolkning. Hon skäms för att hennes kläder är barnsliga och vill köpa nya trendigare kläder så att hon passar in. 

Jag har inte heller sett henne skriva något om att hon svälter eller inte kan äta sig mätt. Bara att hon själv lägger pengar på mat. 

Du verkar inte ha läst alla hennes inlägg. Ibland måste man lägga ihop 1 och 2 för att få en bild av en situation.

Jag hade dock inte personligen velat göra en anmälan.

• Anonym (P)

Ring anonymt gör en anmälan TS låt soc kolla upp om det ligger något i allt .

Om det gör det så är det mycket oroväckande barnen behöver hjälp och mamman i sitt föräldraskap

• moaguuun

Jag tror att jag hade gjort det faktiskt. Barn kommer alltid försvara sina föräldrar. Jag hade aldrig skickat länkar till inläggen.

• Anonym (Jenny)

Svårt. Det verkar som att de flesta inte tycker att jag borde göra en anmälan, det kanske var en dum tanke. Jag blev bara så illa berörd. 

Det går inte att kontakta de under 18 år via meddelande på facebook. Det går ju inte heller att säga mycket mer än att hon ska kontakta någon vuxen, som många redan har skrivit men hon verkar inte ta till sig det.

Svar på tråden Orosanmälan efter det man läst på FL?