När bör man anordna babyshowe?
När är det mest lämpligast att ha en babyshowr?
När är det mest lämpligast att ha en babyshowr?
Visst betyder mittenalternativet 'Aldrig'? För det röstade jag på.
Aldrig. Det är fånigt.
Aldrig. Jättefånigt!
Innan för man ska ju gissa kön etc. Men ganska sent i graviditeten.
Om man nu ska ha en tycker jag man kan vänta tills barnet är fött. Tänk om det blir komplikationer och barnet dör tex?
Vet ju att det är vanligt i USA att man gör det någonstans halvvägs men jag har aldrig förstått mig på den här traditionen och egentligen inte varför vi i Sverige ska apa efter allt amerikanerna gör.
Varför är det fånigt? Man hyllar en blivande mamma.
Innan för man ska ju gissa kön etc. Men ganska sent i graviditeten.
Varför är det fånigt? Man hyllar en blivande mamma.
Men är inte detta amerikanska babyduschande något man gör i samma kretsar som moderna osäkra mammor som nödvändigtvis har tagit reda på kön jättetidigt i graviditeten för att de tror att de inte kan knyta an till sitt barn annars. Vad är då poängen med att gissa?Vad som är fånigt? Haussandet, puttenuttiga blöjtårtor och babypryttlar och sånt bjäfs som de flesta växer ifrån när de slutar leka med dockor.
Ja det är fånig amerikansk tradition. Svensk tradition är att man ger barnet presenter EFTER födseln.
Ja det är fånig amerikansk tradition. Svensk tradition är att man ger barnet presenter EFTER födseln.
Innan barnet är fött om den blivande mamman vill ha en.
Nej, jag har nog alltid vetat att alla tamponger har snöre.
Det är inte löjligt att ge en mamma saker som behövs när ett barn är fött. Men det hör till god ton att vänta med det tills EFTER födseln när man vet att allt gått bra.
Babyblå/rosa ballonger, bodyformade kakor och barnvagnskonfetti är inget som vare sig barnet eller mamman behöver.
Hahaha! Vilka roligare kommentarer! Nu när jag läser så slår det mig, LILLGRÖT! Vet inte varför det inte dök upp i mitt huvud innan jag började denna omröstning hehe.
Och lillgröt ger man ju efter att barnet är fött :). Såklart! Nu har jag det nog klart för mig hur det ska bli :)
Till min synpunkt om babyshower rent allmänt, ni som tycker att det är fånigt och löjligt osv..fy vad tråkigt för er! Allt som kan firas, ska firas (om man vill) om ni bara visste vad livet blir roligt då! :) Och vad är inte bättre med lite nuttinutt och sött när det väntas/ankommer en liten bebis som inte är annat än det??
Men som alltid, alla får tycka som de själv vill ;) men frågan var faktiskt om det ska ske för eller efter, alternativet aldrig finns inte, så ni måste ha hamnat i fel tråd.
Aldrig, om man inte är en karaktär i en lättviktig Hollywoodfilm.
Sant. Och egentligen vet jag inte varför just baby showers får mig att se så rött. Förmodligen för att det för tankarna till ett förhärligande av 50-talets amerikanska hemmafruar, månggiftesmormoner och dubbad tysk reklam för rengöringsmedel, där falskt leende kvinnor går omkring och ska försöka få oss att tro att man blir lycklig av Ajax. Och så detta egocentriska som är så inne. Inte att man ska träffas och ha fest och umgås på lika villkor, utan att någon (vanligtvis kvinnan, som är den blivande modern eller bruden) ska stå i centrum och förhärligas och alla ska lyda hennes minsta vink och behandla henne som nån sorts gudinna-för-en-dag istället för en bra kompis. Som ett bortskämt (återigen amerikanskt!) sweet sixteen-party.
Ärligt talat tror jag att många blivande mödrar hellre skulle önska sig en riktig partykväll istället för att sitta och sippa något alkoholfritt ur en nappflaska.
Tycker det snarare är lite töntigt att vara emot något nytt bara för att det är nytt.
Till ts, om man ska följa traditionerna så är det innan bebisen är född man har babyshower.
Sen iom att det är rätt ovanligt att ha babyshower i Sverige så kan det vara sjysst att vara tydlig med vad som förväntas av gästerna. T ex om man ger present på babyshowern förväntar man sig present igen när man träffar bebisen första gången? Ska eventuella presenter vara riktade till mamman eller bebisen? Är babyshowern likt en möhippa ordnad av vännerna för den gravida eller är det ett kalas vännerna är bjudna på?
Sant. Och egentligen vet jag inte varför just baby showers får mig att se så rött. Förmodligen för att det för tankarna till ett förhärligande av 50-talets amerikanska hemmafruar, månggiftesmormoner och dubbad tysk reklam för rengöringsmedel, där falskt leende kvinnor går omkring och ska försöka få oss att tro att man blir lycklig av Ajax. Och så detta egocentriska som är så inne. Inte att man ska träffas och ha fest och umgås på lika villkor, utan att någon (vanligtvis kvinnan, som är den blivande modern eller bruden) ska stå i centrum och förhärligas och alla ska lyda hennes minsta vink och behandla henne som nån sorts gudinna-för-en-dag istället för en bra kompis. Som ett bortskämt (återigen amerikanskt!) sweet sixteen-party.
Ärligt talat tror jag att många blivande mödrar hellre skulle önska sig en riktig partykväll istället för att sitta och sippa något alkoholfritt ur en nappflaska.
När ungen är tillräckligt smutsig.