• Anonym (skola)

Föräldrar från Stockholm, ställde ni barnen i kö på BB?

Ni som bor i Stockholm, ställde ni barnen i kö till skolan redan på BB? Vilka förskolor har ni sökt? Ni som har äldre barn som redan går i skolan, lyckades ni få plats där ni ville? 

• Svar på tråden Föräldrar från Stockholm, ställde ni barnen i kö på BB?
  • mso

Jag bor i södra stockholm, och jag satte mitt äldsta barn i kö till diverse privatskolor när hon var runt 3-4 år. Hon har nu precis börjat första klass på vårt förstahandsval, där hon även har gått F-klass.
    Hon har även blivit erbjuden plats på två andra skolor, den ena tackade vi nej till och den andra valde vi att stå kvar i kön tills hon ska börja 4an (då den nuvarande endast är upp till 3an). Lillasyster har stått i kö sedan hon var ca 1 år då vi ställde henne i samma köer som den äldsta.

Det är såklart även stora skillnader mellan de olika skolorna hur långa köer de har. Var det någon speciell skola du funderade på?

Bara som ett litet tillägg:
    De kommunala skolorna kan man inte ställa barnen i kö till utan man kontaktas undervårterminen innan de ska börja F-klass där de frågar vilka tre skolor man har som förstahandsval. Ska man gå i en privat skola måste man då avsäga sig plats på kommunal skola.

• Duckan

Skrev upp oss på kölistan till en privat förskola när dottern var några månader och de hade öppet hus. Det blev ingen plats där i alla fall. Ställde henne i kö till en privat skola när hon var 4 år och det blev ingen plats där heller.
    Nu går hon i en kommunal skola och vi är nöjda med den.

• LaFontaine

Fler och fler skolor går över till ett system där man inte kan ställa i kö förrän barnet fyllt ett eller några år. Detta för att barn födda senare på året inte ska missgynnas.

Vid födseln ställde vi i kö till Franska, men hon är ett höstbarn, så det känns inte så troligt.

• mso

Våra barn är födda sent på året båda två, den äldsta i Dec, så jag vet itne om det spelar jättestor roll. 

Kan iofs även nämna att alla skolor inte håller sig till kölistan. Vi har blivit erbjudna plats på en skola där vi känner en som har stått i kö längre än oss, som inte har blivit erbjuden plats där...

• Duckan
    Kan iofs även nämna att alla skolor inte håller sig till kölistan. Vi har blivit erbjudna plats på en skola där vi känner en som har stått i kö längre än oss, som inte har blivit erbjuden plats där...

Absolut är det så! Kontakter, syskoförtur etc som gäller på många ställen tror jag.
  • LFF

Nej, vi har inte ställt barnen i kö till någon skola då vi har två av de bästa kommunala skolorna precis bredvid oss (kranskommun till Stockholm). Så enligt närhetsprincipen så kommer våra barn (tvillingar, nu 4 år) att få plats på antingen den ena eller den andra av dessa två.

• mso
    Duckan skrev 2017-08-24 11:11:25 följande:
    Absolut är det så! Kontakter, syskoförtur etc som gäller på många ställen tror jag.
    Syskonförtur tycker jag iofs är en självklarhet, däremot att vissa barn inte får chansen att gå på en bra skola för att deras föräldrar inte uppfyller vissa kriterier är enligt mig något negativt.

Det finns såklart bra kommunala skolor också, men den som ligger närmast oss är inte en av dem. Därav önskan om att barnen ska gå på privatskola istället
  • Duckan

Ja, jag sa inte att det var dåligt med syskonförtur, men det gör det svårare såklart.
    Visst är det så också att man gärna får vara "rätt personer" att få in på en skola.

• Anonym (Me)

Nix, det gjorde jag inte

Svar på tråden Föräldrar från Stockholm, ställde ni barnen i kö på BB?