Inlägg från: torrop |Visa alla inlägg
  • torrop

Är skollunchen obligatorisk?

Analoga skrev 2017-08-24 13:29:25 följande:

Min dotter har nyligen börjat 7:e klass. Enligt henne är det inte obligatoriskt att ens närvara vid skollunchen; utan det är fritt fram för eleverna att gå ut och äta på en pizzeria t ex. Detta tycker jag är käpprätt åt h-vete. Jag vill inte att min dotter ska äta skräpmat under skoltid, utan äta skolmaten istället. Men hon tyckte inte det var så roligt när hennes två kompisar gick ut och åt på en pizzeria istället igår. Hon hade inga pengar med sig själv så hon blev kvar i skolan. Men grejen är att jag inte vill att hon äter sån mat under skoltid.

Har googlat och googlat och letat och letat hur skollagen ser ut angående skolmåltiderna. Om det fortfarande är obligatoriskt även i högstadiet?

Någon som vet?

Det där tycker jag är föräldraansvar, inte skolans ansvar. 

Ungdomar som går i 7:an bör börja kunna ta egna beslut, med vuxnas hjälp att ta bra beslut.

Jag tycker att ni föräldrar bör ta en diskussion om vad som är bra vardagsmat, vad som är rimligt att lägga sina pengar på och kanske att ni vill att hon stannar på skolområdet hela skoldagen. Men räkna inte med att hon kommer att lyda er om ni skapar alltför stora restriktioner.

När jag gick i skolan (80-90-tal) fick vi lämna skolområdet from åk 6. Då gick vi till en närbelägen kiosk och köpte godis, tvivlar på att nån förälder tyckte att det var en strålande idé. När skolmaten var äcklig (oftast) så kanske det bara blev det där godiset den dagen.

Från högstadiet och upp i gymnasiet gick vi relativt ofta ut och åt, så ofta vid hade råd i alla fall. Nån gång i månaden blev det att vi åt pizza, kebab eller annat. Det var trevligt, kul att går ut och äta bara med kompisar, liten aning förbjudet...

Inte gör det väl nåt i det stora hela om hon äter nån pizza nån gång ibland på en vardag? Prata istället om den stora bilden, hur ofta det är lämpligt att äta pizza (är det skillnad på skoltid och annan tid?) och hur pengarna ska användas. 
  • torrop
    Analoga skrev 2017-08-24 14:40:16 följande:
    Förvisso. Dock är en 13-åring, som i detta fall, fortfarande barn så jag tycker de borde ha obligatorisk närvaro vid lunchen...och hur lätt är det att få en tonåring att hålla med sin förälder? Hon vet såväl att det är både dyrt och ohälsosamt och hennes månadspeng räcker inte till utemat utan att "karvas" på ordentligt...medan då vissa tydligen får pengar istuckna av sina föräldrar då och då.

Man kunde tycka att gymnasiet vore lämpligare att börja med såna här friheter; men man får hoppas att det bara är nyhetens behag så de inte kommer springa och äta ute flera ggr i veckan.
    Det är ju ett ypperligt tillfälle då för er att ha såna diskussioner med ert barn!

Vad andra föräldrar gör "sticker åt dem pengar"...? Det kommer alltid att skilja sig hur mycket pengar barnen har och vad dessa pengar ska användas till. Det är inget ni har med att göra eller behöver ha synpunkter på. 

Man kan tycka lite olika i den här frågan, uppenbarligen. Jag tycker att det är rimligt att en 13-åring börjar ta sånt eget ansvar för både sitt matintag och sin ekonomi, men med vägledning från kloka vuxna. Skolan har tydligen också den uppfattningen. 

Hur lätt det är att få tonåringar att hålla med sin förälder? Ja det varierar nog det med och varierar säkert i perioder också. Det är ju bara att jobba på med sitt föräldraansvar och hålla diskussionen levande.
  • torrop
    Analoga skrev 2017-08-24 14:44:16 följande:
    Fast varför såna friheter redan från 13 års ålder? De är ju långt ifrån myndiga ens och man kan ju tycka att vi vuxna trots allt har ett ansvar att hålla dem ifrån skräpmat och godis under skoltid, och att de istället äter i skolan alternativt köpen en macka i skolan om de inte tycker om maten. Men att äta utemat....inte underligt att det är problem med överviktiga barn och unga Rynkar på näsan  Att bli överviktig redan som barn/ung bådar inte gott..
    Men varför vill du lägga över på skolan att göra det som är ditt föräldraansvar?

Vuxna har ansvar för att se till att barnen serveras bra mat och har kunskap om vad som är bra mat. Sen har barnet sitt ansvar att äta maten.

Och inte sjutton beror övervikt i samhället på att  högstadieungar äter pizza några gånger för att de vill komma ifrån skolan. De vanorna grundläggs långt tidigare ön vid den åldern och påverkas mer av föräldrarnas inställning och matvanor än av friheten att lämna skolområdet. Återigen, ditt föräldraansvar!

Frihet under ansvar och i ökande grad med ökande ålder. Det borgar för självständiga ungdomar som klarar av att ta vettiga beslut. 
  • torrop
    Glinda från Oz skrev 2017-08-24 15:23:10 följande:
    1910 i hennes ungdom.
    Haha, när kan man egentligen ta ansvar för att äta bra och använda sina pengar klokt.

Har ju flera kollegor på mitt jobb som både äter onyttigt och verkar strössla pengar på dyra uteluncher. (Kanske det började med en pizza på skoltid redan i 7:an.)

Kanske ska be chefen ta lite mer ansvar för oss och gå med oss i samlad tropp till salladsbaren för en nyttig och billig sallad.
Svar på tråden Är skollunchen obligatorisk?