• Mattiasbyggerhus

Hjälp mig räkna ut kostnaded för vårt drömhus!

Det är så att jag och min sambo hittat ett drömställe att bygga hus på. Just nu finns det en ladugård, två små byggnader och två hus. De två husen behöver man riva.

Jag åker förbi stället flera gånger i veckan och drömmer om att kunna bygga något där. Men tänker varje gång att det blir för dyrt...men...tänk om det går. Därför behöver jag hjälp att räkna ut vad det skulle kosta totalt.

Tänker mig ett sånt här hus

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/f1/79/52/f17952c31af08a3a0324365c7aaa7d36.jpg

Info som jag vet just nu
    Nytt elskåp finns 10 m ifrån hus
    Septiktank behövs
    Borra bergvärme behövs

Tänkte riva allt själv, med hjälp av familj och vänner.

Här är lite info just nu...mer vet jag inte. Men snälla hjälp mig. Vad tror ni respektive sak som behövs kostar och vad blir totalen?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning Mattias

• Svar på tråden Hjälp mig räkna ut kostnaded för vårt drömhus!
  • Kjell2
    Mattiasbyggerhus skrev 2017-08-25 09:11:06 följande:

Tomten kostar 750 000.

Lägg till huskostnaden för nycklefärdigt och mellan 500 000 till 1 000 000 kr för markarbete, avgifter, rivning odyl.

Vill du ha mer exakt måste ni börja detaljräkna och ta in offerter.

• Tow2Mater

Hur gamla är de två husen? Finns det asbest t ex? Jag gissar det kostar en del att bli av med, man kan inte bara bränna upp skiten där det står.

• Kjell2
    Mattiasbyggerhus skrev 2017-08-25 16:43:20 följande:

De är rätt gamla, men rivningen är nog inga problem. Behöver som sagt hjälp med diverse kostnader. Får försöka börja någonstans att räkna på det hela :)

Kan lika gärna länka annonsen här:

beskrivning.fasad.eu/objekt/847317/beskrivning.html

Nya huset blir den stora kostnaden, börja där.
  • riboflavin

Jag funderar lite på varför du ens ska riva och bygga nytt? Själva stommen, är den i dåligt skick? Varför inte renovera befintligt hus. Ni kan spendera massor och ändå inte vara uppe i samma kostnad. Spontant kan huset bli jättefint.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mattiasbyggerhus
    riboflavin skrev 2017-08-26 07:22:33 följande:

Jag funderar lite på varför du ens ska riva och bygga nytt? Själva stommen, är den i dåligt skick? Varför inte renovera befintligt hus. Ni kan spendera massor och ändå inte vara uppe i samma kostnad. Spontant kan huset bli jättefint.

Vet inte skicket på stommen m.m.. men det hade ju varit det bästa såklart om det gick. Kändes som att det var förfallet bara
  • riboflavin
    Mattiasbyggerhus skrev 2017-08-26 10:57:20 följande:

Vet inte skicket på stommen m.m.. men det hade ju varit det bästa såklart om det gick. Kändes som att det var förfallet bara

Ja, det är ju klart eftersatt, men om alternativet är ett nyckelfärdiga nybygge hade jag absolut undersökt saken. Så länge som det inte varit fukt i väggar och liknade är det svårt att ha ihjäl ett hus från den tiden. Att de verkar ha dränerar tyder ju på att huset i sig är sunt nog att rädda. Nya hus kan vara fina, men rent kvalitetsmässigt går det inte att jämföra ett "billigt" prefabhus med ett lösvirkeshus. För samma pengar som ett nytt hus kostar kan ni dessutom låta fackman sköta nästan all renovering.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (renoveringsbiten)
    Mattiasbyggerhus skrev 2017-08-26 10:57:20 följande:
    Kolla upp det. Såna där fina gamla hus ska inte rivas, de ska restaureras. Förmodligen är stommen i ok till fint skick eftersom det står renoveringsbehov och inte rivfärdigt hos mäklaren.

Jag och min man renoverade och sålde mitt barndomshem, jag skrev en tråd och sökte en del råd här på FL för ungefär ett år sedan och det slutade med att vi gjorde så, renoverade och sålde. Ni är vi helt hypade på att köpa gamla renoveringsobjekt och restaurera. Vi ligger i startgroparna på projekt nr 2.
  • gbgumman

Vi rev ett hus och byggde nytt. Rivandet var INTE det dyra. Kontakta det företag ni vill bygga med och be dem räkna på det. Det luriga är markarbetet. Man vet inte vad det kommer landa på. I övrigt stämde siffrorna.

• Kerubmamman

Jag tycker också att ni ska titta på möjligheten att renovera. Nuvarande ägare har ändå dränerat och förberett för vatten, så de borde ha gjort bedömningen att det är möjligt att rädda. Försök luska fram anledningen till att det stannade av/säljs. Sjukdom? Dödsfall? Skilsmässa? Arbetslöshet? (Ekonomiska besvär). Eller gav de upp?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hjälp mig räkna ut kostnaded för vårt drömhus!