• Anonym (Undrande)

Har chefen rätt att kräva " bevis" om jag blir sjuk ?

Vi har alltid ringt till avd om vi blivit sjuka. Eller gruppledaren. Nu kräver vår chef att vi ska ringa henne också trots att man ringt gruppchefen. Så om jag inte får tag i chefen på tex måndagen när jag blir sjuk, men meddelar gruppchefen då måste jag ändå ringa chefen på tisdagen och berätta att jag är sjuk. Är inte detta märkligt? Hur har ni de på erat jobb? Har chefen rätt att kräva " bevis" på att jag e sjuk? Typ bild på snorigt papper. Kan hon tvinga en och jobba ändå?

• Svar på tråden Har chefen rätt att kräva " bevis" om jag blir sjuk ?
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-25 12:38:58 följande:

Vi har alltid ringt till avd om vi blivit sjuka. Eller gruppledaren. Nu kräver vår chef att vi ska ringa henne också trots att man ringt gruppchefen. Så om jag inte får tag i chefen på tex måndagen när jag blir sjuk, men meddelar gruppchefen då måste jag ändå ringa chefen på tisdagen och berätta att jag är sjuk. Är inte detta märkligt? Hur har ni de på erat jobb? Har chefen rätt att kräva " bevis" på att jag e sjuk? Typ bild på snorigt papper. Kan hon tvinga en och jobba ändå?

Har varierat lite vem som jag skjukanmält till.

Arbetgivaren kan vid speciella fall kräva förstadagsintyg vid sjukskrivning.

• Anonym (_)

Jag -tror- det bara är under särskilda omständigheter man måste bevisa om man är sjuk (den första veckan). Det menas om du till exempel varit sjuk från jobbet väldigt mycket . .

• Anonym (Mia)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-25 12:38:58 följande:

Tycker chefen att du är "sjuk" lite för ofta kan hon tom kräver något läkarintyg om din sjukdom.
  • Fiona M

Sjukintyg efter hög frånvaro (är det 6 ggr -inte dagar -månne?) men aldrig bild på snorpapper, vem har påstått det?

• Anonym (Mia)

Dessutom kan hon kräva att du boka tid på företagshälsovården, typ Avonova, för utredning.

• Anonym (Undrande)

Asså nu menar jag om man är liksom förkyld 1-2 dagar.

• Anonym (Sjuk)

Hej. Förlåt om jag snor tråden lite..

Jag har sjukskrivet mig själv i en vecka.

Pga psykosocial arbetsmiljö där vi stressar ihjäl oss. Och där chefen kränker mig.

Chefen ringer till mig ca 4 ggr per dag nu. Jag vägrar svara, då jag gärna vill ha ett vittne med, pga att chefen hotat mig.

Jag vill verkligen inte svara i telefon.

Jag har kopplat in facket. Och arbetsmiljö verket.

Vad kan hända om jag vägrar svara? Vill inte få mera hot från chefen nu?

Har jag inte rätt att vara sjukskriven i en vecka? Utan att bli helt nedringd?

• Anonym (Facket)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-08-25 12:57:11 följande:

Pga psykosocial arbetsmiljö där vi stressar ihjäl oss. Och där chefen kränker mig.

Chefen ringer till mig ca 4 ggr per dag nu. Jag vägrar svara, då jag gärna vill ha ett vittne med, pga att chefen hotat mig.

Jo en vecka får du vara sjuk. Anmäl chefen om hen kränker dig. Stackare. Bra att facket är inkopplade.
  • Kjell2

Du kan vara sjukskriven i en vecka utan läkarintyg. Du behöver inte svara men svårt att formellt stoppa chefen att ringa.

Fortsätt ta stöd av facket.

• Anonym (Lia)

Kräv kontakt via mail eller sms så det finns bevis på vad som yttrats från bägge part. Har du sjukintyg du lämnat in till arbetsgivaren har denne ingen orsak att kontakta dig under sjukskrivningen, mer än eventuellt mot slutet av sjukskrivningen för att kolla av om du blivit frisk nog att jobba eller om de behöver vikarie för längre tid.
  • Anonym (Sjuk)

Tack för era svar. Har massa " missade " samtal varje dag från chefen.

Är så slut psykiskt och fysiskt. Och vågar inte prata med henne ensam då hon hotade mig sist....

• Anonym (Lia)

Om arbetsgivaren har återkommande problem med folk som ofta är sjuka eller annars frånvarande kan de kräva intyg. På min förra arbetsplats behövde man sjukintyg redan från första dagen man var hemma. Den enda gången jag var sjuk meddelade jag min gruppchef att jag var sjuk, hur länge jag blev sjukskriven samt när jag hade för avsikt att komma tillbaka. Läkaren sjukskrev mig nämligen längre än jag själv ansåg att jag behövde/ville stanna hemma. När jag kom tillbaka lämnade jag bara in sjukintyget till arbetsgivaren. Blev informerad om detta upplägg redan när jag skolades in i mina arbetsuppgifter.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-25 12:56:14 följande:

Inte någon chef reagerar om någon personal är liksom förkyld 1-2 dagar. Däremot brukar diverse chefer reagerar på, när någon personal är ganska ofta liksom förkyld 1-2 dagar. 
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-25 12:56:14 följande:

Hur sjukanmälning ska gå till är upp till arbetsgivaren. Något bevis kan inte krävas och hur skulle en bevisvärdering gå till?Arbetsgivaren kan heller inte tvinga tillbaka en sjukanmäld till jobb.

Har man mycket sjukfrånvaro måste arbetgivaren starta ett rehabärende och se om det behövs åtgärder.

Har man mycket sjukfrånvaro kan också arbetsgivaren kräva förstadagsintyg i framtiden, dock inte retoaktivt. Krävers ofta en facklig förhandling först.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-08-25 13:09:49 följande:

Tack för era svar. Har massa " missade " samtal varje dag från chefen.

Är så slut psykiskt och fysiskt. Och vågar inte prata med henne ensam då hon hotade mig sist....

Är du slut psykiskt och fysiskt har du väl något läkarintyg. Bara att spara dessa telefonsamtal, där hon hotar dig. Kontakta facket! 
  • Anonym (typ samma)

På min arbetsplats är rutinen att man ringer till arbetsledaren så fort man vet att man är för sjuk för att kunna jobba, och så ringer man till chefen någon gång under första sjukskrivningsdagen. Intyg behövs inte. Chefen vill bara ha lite koll på läget. Hon har ju ett visst ansvar för att vi mår bra, så hon vill veta om det är något på jobbet som gör att man mår dåligt eller om det bara är ett vanligt virus. Har man en skada eller sjukdom som gör att man inte kan göra det man brukar, men ändå inte är helt satt ur spel, kan man få andra arbetsuppgifter än de vanliga.

• LFF

Loggar in på en sida på nätet och sjukanmäler mig. Ett par timmar senare tinger en sjuksyster upp och frågar hur det är med mig. De hör av sig ungefär varannan dag första veckan. Om man anmält vab frågar de om man behöver hjälp att anmäla till FK. Friskanmäler mig på kvällen innan jag återgår till jobbet eller på morgonen på väg till jobbet på samma sida. 

Messar även mina arbetskamrater om att jag är hemma och orsak. 

Har aldrig, under 10 års arbetande på olika ställen, behövt visa bevis på att jag varit sjuk så när man får det önskemålet eller kravet på att visa upp läkarintyg varje gång så har det gått väldigt långt och man har varit borta väldigt mycket från jobbet.

Svar på tråden Har chefen rätt att kräva " bevis" om jag blir sjuk ?