• NELJ

Sonen på 8 år önskar en telefon. Hur ska man tänka?

Min nioåring har en iphone 5 (min gamla) och halebops minsta abonnemang med både telefoni och 1 GB surf i månaden. Han har haft det ett drygt halvår och under den här tiden har han också börjat gå hem själv och då ska han ringa eller messa mig när han går. Det är bra med lite surf tycker jag, ibland är man ju där det inte finns wifi och att då är det praktiskt att han ändå kan skypa eller googla saker.

Han bor hos mig varannan vecka och jag uppskattar verkligen den extra kontakt vi har sedan han fått telefon, han kan messa om saker som hänt, skicka foton eller skärmdumpar osv. :)

Jag har hans kod och brukar kolla igenom telefonen då och då för att få lite koll på att han inte är inne på nåt olämpligt, och det vet han att jag gör också. När han är lite större kommer jag så klart att hålla mig borta.

• NELJ
    Mimmi O skrev 2017-08-27 09:39:06 följande:

När det gäller internet så är det inte.pengarna vi bryr oss om. Det handlar om att en 8åring kan glida in på fle sorts sidor när vi inte är närvarande.

Det handlar inte om attt sätta upp regler om vad man får kolla på/ vilka sidpr man får vara på... utan snarare att ett felklick kan blir olämpligt. Därför har vi valt att enbart internet finns i vår närhet.

Jag har som sagt valt att låta sonen surfa på telefonen, han har även tillgång till datorn hemma och jag övervakar inte varje sekund. Men vi pratar mycket om vad som finns på nätet och jag är inte jätteorolig över felklick. Jag tror mer på dialog än att låsa telefonen i det avseendet. Om man visar att det är förbjudet känns det som att risken ökar att det blir spännande och de aktivt börjar söka efter olämpliga saker när de får chansen. Man kan ju inte styra över kompisarnas telefoner och surfregler.

Det är så klart upp till varje familj att bestämma hur man vill göra men så resonerar jag.
Svar på tråden Sonen på 8 år önskar en telefon. Hur ska man tänka?