FuckGoggleAskMe skrev 2017-08-27 20:52:34 följande:
Jag bor utanför Sverige men inom EU. När man flyttar utomlands, anmäler man det plus nya adressen, annars kan man aldrig mer rösta, få pension från Sverige, få arv från Sverige etc. Det är mer och mer sammarbete inom EU beträffande olika brott, vet inte hur det ser ut med detta just nu, men det kan ju ändras snabbt. Jag skulle inte våga chansa (om jag nu ville), blir dyrare om man försöker undvika.
OT men vad menar du med att man inte skulle få ärva från en svensk medborgare, få sin pension och rösta om man inte har anmält sin flytt utomlands? Det låter ju helt orimligt! Är man svensk medborgare så är man oavsett var man bor. Sen brukar man väl inte behöva uppge fullständig adress om man inte vill utan bara vilket land man har flyttat till?
Att ärva har ju inget att göra med var man är medborgare eller bor att göra för den delen. En svensk medborgare kan testamentera allt till någon som aldrig har satt sin fot i Sverige och inte har något alls med landet att göra utan att någon kan stoppa att den personen får ut sitt arv.