• Anonym (hur?)

Kronofogden och utomlands?

Om en person har skulder hos KF och sedan flyttar och skriver sig utomlands (ett EU-land). Kan de då nå denna person? 

Om de INTE kan det, vad händer när personen i fråga flyttar tillbaka till Sverige? Har skulden växt på sig då eller försvinner den på nåt sett efter nåt antal år om man inte bott i Sverige?
    KAN man flytta tillbaka om man inte betalar skulderna eller hur funkar det?

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Kronofogden och utomlands?
  • Kjell2

Kfm kan nå utomlands

Skulderna finns kvar och växer med ränta

• Anonym (hur?)
    Kjell2 skrev 2017-08-27 15:56:04 följande:

Kfm kan nå utomlands

Skulderna finns kvar och växer med ränta

Men om man väljer att flytta till Sverige sedan så får man börja betala av då eller?

Hur mkt ränta växer det med per år?
  • Kjell2
    Anonym (hur?) skrev 2017-08-27 17:02:16 följande:

Men om man väljer att flytta till Sverige sedan så får man börja betala av då eller?

Hur mkt ränta växer det med per år?

Ja, vid tillbakaflytt får man börja betala.

Räntan beror på ursprungliga avtalet.
  • kanskegörarättförsig

Man kan ju också prova att göra rätt för sig och inte gå runt och stjäla,såna idioter som försöker smita från skulder borde få spöstraff på torget  

• Anonym (hur?)
    kanskegörarättförsig skrev 2017-08-27 19:19:58 följande:

Man kan ju också prova att göra rätt för sig och inte gå runt och stjäla,såna idioter som försöker smita från skulder borde få spöstraff på torget  

Håller med till tusan. Därav mina frågor...hoppas att KF kan ta dom även om de är utomlands!
  • FuckGoggleAskMe

Jag bor utanför Sverige men inom EU. När man flyttar utomlands, anmäler man det plus nya adressen, annars kan man aldrig mer rösta, få pension från Sverige, få arv från Sverige etc. Det är mer och mer sammarbete inom EU beträffande olika brott, vet inte hur det ser ut med detta just nu, men det kan ju ändras snabbt. Jag skulle inte våga chansa (om jag nu ville), blir dyrare om man försöker undvika.

• Anonym (Que?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-08-27 20:52:34 följande:
    Jag bor utanför Sverige men inom EU. När man flyttar utomlands, anmäler man det plus nya adressen, annars kan man aldrig mer rösta, få pension från Sverige, få arv från Sverige etc. Det är mer och mer sammarbete inom EU beträffande olika brott, vet inte hur det ser ut med detta just nu, men det kan ju ändras snabbt. Jag skulle inte våga chansa (om jag nu ville), blir dyrare om man försöker undvika.
    OT men vad menar du med att man inte skulle få ärva från en svensk medborgare, få sin pension och rösta om man inte har anmält sin flytt utomlands? Det låter ju helt orimligt! Är man svensk medborgare så är man oavsett var man bor. Sen brukar man väl inte behöva uppge fullständig adress om man inte vill utan bara vilket land man har flyttat till?

Att ärva har ju inget att göra med var man är medborgare eller bor att göra för den delen. En svensk medborgare kan testamentera allt till någon som aldrig har satt sin fot i Sverige och inte har något alls med landet att göra utan att någon kan stoppa att den personen får ut sitt arv.
  • sextiotalist

Man får visst rösta, det är väldigt många utlandsvenskar som röstar vid valen. Däremot är det nog bara riksdagvalet de kan rösta i av förklarliga skäl.
    Den statliga pensionen har sina begräsningar, hur det är med tjänstepensionen vet jag inte. Arv får man, det finns inget i ärvdabalken som hindrar att barnen ärver sina föräldrar bara för att de bor utomlands.
  • Anonym (hur?)

Spelar det någon roll vilka slags skulder det är? T ex är väl skulder till staten "viktigare" än andra...eller alltså att staten drar det längre än företag? Eller har jag helt fel där?

• Anonym (me)

Drt finns preskriptionstid på skulder. Privata skulder har en preskriptionslängd på tre år, statliga skulder fem år och skatteskulder tio år. Dock kan fodringsägare förlänga skulderna. Tror de kan göra det hur länge de vill. Gissningsvis fortsätter staten och större företag oftare att driva in sina fodringar medans enskilda kanske tröttnar till slut.

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html#

• Anonym (hur?)
    Anonym (me) skrev 2017-08-30 23:10:28 följande:

Drt finns preskriptionstid på skulder. Privata skulder har en preskriptionslängd på tre år, statliga skulder fem år och skatteskulder tio år. Dock kan fodringsägare förlänga skulderna. Tror de kan göra det hur länge de vill. Gissningsvis fortsätter staten och större företag oftare att driva in sina fodringar medans enskilda kanske tröttnar till slut.

Ok så eg skulle alla bara kunna vänta ut skulderna då?! ????????
  • Anonym (me)
    Anonym (hur?) skrev 2017-08-30 23:33:38 följande:

Ok så eg skulle alla bara kunna vänta ut skulderna då?! ????????

Tror preskriptionstiden börjar om varje gång fodringsägaren skickar påminnelse på skulden eller ansöker om verkställighet hos kronofogden. Om man flyttar utomlands med adress okänd så har fodringsägaren ingen adress att skicka påminnelsen till. Men fodringsägaren har fortfarande möjlighet att ansöka om verkställighet hos kronofogden. Och preskriptionstiden börjar om på nytt varje de gör det om jag förstått det korrekt. Så nej, tror inte det är lätt att slippa skulder genom att flytta utomlands. Men är ingen expert utan baserar mina gissningar på den info som jag länkade till. Du kan själv läsa där. Såg nu att jag också sagt fel år på de olika preskriptionstiderna.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (me) skrev 2017-08-30 23:10:28 följande:

Tvärtom faktiskt. Staten fortsätter inget så efter 5 år är de borta, de privata Inkassobolagen fortsätter i all oändlighet...
  • XLinaX

Hej

När man flyttar utomlands brukar man oftast meddela ny adress till folkbokföringen. Om man får en skuld försöker Kronofogden att få dig delgiven genom att sända ett rekommenderat brev.

Om det rekommenderade brevet inte hämtas ut går det vidare till så kallad EU-DELGIVNING. Då söker EU-LANDETS tingsrätt dig för delgivning.

Om det är en statlig fordran (tex CSN, tv-licens, skatteskulder, trängselskatt mm) behöver den inte delges utan går direkt för verkställighet. Då utmäts automatiskt om du har något på konton i Sverige. Annars ligger fordran kvar och tickar ränta. Kronofogden har en speciell avdelning som enbart arbetar med så kallade utlandsmål.

• Anonym (ja)

Man kan få en del skulder avskrivna efter ett tag, men det krävs ganska många år. Jag har en släkting som försökte bli av med skulder genom att åka utomlands; en stor del försvann faktiskt till slut (men då snackar vi skulder som var 20+ år gamla) och en del fanns kvar, då vederbörande flyttade tillbaka. De kvarvarande skulderna som inte avskrevs, tog personen ca 10 år att lösa, men med det gjort, så borde personen nog ha ansökt om skuldsanering långt tidigare (eftersom det faktiskt var en hårt arbetande människa till slut), än att ha levt ett tufft och extremt hårt liv utomlands (men synden straffar sig själv, eller vad det heter). Skuldsanering är riktigt jobbigt, men med det så hade skulden blivit avklarad på betydligt kortare tid, genom hederligt arbete och skatt i Sverige, än att man försökt fly undan det och hade ett 20+ år liv förstört utomlands...

• Anonym (Madde)

Jag bor också utomlands men har aldrig anmält något. Så hur skulle jag kunna ha förlorat någon rösträtt? Officiellt är jag skriven i Sverige.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Madde) skrev 2018-04-22 11:06:27 följande:
    Jag bor också utomlands men har aldrig anmält något. Så hur skulle jag kunna ha förlorat någon rösträtt? Officiellt är jag skriven i Sverige.

Nja man förlorar ju inte rösträtten och det går kanske att fixa på något annat sätt, man kan ju rösta utomlands om man är på resa där men bor i Sverige, antar att man har med sig röstkort då. Inte säker på hur det funkar. Men bor man utomlands, uppger man adress och blir upptagen i speciell röstlängd, får röstkort skickat till dit man bor etc. och kan rösta på ambassad eller genom poströst. Jag menade bara att det blir trassligare att få tag på röstkort etc om man står skriven i Sverige men bor utomlands (plus att man måste vara skriven där man bor).
Svar på tråden Kronofogden och utomlands?