Råkat göra en "turist"gravid
Min bekant (svensk medborgare )har gjort en kvinna gravid,hon är från Asien.Dom bor ihop.Måste han betala för förlossningen/sjukvården?Eller ska vi betala för detta?Kvinnan är papperslös här.
Min bekant (svensk medborgare )har gjort en kvinna gravid,hon är från Asien.Dom bor ihop.Måste han betala för förlossningen/sjukvården?Eller ska vi betala för detta?Kvinnan är papperslös här.
Alla har rätt till akut sjukvård, och själva förlossningen bör ingå i begreppet akut sjukvård. Här finns en fråga om detta rörande en asylsökande kvinna: lawline.se/answers/10211
Ultraljud / besök innan har jag inte koll på, men det är ju nåt de kan ringa och fråga om.
När barnet är fött är barnet svenskt genom släktbandet till fadern förutsatt att han är medborgare, så all eftervård ingår självklart i det. Mamman har då också anknytning till barnet som är beroende av sina föräldrar så hon har så vitt jag vet ett bra case för sin uppehållsansökan.
Din länk gäller asylsökande, är du helt säker på att det gäller alla gravida?
EU-migranter har fått feta räkningar. www.nsd.se/nyheter/lulea/tvingades-foda-ibilen-kravs-pa-32-000-kronor-9174335.aspx
Akut sjukvård är inte alls gratis. Bor man inte i Sverige så får man betala. Sedan gör man undantag för papperslösa gömda flyktingar, men turister får betala och sedan får de be om ersättning från sitt försäkringsbolag eller hemlandets motsvarighet till försäkringskassan.
Hon är ingen flykting,hon mötte en man som bor här och blev kär och gravid nästan direkt.Nu lever dom ihop.Hon har ingen inkomst.
Råkat?
Ramlade han i henne eller?
Hoppas verkligen att han får betala varenda krona då det är ytterst dyrt med förlossningar.
Tipsa honom om preventivmedel.
Råkat?
Hoppas verkligen att han får betala varenda krona då det är ytterst dyrt med förlossningar.
Råkat?
Hon är ingen flykting,hon mötte en man som bor här och blev kär och gravid nästan direkt.Nu lever dom ihop.Hon har ingen inkomst.
Hennes flyktingstatus är inte viktig för huruvida hon är sk papperslös eller inte, utan jag tror att du tänker på "gömda" dvs ex flyktingar som inte bedömts ha asylskäl men som uppehåller sig i landet ändå efter avvisningsbeslut.
Papperslösa (eller irreguljära migranter) behöver aldrig ha sökt asyl, behöver inte ha asylskäl, utan kan ha kommit in i landet via vanligt turistvisum - men befinner sig nu i landet utan visum eller uppehållstillstånd. Dessa personer har sedan en lagändring 2013 rätt till samma vård som asylsökande.
www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/
Saxar lite:
"Papperslösa kan alltså ha rest in i landet legalt, med eller utan visum, men vistas här utan tillstånd om de stannat längre än den tid deras visum tillåtit. "
"[...] personer som vistas i landet utan att ha ansökt om tillstånd för detta (?papperslösa?) nu har laglig rätt till subventionerad vård i samma utsträckning som asylsökande som befinner sig i Sverige"