• Älva00

Förskola eller dagmamma? Motivera gärna!

Främst undrar jag förskola eller dagmamma till dottern 2 år och 7 månader? Hur ska man tänka? Räcker det med 6 kompisar i olika ålder hos dagmamman? Är förskola stressigt med 15 barn (2-3år)  på 3 vuxna? Vad ska väga tyngst?

Motivera gärna era röster! Och skriv Hur gammalt ert barn var!

Tog även med lite fler alternativ för dem som vill....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskola eller dagmamma? Motivera gärna!
  • FruNyfiken

Andra har givetvis andra erfarenheter än mig, men jag skulle aldrig välja dagmamma. Blev tyvärr våldtagen av min dagmammas make sedan fem års ålder. I och för sig är säkert kontrollerna av dagmammor bättre idag, och det sker övergrepp på förskolor också, men jag vågar inte chansa.

• Alexi

Jag säger självklart förskola. För att få kompisar i alla åldrar, och sin egen ålder framför allt, samt insynen, säkerheten, flexibiliteten är mycket bättre på förskola. Oerhört sårbart att bygga upp hela barnomsorgen på en person.

Jag gick på dagis som liten och gick sen hos dagmamma efter skolan under lågstadiet. Så jag har testat båda.

• Anonym (..)

Hade valt förskola då en förskolegrupp oftast fortsätter i samma klass sen på skolan(i min kommun iaf). Då har barnet flera kompisar från förskolan med sig till skolan.

• Anonym (..)

Mina barn började på förskola vid 16 månaders ålder och yngsta började förra månaden vid 18 månader.

• asdfgh

Egentligen skulle jag säga att en bra dagmamma vinner över en dålig förskola och tvärt om.

Vi valde dagmamma till yngsta istället för småbarnsavdelning och det var ett bra val. 17 barn för en 1åring kändes för mycket. Dagmamman var nyöppnad och första året var underbart. Under den tiden var de 2-3 barn. Terminen efter togs det in 2 barn på kort tid vilket vände upp och ner på dynamiken i gruppen totalt. Det var mycket tjuvnyp mm under den tiden.

Terminen efter började vårt barn, då 2 år 10 mån, på förskola och levde verkligen upp. Från att ha lekt med storasyskonet men inte med några andra barn skaffade sig barnet små kompisar redan någon dag efter inskolningen. Från att ha avskytt att gå till dagmamman under den sista terminen sprang barnet till förskolan på morgonen. Barnet började då på en mellanbarnsavdelning och var bland de yngsta. 20 barn på 3 personal.

• Anonym (T)

Välj beroende pä barnets personlighet. Är hon lugn, introvert, kanske lite blyg? I så fall hade jag valt dagmamma. Full av energi, framåt, social etc.? Då hade jag valt förskola. Det finns givetvis många många barn som har en blandning av personlighetsdrag men man får ju göra en helhetsbedömning.

• Anonym (:))

Jag skulle helt klart välja dagmamma. Gick själv där som liten och älskade det. God mat, liten trygg grupp och en super snäll dagmamma.

Gick även på dagis dem dagar hon var ledig/sjuk osv och avskydde det. Den stora gruppen utan att känna någon av dem som gick där. Maten man tvingades äta samt den äckliga vällingen när man var 5år...Usch..

Dagmamma ska klart mina blivande barn gå på!

• violis

Jag skulle välja förskola...inte bara för att jag själv är förskollärare 😀Utan för att på förskolan finns det 8-10 jämnåriga barn och 8-10 barn som är året yngre..+ alla barn som är ännu 1-3 år äldre = fler barn att leka med och lära av ,pedagogiken är genomtänkt för att uppfylla läroplanen,barnen ska utmanas där de är. De kan delas igrupper utefter mognad och intressen ,det finns minst 3 olika " fröknar" att hitta sin " favorit" bland både för barn och föräldrar, pedagogerna kan lägga större del av sin tid på barnen eftersom de inte behöver laga mat och diska eller städa,hos oss lagas all mat från grunden av vår egen kokerska- är en fsk med 5 avd...är en av pedagogerna sjuk/ledig finns de andra två där,man är i sin vanliga miljö med sina vanliga kompisar så även om vikarien skulle vara en okänd så finns ändå,tryggheten där... Väljer man dagmamma är man " utlämnad" till en person,det finns inte alls samma insyn då dagmamman är ensam med barnen större delen av tiden..man kan hamna i en grupp med bara yngre barn= svårt att få den stimulans barnet behöver då yngre barns behov måste gå före ( man kan ju inte vänta med att byta den där bajsblöjan för att spela ett spel /lägga ett pussel/etc med en 2,5åring...) Blir dagmamman sjuk /är ledig blir man hänvisad till en " andra dagmamma" i hennes hem..= ny plats,nya kompisar( den sjuka/lediga dagmammans barn delas ut på flera andra dagmammor ofta) ny vuxen..... På sommaren kan man hamna på en sommarförskola med måånga andra barn och helt främmande stora lokaler.... Dagmamman har sällan någon utbildning mer än barnskötare..de har inte någon skyldighet att följa läroplanen - sen kan många dagmammor hitta på många roliga aktiviteter men du får inte samma genomtänkta bakgrund till det...kan väl förklara det bäst med vad en barnskötare med minst 10 års erfarenhet i yrket ( grundkrav för att få gå utbildningen)sa spontant på en lektion vi hade gemensamt när jag utbildande till förskollärare vi hade en lektion i pedagogik..." Så där har jag alltid gjort...men NU förstår jag VARFÖR jag ska göra så!" ....

• Nandez

Dagmamma, barnet hade det jättebra hos dagmamman. Hon ställde upp i vått och torrt. 

Svar på tråden Förskola eller dagmamma? Motivera gärna!