Jag skulle välja förskola...inte bara för att jag själv är förskollärare 😀Utan för att på förskolan finns det 8-10 jämnåriga barn och 8-10 barn som är året yngre..+ alla barn som är ännu 1-3 år äldre = fler barn att leka med och lära av ,pedagogiken är genomtänkt för att uppfylla läroplanen,barnen ska utmanas där de är. De kan delas igrupper utefter mognad och intressen ,det finns minst 3 olika " fröknar" att hitta sin " favorit" bland både för barn och föräldrar, pedagogerna kan lägga större del av sin tid på barnen eftersom de inte behöver laga mat och diska eller städa,hos oss lagas all mat från grunden av vår egen kokerska- är en fsk med 5 avd...är en av pedagogerna sjuk/ledig finns de andra två där,man är i sin vanliga miljö med sina vanliga kompisar så även om vikarien skulle vara en okänd så finns ändå,tryggheten där... Väljer man dagmamma är man " utlämnad" till en person,det finns inte alls samma insyn då dagmamman är ensam med barnen större delen av tiden..man kan hamna i en grupp med bara yngre barn= svårt att få den stimulans barnet behöver då yngre barns behov måste gå före ( man kan ju inte vänta med att byta den där bajsblöjan för att spela ett spel /lägga ett pussel/etc med en 2,5åring...) Blir dagmamman sjuk /är ledig blir man hänvisad till en " andra dagmamma" i hennes hem..= ny plats,nya kompisar( den sjuka/lediga dagmammans barn delas ut på flera andra dagmammor ofta) ny vuxen..... På sommaren kan man hamna på en sommarförskola med måånga andra barn och helt främmande stora lokaler.... Dagmamman har sällan någon utbildning mer än barnskötare..de har inte någon skyldighet att följa läroplanen - sen kan många dagmammor hitta på många roliga aktiviteter men du får inte samma genomtänkta bakgrund till det...kan väl förklara det bäst med vad en barnskötare med minst 10 års erfarenhet i yrket ( grundkrav för att få gå utbildningen)sa spontant på en lektion vi hade gemensamt när jag utbildande till förskollärare vi hade en lektion i pedagogik..." Så där har jag alltid gjort...men NU förstår jag VARFÖR jag ska göra så!" ....