KlunsSmurfen skrev 2017-08-31 23:31:28 följande:
Nu har trollen hittat den här tråden också, eller är det en och samma person under olika konton?
Jag orkade inte svara på ditt förra inlägg eftersom deu gör exakt samma sak som du anklagar mig för att göra, nämligen att tillskriva mig massa saker.
Tex så är jag ingen hon. vad du nu fått ifrån att jag är tjeje vet jag inte men skitsamma. Jag tillskriver ingen nånting jag ifrågarsätter TS.
Du har uppenbart inte fattat fad jag velat komma fram till i mina inlägg utan tolkar varje sak jag skriver som ordagrant. och tar saker ur sitt context. men skitsamma.
Sjävklart så tolkar jag TS första fråga utifrån mig själv och min egen syn. Vem skulle jag annars tolka den utifrån? Min grannes verklighetsuppfattning?
Så än en gång. Men ska försöka vara tydligare. TS skriver i sitt första inlägg att hennes 14 åriga dotter går runt i bara trosor hemma. Och att det känns obekvämt för hennes sambo samt att hon själv skäms över att dottern gör så.
Samtidigt skriver hon att bägge hennes döttrar har alltid fått gå runt så hemma utan några problem eller att vare sig sambon eller hon själv kännt att det vart så farligt. Men nu när dottern kommit i puberteten så har det helt plötsligt börjat bli obekvämt för sambon och mamman har börjat skämmas över att dottern gör vad hon alltid har gjort.
Du påstår att jag inte vet nåt om barn och deras utveckling. Nej för jag har själv inte vart barn. DUH.
Min sambo jobbar också med barn och har gjort i 10tal år samt är utbildad barnskötare. Även hon reagerade på den regeländringen som TS vill få fram för sin !4 åring kan bli problematisk då. Just pga att hon är i en väldigt känslig ålder. och att en utvecklig på hennes kropp helt plötsligt gjort att hennes mamma känner skam och styvfar obehag, Kan i värsta fall skapa ett destruktivt tankemönster hos dottern. Det skickar väldigt konstiga signaler.
Visst dottern är sälert fullt medveten om sina kroppsliga förändringar. Dottern kanske rentav känner en stark osäkerhet i skolan osv pga sin kropp.
Vad tror du det skulle få för konsekvenser om även de personer i hennes liv som inte ska dömma henne för hur hon ser ut också har börjat göra det? pga att hon fått bröst.
Men när det gäller barn så kan man inte först låta dom springa runt så i 12 år och vara okej med det och sen vid 14 inte vara det.
Problemet ligger hos föräldrarna och deras syn på bröst.
Och vad jag mena med att sambon fick ståkuk var snarare att för mig enda anledningen att sambon blir obekväm är att dottern biologiskt sett börjar se mer kvinnlig ut än se ut som ett barn. och för sambon är bröst sexuellt laddat. Han vet medvetet att han inte borde känna så om dottern därför blir han obekväm.
Det hade vart skillnad om dottern eller systern aldrig nånsin sprungit runt havlnäck under deras första 14 och 8 levnadsår. och att dom börjat göra det nu. Då hade man självklart kunnat ta upp det och ifrågasätta.
Men i och med det faktum att dom alltid fått göra det så kommer det (tror jag)
Skicka väldigt konstiga signaler till dottern.
Till Skillnad från vad många andra skrivit här som har sagt saker liknande "Säg till henne för så gör man inte" osv "Ni måste lära henne att man har kläder på sig inför andra" som utifrån vad dom själva tycker och sina egna "normer" Tycker att det skall vara så har jag bara försökt påvisa problematiken som uppstår om man helt plötsligt ändrar spelreglerna.
Huruvida dom tillåter nakenhet eller inte skiter jag ärligt talat fullständigt i.
Fast för mig låter det JÄVLIGT konstigt att föräldrarna tycker att "före bröst" OK
"efter bröst" INTE OK.