• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Anonym (klä på dig klart)

Ja man säger ta på dig ett par byxor eller en morgonrock, utan mer ingåde förklaringar. Jag kan få den kommentaren om jag går runt i kallsonger är iförsig 18 år men tycker du gör en stor grej av en liten sak.

• Anonym (sluta skämmas)

Skäms du över dina barn? Det är väl jättehärligt att dom känner sig bekväma i sina kroppar och inte skäms över sig själva. Tänk om dom hade tyckt att dom vart fula och äckliga och mått psykiskt dåligt över hur dom ser ut. 

Det har jag själv gjort hela mitt liv och det är inte roligt.

Intte så snarare att du skäms över din egen kropp och kan inte med att gå runt och strosa naken med sån bekvämlighet som dina barn. och därför så skäms du också när dom gör det. Börja jobba med din egen självkänsla och bli bekväm med dig själv så ska du se att din skam över dina barn kommer att försvinna.

• Anonym (?)

Haha jag har ingen skam över mina barn! Sjukaste jag hört!

Jag skäms över att hon inte nått den punkten tonåringar gör, att vilja kyla sina privata delar. Att sitta och spela Bingolotto med oss topless när man faktiskt har bröst känns onormalt för en fjortonåring att vilja bara. Jätteskönt att hon är bekväm i sig själv inför oss såklart, just av den anledningen som jag inte vet hur jag på ett fint sätt ska kunna föreslå ett plagg på överdelen av kroppen också utan att det ska upplevas som kränkande eller få henne obekväm helt enkelt. Nu snackar vi full b-kupa, ingen liten nätt byst till hennes lilla smala kropp och det är väl det som gör det till en grej.

• FrökenKanSjälv

Kan du ta med henne (och kanske även lillasyster) och köpa ett par fina pyjamaser som hon kan gå runt i hemma? Antingen försöka få henne att känna sig mer vuxen eller också se till så att båda barnen börjar skyla överkroppen (välj det alternativ som du tror funkar bäst).

Eller också tar du ett samtal med henne om att nu när hon har en kvinnas kropp så är det dags för henne att börja klä sig efter det, hänvisa till vad du själv brukar gå runt i hemma.

Jag tänker att det snart kommer uppstå situationer runt kompisarna där de kommer ifrågasätta din dotters "naturliga sätt". Då är det bättre att du har vågat ta samtalet med henne innan hon blir retad.

• John22

Det är väl bara att säga åt henne att ta på sig något och att man inte kan gå runt topless efter en viss ålder.

• Anonym (Agda)

Sänk värmen hemma så lär hon ta på sig kläder eller så pratar ni helt enkelt med henne och säger att ni vill att hon ska ha nått linne på sig iaf.

• Anonym (x)

Jag har en bonus som gör likadant. Tycker det känns jättekonstigt att han vill gå omkring i bara kalsonger. Jag har tjatat sen han var fjorton men märks fortfarande vid sexton att han helst går i kalsonger. Han tar inte på sig förrän han ser mig eftersom han vet att jag vill det men han själv verkar helst vilja gå runt i bara kalsonger hela dagen om han så kunde.

• Anonym (Mamma)

Det är ju toppen att tjejen inte skäms för sin egen kropp!
    Men jag skulle nog också känna mig obekväm om hela familjen gick omkring i endast trosor/kalsonger. Prata med din dotter att ta på sig ett linne, typ. Eller köp en morgonrock till henne! 

• Anonym (Dd)

Hon är barnet och du är den vuxna som ska lära henne! Är inte okey att hon springer runt med brösten i luften runt din sambo! Säg åt henne och förklara varför!!

• 8airam8

"Du ska ha på dig någonting på överkroppen. Vi sitter inte med tuttarna framme i den här familjen". Lillasyster kan väl gå som hon vill ett tag till om ni tycker att det är så man gör.

Vi vill att barnen har underkläder på sig och minst någonting på överkroppen när vi umgås eller sitter och äter, och har därtill morgonrock att dra på sig eller så får det bli en t-shirt. Tonåringen sköter det där själv eftersom hon skriker på fikonlöv bara man går förbi dörren till duschen när hon är där. Lillebror på åtta år vet allt ovanstående men behöver påminnelser ibland. Sedan är vi nakna eller oklädda mellan varven ändå, men i situationer när det är okej.

Svar på tråden Min dotter går runt i trosor