Inlägg från: Anonym (caroline) |Visa alla inlägg
  • Anonym (caroline)

Min dotter går runt i trosor

Jag skulle ha en tröja liggande i närheten redo att trä den över hennes huvud, för att hon inte ska frysa, så gör jag med mina (mindre) barn när jag tycker att de har för lite kläder. Inte skamma henne eller ge mig in i nåt resonemang om att man måste skyla sig. Det fattar hon antagligen redan och ganska snart kommer budskapet att gå fram utan att man behöver göra en grej av det. Härligt att hon inte blygs om sin kropp!

• Anonym (caroline)
    Anonym (3barnsmor) skrev 2017-08-29 09:11:48 följande:

Urlöjligt. Är väl inget konstigt med att gå runt topless hemma med familjen. Herregud.

Fast en styvpappa är inte riktigt lika mycket familj som en biopappa, och var sak har väl sin tid och plats? Nakenhet kan vara på sin plats i badrummet och typ när man hämtar kläder från garderoben, inget konstigt med det. Men det kan ju komma gäster som inte nödvändigtvis vill exponeras för nakna kroppar. På samma sätt kan ju en halvnaken tonåring som inte är ens eget barn kännas lite obekvämt, även om man är en del av familjen som styvpappa.

Det är å ena sidan bra att som ts dotter inte skämmas eller blygas över sin kropp, men det är också viktigt att förstå att andra kan önska att man har kläder på sig, och agera hänsynsfullt därefter.
  • Anonym (caroline)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-08-29 15:24:13 följande:

Fattar inte grejen. Är 23 och kan gå runt i stringtrosor och en bh/topp. Nu är min mamma gift så därför är trosor och bh på, men bara framför min mamma kan jag viss mig naken. Min kille går runt i boxer hos oss också.

Har ni extremt varmt inne? Själv fryser jag i så lite kläder.
  • Anonym (caroline)
    Anonym (anonym) skrev 2017-08-29 19:16:44 följande:

Är trosor och bar överkropp s¨mycket svalare än trosor och en sval vid linneskjorta?

Kanske inte mycket svalare men definitivt svalare.
  • Anonym (caroline)
    Tom Araya skrev 2017-08-29 01:56:34 följande:
    Vad är du för morsa som skäms över ditt eget barn för att det kommit i puberteten?!

Fast hon skäms ju inte över henne för att hon kommit i puberteten, hon skäms över hennes gränslösa beteende, eller så fattar jag det i alla fall. Att hon inte fattar att man inte går oklädd inför folk som inte vill det, utan att man måste tala om det för henne. Ts vill ju inte skamma henne, och det är väl ändå sunt?
  • Anonym (caroline)
    sextiotalist skrev 2017-08-30 11:04:05 följande:
    Och om ens barn inte av sig själv förstår vad som passar och inte passar, så måste man hjälpa barnen på vägen.
    Absolut, och jag är lite förvånad faktiskt över hur det funkar i ts hem. Hos oss har vi ett avslappnat förhållande till nakenhet och jag skyler mig inte i onödan, och vi samsas i badrummet, men barnen blygs ändå (i olika grad) över sina kroppar. Jag tänker att den blygseln kommer utifrån och borde drabba de flesta. Jag har aldrig behövt säga till någon att ta på sig kläder för att de har för lite på kroppen, efter någon ålder har de börjat göra det av sig själva.
Svar på tråden Min dotter går runt i trosor