• Anonym (deppig)

    könsHerpes hjälp

    Hej jag behöver lite info från er med könsherpes. Jag fick ett primärutbrott 2010 som var fruktansvärt. Kunde ej kissa,gå, skita , ingenting. Utslag över hela mus och anal. Jag gjorde blodprrov eftersom mina utslag inte gick att svabba så det verkade oklart om det ens var herpes. Blodprovet visade negattivt för hsv 1 och 2. Alltså herpes typ 1 eller 2. Efter detta fick jag inget utbrott alls på 2 år tror jag, sedan 2012 har jag fått 1 litet utslag som bara kliar, knappt känns på anus , per år. Alltså 1 utslag per år.  Tills i år, 2017 har varit rätt stressig period för mig men jag har liksom haft 4-5 utbrott sen januari. Fortfarande bara 1 liten kliande fläck med pytteliten blåsa ovanför anus men jag fattar inte vad det är för typ av herpes jag har?? Det verkar ju vara typ 1 (mitt ex hade munherpes men aldrig slickat mig när han hade blåsor iaf ) men jag bblir förvirrad att jag haft väldigt milda utslag 1 per år bara och nu i år plötsligt blivit mer frekvent. Dessutom har jag haft lite nervsmärta i samband med nåt utslag i år vilket jag aldrig hade förut. Ni med herpes typ 1 eller 2 där nere, kan ni berätta lite om era symptom och hur ofta ni får utbrott? 


     


    Tacksam för svar, är så himla deppig nu...hela tiden trott jag har hsv 1 men får panik om det är hsv 2 :/ Jag har aldrig besvärats av skiten förns iår .......


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-28 20:58
    ingen???
  • Svar på tråden könsHerpes hjälp
  • Anonym (ok?)

    Fast vad spelar det för roll vilken sort det är? Det är ju lika illa oavsett?

  • Anonym (Anonym)

    Jag fick bekräftat 2011 att jag hade hsv2 av läkare på gynakuten. Hade en helt förjävlig primärinfektion. Jag fick behandling av läkaren och åt mediciner varje dag i ett år för att utbrotten inte skulle komma lika tätt inpå varandra samt att de skulle va lindrigare. Efter jag slutade med medicinerna (på egen vilja) hade jag bara utbrott några dagar innan mens, då oftast bara 1-2 blåsor per gång. Mådde fruktansvärt dåligt psykiskt då jag kände mig så äcklig, att jag skulle behöva äta mediciner och leva med det resten av mitt liv. Kände mig som pesten.

    Nu tänker jag inte ens på att jag har herpes, förra gången jag hade utbrott var kanske 2 år sedan och då hade jag bara lite svullna lymfkörtlar. Att du har känningar i nerverna är inget konstigt om du har herpes, även om det gör ont och är obehagligt. Gå till din gynekolog och berätta! Dom hjäper dig. Du kan ta blodprov för att testa herpes, inget dom vanligtvis gör men kräv det av dom! Stress och psykisk ohälsa utlöste så många utbrott för mig.

    1/3 sexuellt aktiva har genital herpes (hsv2) 80% vet inte ens om att dom har det! Det är såå mycket vanligare än man tror.

  • Anonym (Anonym-1)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-30 20:49:58 följande:

    Jag fick bekräftat 2011 att jag hade hsv2 av läkare på gynakuten. Hade en helt förjävlig primärinfektion. Jag fick behandling av läkaren och åt mediciner varje dag i ett år för att utbrotten inte skulle komma lika tätt inpå varandra samt att de skulle va lindrigare. Efter jag slutade med medicinerna (på egen vilja) hade jag bara utbrott några dagar innan mens, då oftast bara 1-2 blåsor per gång. Mådde fruktansvärt dåligt psykiskt då jag kände mig så äcklig, att jag skulle behöva äta mediciner och leva med det resten av mitt liv. Kände mig som pesten.

    Nu tänker jag inte ens på att jag har herpes, förra gången jag hade utbrott var kanske 2 år sedan och då hade jag bara lite svullna lymfkörtlar. Att du har känningar i nerverna är inget konstigt om du har herpes, även om det gör ont och är obehagligt. Gå till din gynekolog och berätta! Dom hjäper dig. Du kan ta blodprov för att testa herpes, inget dom vanligtvis gör men kräv det av dom! Stress och psykisk ohälsa utlöste så många utbrott för mig.

    1/3 sexuellt aktiva har genital herpes (hsv2) 80% vet inte ens om att dom har det! Det är såå mycket vanligare än man tror.


    Hur många år hade du 1-2blåsor innan mens efter du slutade med behandlingen? Vet du om du har smittat någon? Vet du av vem du blev smittad och om den personen hade aktiva blåsor?
    Skönt att du inte har det ofta numera!!:)
  • Genital Herpes Sverige

    Det stämmer att könsherpes är vanligare än man tror.

    Sen varierar den exakta siffran kring antal drabbade svenskar rätt mycket i avsaknad av gedigna undersökningar gjorda just här i Sverige.

    Faktum kvarstår dock att det finns en stödgrupp för oss drabbade (hsv-1 eller -2). Det enda du behöver göra är att gå in på vår supportsida och skicka en ansökan om att få gå med i vår privata stödgrupp:

    m.facebook.com/genitalherpessverige/

    Välkommen in i värmen!

    //Admin - Genital Herpes Sverige


Svar på tråden könsHerpes hjälp