• tjejenA

Måste jag ta ut föräldrar penning?

Hej! Jag börjar jobba när min vår son är 1 år och 4 månader då han ska gå på förskola. Har tänkt på om jag ska börja jobba 75% ett tag..så frågan är om jag måste ta ut föräldrapenning 25%? Hade tänkt att jag inte ska ta ut nåt om det går att göra så.

• Svar på tråden Måste jag ta ut föräldrar penning?
  • tjejenA
    Tofflans skrev 2017-08-29 07:02:27 följande:

Det måste du inte, men din SGI sänks om du inte gör det.

Vad innebär det? Har hört det innan sjukgrundad inkomst eller vad det betyder. Att man får mindre pengar nästa gång jag tänkt va föräldrarledig eller?
  • äldreochklokare

Läs på försäkringskassans hemsida. Där står alltsammans. 

• tjejenA
    äldreochklokare skrev 2017-08-29 07:06:53 följande:

Läs på försäkringskassans hemsida. Där står alltsammans. 

Har letat men hittar ingen information om det. Har tänkt och ringa dom när det öppnar men tänkte om nån visste nåt eller gjort likadant
  • gruvan

Om du inte fyller ut de 25% du inte jobbar med föräldrapenning sänks din SGI. Den kommer då baseras på 75% av din lön istället för 100%. Det innebär att du får mindre ersättning vid vab, om du är sjuk eller om du ska vara fl senare. När du sen börjar jobba 100% igen höjs din SGI direkt så länge du planerar att jobba så i minst 6 månader framåt.

• tjejenA
    gruvan skrev 2017-08-29 07:35:06 följande:

Om du inte fyller ut de 25% du inte jobbar med föräldrapenning sänks din SGI. Den kommer då baseras på 75% av din lön istället för 100%. Det innebär att du får mindre ersättning vid vab, om du är sjuk eller om du ska vara fl senare. När du sen börjar jobba 100% igen höjs din SGI direkt så länge du planerar att jobba så i minst 6 månader framåt.

Tack för svaret. Tyckte det var så otydligt på deras hemsida. Hittade information om det nu men det står inte att man inte behöver ta ut föräldrapenning...bara att det sänks osv
Svar på tråden Måste jag ta ut föräldrar penning?