• svartaskalman

Lågt järnvärde? Komplikationer?

Hej!
    Frågar för en väns räkning.
    Hon har under två veckors tid ätit två järntabletter dagligen för lågt blodvärde. (104) Vid andra kollen två veckor senare har hon fortfarande 104. Och de skulle utreda varför det inte blivit någon förändring. Nu är hon orolig för att något ska vara jätte fel.

Vad blir komplikationerna av lågt blodvärde? Vad kan hända? Vad gör man åt det?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Lågt järnvärde? Komplikationer?
  • julia81

anledningen till att man vill att järnvrdet ska vara normalt är för att man vid förlossningen kan förlora en del blod. Jag har ett järnvärde på 105 just nu och äter järntabletter för det. Tar hon sina järntabletter tillsammans med ett glas apelsinjuice och INTE i kombination med mat? Då ger man kroppen bästa förutsättningarna för att kunna ta upp järnet. Men jag tror inte att det är något att oroa sig för.
    Hoppas hon blir bättre!

• Jozefin

Hej.
    Det min barnmorska sagt är riskerna med ett dåligt järnvärde är att om man skulle drabbas av blödningar under förlossningen så förlorar man oftast mer blod om man har ett dåligt blodvärde än om blodvärdet är bra. Eftersom man då haft ett dåligt blodvärde redan innan förlossningen så är väl riskerna för lite allvarligare komplikationer större.
    Men jag tror inte din vän behöver vara allt för orolig. Jag har hört att järntabletter inte funkar för alla men det finns ju andra alternativ som i så fall kan funka bättre. Men det berättar nog hennes barnmorska mer om när de träffas igen.
    Hoppas att jag inte babblade i nattmössan nu Detta är som sagt bara vad min bm berättat för mig.

Ha en bra dag Jozefin (v.29+6)

• mammaE

Det beror på vilken vecka hon är i. Bebisen fyller sina depåer och först när detta är klart kommer mammans värde att gå upp. För mig tog det massor av veckor med 2 niferex/dag. Värdet höjdes ca v 34 och va ok vid förlossningen. Det är bara att fortsätta äta tabletterna.

Hon ska undvika mjölkprodukter i närheten (2 timmar) av intaget och kaffe/te. Enklast är att ta den precis innan man går och lägger sig. Om hon äter 2 värt järn som niferex eller durofen så har de tillsatt C-vitamin redan vilket hjälper upptaget. Om hon äter hemjärn som finns i bla hemofer tabletter så gör det ingen skillnad med samtida c-vitamin upptag.

Om hon har för lågt järnvärde så kommer de att ge järndropp. Annars så kan det hända att om hon förlorar mycket blod under förlossningen får extra blodtransfusion.

• svartaskalman

Ok! Jätte tack för svaren.
    Då kan jag ge henne lite hopp igen.
    Kram på er

• Anna 75

Jag är också under koll, ang järnvärdet... hade ett värde på 134 vid start, och det har bara sjunkit, slarvade med tabletterna i början, men har skött det exemplariskt sen 1 månad tillbaka, med juice mm,undvikit det som skall undvikas, ändå har det sjunkit, idag ligger jag på 102, efter ett blodprov. sen ville läkarn ta ytterligare prover, för att se om det fattas nåt , typ B12 eller nåt mm. Och skall lämna avföringsprover, för dom ska se om jag blöder nån annanstans eller vad det nu var dom skulle kolla. Får mina provsvar imorgon eller på måndag, avföringsproverna skall lämnas in när dom e klara, ska typ ta dom 3 olika dagar, ochsen lämna in dom.... Undrar ochså vad allt detta innebär och vad som händer... Är i vecka 34 nu tror jag...

• Mom2BeAgain

Jag är i v.39 och har fortfarande ett relativt lågt järnvärde - 109. Jag är MASSOR av järntillskott varje dag och har gjort så nästan hela graviditeten... bebben tar åt sig mkt järn

• Anna 75

BM menar på att det borde gått upp, och inte ner, dom ville typ kolla varför kroppen inte tog upp järnet...Väntar andra barnet nu. med det första så gick det upp på slutet för mig..

• Mom2BeAgain

Anna 75: Jag väntar också andra barnet och för mig går det upp och ner, upp och ner .... jag tror inte att det är ngn fara - min BM har inte reagerat mer än att bett mig fortsätta äta järntillskotten......

• NicoleSthlm

Halloj, här e n till med lågt hb-värde, mitt e nere på 82... men jag har alltid legat lågt, hade som lägst 47 när jag var 16 år *ooops*, men jag äter två tabletter om dagen samt en tablett B12 till det, går inte mina värden upp blir det järnsprutor... men det min BM sa var att det e bra att ha bra hb-värde inför förlossningen just för att man kan förlora massa blod, men jag har inte hört om några andra komplikationer....

• Bengalan

Är inne o tjyvkikar lite i vänta barn forumet
    Hade lågt HB hela garviditeten som sämst 95 trots 2 niferex om dagen. Kände dock aldrig av det. Jag blödde 800 ml vid snittet och mådde ändå bra efteråt. min dotter hade jättebra hb direkt när hon föddes. Läkaren på spec mvc sa till mig att det är först när hb:t sjunker under 70 som det blir farligt för barnet i magen.
    Lycka till alla blivande mammor !

Svar på tråden Lågt järnvärde? Komplikationer?