• svartaskalman

Lågt järnvärde? Komplikationer?

Hej!
    Frågar för en väns räkning.
    Hon har under två veckors tid ätit två järntabletter dagligen för lågt blodvärde. (104) Vid andra kollen två veckor senare har hon fortfarande 104. Och de skulle utreda varför det inte blivit någon förändring. Nu är hon orolig för att något ska vara jätte fel.

Vad blir komplikationerna av lågt blodvärde? Vad kan hända? Vad gör man åt det?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Lågt järnvärde? Komplikationer?
  • Pralin M

Jag har normalt ett Hb på över 140, men hade redan vid inskrivningen 119, så då började jag ta duroferon 1 tablett om dan. Men trots detta så hade Hb sjunkit till 108 i v.20. Sedan v. 20 har jag tagit 2st duroferon om dagen med juice. Ändå så är mitt Hb nu i v.25 nere på 104.... Nu ska jag även ta folsyra till järntabletterna, för de tas upp bättre då.

• Madde29

Jag kunde inte ta upp järn när jag var gravid och det ledde till att jag blev jättekålig. Hade en vilopuls på 160, var ingen höjdare. Det enda som hjälpte lite var järninjektioner. Men det var inga problem vid förlossningen och ett par dagar efter var järnvärdet uppe igen!

• Mamsie

Järnbrist!
    Jag har legat på 103-113, så jag tar Niferex 2 ggr/dag.
    Vid inskrivningen hade jag 113, och är gravid i v26 nu.

Huuu så jobbigt det är att undvika kaffe, te och mjölk på 2 timmar från tabletten!
    Men jag har tablett & Vitamineral Kvinna (med C-vitamin) och vatten bredvid sängen, tar den när mannen åker vid 6:45, sen sover/slappar jag 2 timmar till innan jag kliver upp o äter frukost.
    På kvällen tar jag Niferex sent tillsammans med C-vitaminberikad juice/soppa etc...

BM tog blodprov för en "blodbild" och ser om jag ev behöver få järnet med sprutor istället!

Jag märker av att jag är trött och har huvudvärk, men annars mår jag ok. Eftersom jag inte har så jättelågt värde så är jag inte orolig, och jag vet att om det inte är bra inför förlossningen så får jag dropp eller sprutor.

• Millah

En fråga, vet inte om det står ngt om det men ialla fall.

Äter Niferex 1 kapsel/dag ska man ta den i samband med mat eller inte?
    Min bm sa bara att man inte skulle ta den i samband med mjölk/fil.

Så jag brukar ta den tillsammans med kvällsmaten, då den inte innehåller ngt kalcuim.

• Mom2BeAgain

En halvtimme före maten är det bästa!

• KevinsMamma83

Har ett värde på 101, äter niferex 1 ggr/dag,
    Efter förra förlossningen så hade jag ett värde på 78 när jag skulle bli utskriven, ingen som sa nått om det, ingen som ens rekomenderade järntabletter =/ Och nu är min BM jätte noga med att det ska gå upp. Förlorade mkt blod under förra förlossningen och det berodde nog på lågt värde trodde BM.

Hoppas att värdet stigit till den 24:e då jag ska till BM.

Nån fler som har haft såhär lågt värde (78)?

• gravidanina

jag fick det tipset ifrån min far att dricka apelsin juice i samband med järntabletten och mitt hade åkt upp ifrån 99 till 106

• Emsin

Startade med värde 144 som bara gick neråt sen. Hamnade på 109 och fick börja äta niferex. Första veckan 1gg/dan, andra veckan 2gg/dag. Men mina värden sjönk till 102 och min BM skickade blodprov för koll och det visade sig att jag inte hade något lager i kroppen alls =( Men hon sa även att man kan sjunka ännu mer och fortfarande ha ett lager i kroppen, vilket jag inte hade. Jag fick ta 10 injektioner med dropp 2gg/v, och vips så hamna jag på 128!!! När jag tagit alla omgångar så fick jag börja äta niferex igen 1gg/dan... bara för att värdet ska hålla i sig tills den lill*e tittat ut!!!

Emma BF+11

• Pigge2

Folsyra i kombination med järnet kan göra att man lättare tar upp järnet. Har man bra folsyravärde (eller hur man nu säger) så blir ofta järnvärdet bättre.

• åsanissen

Hm, jag behöver också ta, men har skjutit upp det eftersom jag är så orolig att bli hård i magen, vilket jag blev vid förra grav.

Ett problem jag har är att jag halsar gaviscon, och den kombinationen är ju inte bra. Är det ngn som har ngt tips.

• Bengalan

Åsanissen: Jag blev stenhård i magen när jag å t en niferex per dag - men när jag ökade till 2 om dan så fungerade magen (nästan lite åt andra hållet liksom...)!

• Valkyriia

ujj jag tycker ändå många har höga järnvärden.. jag har ätit niferex och vitamineral sedan dag 1 av graviditeten.. Låg på 130 något när jag skrevs in o för ett par veckor sedan så var det nere på 86 fast det har gått upp till 93 nu senast jag var hos BM.
    Fick av min BM oxå veta att vissa märker av ett järnvärdes fall direkt genom yrsel. illamående, svimningar etc o måste äta direkt. Medans som jag inte har haft några symptom alls av mitt låga järnvärde. O vad jag har fått veta så e det ingen fara med lågt järnvärde inte i början av graviditeten, dock under de sista veckorna när bebis ska utveckla de röda blod.. vad det nu heter.. blodkroppar lr nått så behöver man ha järn i kroppen för det behövs för att bebis ska kunna bygga upp dessa..

• Valkyriia

kevinsmamma83 när jag fick min första dotter så så ingen något om mitt järnvärde heller.. inskrivningsvärdet när jag kom till förlossningen var 84 då och efter förlossningen så låg det på 42.. det var först på efterkontrollen som de reagerade på det...

Svar på tråden Lågt järnvärde? Komplikationer?