• magplask

    Hjälp!

    Jag är 30 år gammal med två barn varannan vecka. Känner att det börjar bli dags att bli vuxen och ta min ekonomi på allvar, börja spara ordentligt och så småningom investera i en bostad.

    Jag har idag ett sparande på ca 12 000, så det är inte mycket att hänga i granen. Men säg att jag kan ta 10 000 av dessa till att spara i fonder eller nåt annat, men jag vet inte hur man gör.

    Har idag gjort en budget och ser nu vad jag lägger mina pengar på, jag har inkomster på nästan 22 000 efter skatt och fasta utgifter (jag har räknat in sparande till mig och barnen, mat, bensin och kläder i detta med) på ca 18200.

    Kvar att spendera är då ca 3786 kr.
    Drömmen är ju att köpa ett hus... men det känns långt bort när man inte har nåt fläskigt sparkonto.

    Min önskan är nu att försöka få mina slantar att växa på sikt, jag behöver ett konto med några tusen för oväntade utgifter men resten kommer ju aldrig växa om jag inte gör något annat än just sparkonto.

    Jag har inget intresse i att behöva flytta pengar hit och dit varje dag utan jag vill ha något som är ganska säkert men ändå som kan generera i lite ökning, vill att det ska kunna sköta sig rätt bra själv liksom.
    Hjälp mig med tips!

Svar på tråden Hjälp!