• K Kalle

Vad gör ni med era gamla kläder?

Jag har, som många andra, massor med kläder. Nu har jag lyckats slita mig från några (jag har svårt att släppa taget om saker). Förr hade jag bara tryckt ner allt i en sopsäck och slängt eller skänkt bort en del till välgörenhet. Nu har jag hört att välgörenhetsorganisationerna inte vill ha så mycket kläder längre. De får alldeles för mycket och kan inte hantera det.

slänga
    skänka bort till välgörenhet
    använda tyget till något annat, typ lapptäcke eller liknande
    lämna in till H&M, Lindex, Hemtex osv för att få rabatt vid nyköp
    sälja på Tradera, Sellpy, båsloppis eller liknande

Hur gör ni?
  • Svar på tråden Vad gör ni med era gamla kläder?
  • Fjäril kär

De kläder som är något värde i, typ finkläder, jackor lämnar jag in på second hand. Antingen får jag pengar eller så skänks pengarna till välgörenhet.

En del skänker jag bort via tex upprop på Facebook.

Kollar med kyrkan om nyanlända flyktingar kan behöva något.

Resten slängs.

Att många organisationer inte vill ta hand om så mycket kläder beror på att 90% är rena skiten.

• Lena

Slänger inte utan lämnar in som materialåtervinning om ingen vill ha plaggen.

• Carambolan

Där jag bor finns det insamlingscontainrar som går både till välgörenhet och till återvinning. En del säljs i Sverige, en del säljs i östeuropa, en del blir industritrasor och en del går direkt till textilåtervinning. De tar därför emot både finkläder och "skräp", behöver inte ens vara helt. Där lämnar jag rubb och stubb

• K Kalle
    Lena skrev 2017-08-31 10:17:32 följande:

Slänger inte utan lämnar in som materialåtervinning om ingen vill ha plaggen.

Materialåtervinning låter intressant! Jag har inte hört talas om att det finns rean, men det låter klokt att återvinna bomull, ull, polyester osv.
  • K Kalle
    Carambolan skrev 2017-08-31 10:18:30 följande:

Där jag bor finns det insamlingscontainrar som går både till välgörenhet och till återvinning. En del säljs i Sverige, en del säljs i östeuropa, en del blir industritrasor och en del går direkt till textilåtervinning. De tar därför emot både finkläder och "skräp", behöver inte ens vara helt. Där lämnar jag rubb och stubb

Det låter också som en bra grej!
  • K Kalle
    Fjäril kär skrev 2017-08-31 09:59:22 följande:

De kläder som är något värde i, typ finkläder, jackor lämnar jag in på second hand. Antingen får jag pengar eller så skänks pengarna till välgörenhet.

En del skänker jag bort via tex upprop på Facebook.

Kollar med kyrkan om nyanlända flyktingar kan behöva något.

Resten slängs.

Att många organisationer inte vill ta hand om så mycket kläder beror på att 90% är rena skiten.

Jag minns för många år sedan, när det var jordbävning i Turkiet. Då samlade min arbetsgivare in varna ytterkläder som vi skickade dit. Jag skänkte  några varma kappor.
  • Duckan

En del kläder ges bort och den andra delen går textil-återvinning.

• Fjäril kär

Jobbar inom kyrkan och får ibland ta emot skänkta kläder och väl värt att komma ihåg när man vill ge bort kläder till välgörenhet är:

Kläder som INTE tas emot: Nattlinne,pyjamas, underkläder, underställ, uppenbara träningskläder, badkläder, avklippta jeans, urtvättade/blekta plagg, trasiga/slitna plagg, jobbkläder, kläder med reklamtryck/sponsormärke, kläder som inte går att få rent, suspekta plagg (typ porriga kläder)

Orkar du inte sortera noga så rekommenderar jag att lämna allt till återvinningen.

• Lena

Hemtex, Lindex, kappahl och HM tar emot kassar med textil för materialåtervinning

• K Kalle
    Lena skrev 2017-08-31 13:12:11 följande:

Hemtex, Lindex, kappahl och HM tar emot kassar med textil för materialåtervinning

Ja, det nämner jag i min trådstart. Jag har hört talas om att det finns ett mer avancerat system i Holland (?) där en maskin sorterar kläderna efter material och att de då kan återbrukas på korrekt sätt. Förr gjorde man ju papper av lump, men kan man bara använda bomull och ull.
Svar på tråden Vad gör ni med era gamla kläder?